Auteur Topic: 03-10-25, Mondharmonica festival 2003 , Giessenburg  (gelezen 1399 keer)

Offline tomtom

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
03-10-25, Mondharmonica festival 2003 , Giessenburg
« Gepost op: 28 oktober, 2003, 00:03:23 »
Op zondag 25 oktober was ik op het mondharmonica festival in Giessenburg. Het festival werdt georganiseerd door Bas van Toor en Aad Daane.
De linup was indrukwekkend. Maar liefst 11 optredens stonden er op het programma. Van blues tot Bach en van mondharmonica orkest tot solist. Dit maakte het festival wel interesant. Je kon in een avond horen wat er allemaal mogelijk is met het kleine gochel doosje. Maar dit maakte de avond soms ook wel een beetje rommelig. Zo veel artiesten en zo veel steilen in een avond. Soms was het een beetje te veel. Maar over het algemeen een geslaagd avond waardoor ik ook weer eens op mijn chromatisch mondharmonica ben gaan spelen.
Ik ga verder niet alle artiesten hier de revu laten passeren maar over een aantal wil ik wel wat kwijt om dat het mij erg aansprak of om dat het wel bijzonder was.
Voor de pauze was ik zeer geroerd door de muziek van Arina Stam. Zij speelde oude Canadese en of Amerikanse walzen en dans muziek. Zo als die door de pioniers zou zijn gespeeld. Eenvoud doorspekt met weemoed naar de oude wereld maar ook het opertunisme van een beter thuis. De muziek riep bij mij ook het beeld van een ierse pub op. Waar tot laat in de avond in een hoek van het cafe wordt gemuziseerd. Kortom ik hoorde een stukje van de oorsprong van de blues en werdt zeer geraakt door haar muziek.
Na de pauze wist Bas van Toorn mij te pakken door zijn swing. Samen met zijn pianist gaf hij een speterrend optreden wat de zaal deed opleven. Geen technische hoogstandjes maar Lekkere duidelijke stevige klanken en een goed gevoel voor timing.
Bas werdt opgvolgd door het Nameless Harmonica trio. Ook lekere swing een een grappige show. Deze heren zouden bij mij wel op een feesje mogen spelen. De muziek klonk als een moderne band met bas, gitaar en drums, waar zeker op gedanst had kunnen worden.
Waar ik verder nog van genoten heb is het optreden van Wim Dijkgraaf(chromatisch) en Tinus Koorn(diatonisch). Wim Dijkgraaf speeld lekkere jazz moeiteloos. En heeft een mooie zachte warme toon. Als ik de kans krijgt zou ik hem wel een avond vullend programma met begeleiding willen horen spelen. En net als Tootz heeft hij ontdekt dat Brazilianse muziek zich uitstekend leent voor de mondharmonica. Als ze dat in Brazil ook door krijgen ontstaat er mischien een heel nieuwe mondharmonica stroming daar ;-). En het laatste nummer van Wim werdt een duo optreden met Tinus Koorn. Tinus speelt het klaar om op een diatonische harmonica  chromatisch te spelen. Hij is dus uitermate bedreven in het verbuigen van de tonen. En samen speelde Wim Dijkgraaf en Tinus Koorn een duwet wat lekker klonk.
Verder speelde Jan v.d. Nent samen met Athena Norcia (viool) stukken van Bach. Een display van technisch kunnen. En wel zeer knap. Wat jammer was was dat het geluid niet goed was waardoor de viool niet of nauwlijks te horen was. Maar bij dit hoogstandje van technisch kunnen vroeg ik me wel af waarom?? Waarom wil je viool stukken omzetten naar mondharmonica? Ik vondt de muziek er niet mooier door klinken. En ik vondt het soms te geforceerd.

In ieder geval heb ik een leuke en leerzame avond gehad. En nieuwe harmonica broeders ontmoet. Als er de volgende keer meer begeleiding is en minder optredens die wat langer de duren. Dan ben ik er een volgende keer zeker weer bij.

Mvg,

Thomas de Groot

N.B. Ik ben niet zo een schrijver. Als iemand een ander reaktie wil geven....
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Jan van der Nent

• Gast
Re:Mondharmonica festival 2003 (25/10/2003)
« Reactie #1 Gepost op: 29 december, 2004, 22:34:44 »
Hoi Thomas,

Laat ik nou toevallig en dat is wel heel laat alsnog dat artikeltje van jou lezen.

Ja, dat geluid, dat had je goed! Tijdens het spelen merkte ik al dat het geluid niet goed was afgesteld en daar ergerde ik mij mateloos aan! Van te voren had ik zo met klem gezegd dat de viool, de harmonica en het orkest goed in evenwicht moesten zijn anders zou Bach Dubbel niet tot zijn recht komen en nog gaat het dan fout!!! Als het geluid goed was geweest zou ook jouw verhaal heel anders zijn geweest. Ik vraag me nog steeds af wat voor geluidsmensen dat waren. De microfoon bleek achteraf veel te ver van de viool af te staan en niemand zag/hoorde dat???

Ook verzocht ik hun de harmonica zo af te stellen dat hij de viool zou benaderen maar dat had ik beter niet kunnen zeggen want nu klonk hij vooral in de laagte als een scheepshoorn en daarom kon het ook niet mooi klinken. Dat heb je als je altijd afhankelijk bent. De anderen hadden hun eigen equipment.

Regelmatig treed ik op met Athena Norcia (zo ook weer over 2 weken) en, nu ook gebruikmakend van mijn eigen geluidsinstallatie, klinkt het als 2 violen in een orkest.

Oja, vioolmuziek zet je niet om naar naar mondharmonica maar je speelt vioolmuziek op de mondharmonica. Thielemans en alle andere spelers spelen ook stukken die meestal niet voor dit instrument zijn gescheven.

Ik moest weer even goed nadenken hoe het zat maar die dingen schoten mij weer te binnen.

Groetjes,

Jan van der Nent