Hoi Thomas,
Laat ik nou toevallig en dat is wel heel laat alsnog dat artikeltje van jou lezen.
Ja, dat geluid, dat had je goed! Tijdens het spelen merkte ik al dat het geluid niet goed was afgesteld en daar ergerde ik mij mateloos aan! Van te voren had ik zo met klem gezegd dat de viool, de harmonica en het orkest goed in evenwicht moesten zijn anders zou Bach Dubbel niet tot zijn recht komen en nog gaat het dan fout!!! Als het geluid goed was geweest zou ook jouw verhaal heel anders zijn geweest. Ik vraag me nog steeds af wat voor geluidsmensen dat waren. De microfoon bleek achteraf veel te ver van de viool af te staan en niemand zag/hoorde dat???
Ook verzocht ik hun de harmonica zo af te stellen dat hij de viool zou benaderen maar dat had ik beter niet kunnen zeggen want nu klonk hij vooral in de laagte als een scheepshoorn en daarom kon het ook niet mooi klinken. Dat heb je als je altijd afhankelijk bent. De anderen hadden hun eigen equipment.
Regelmatig treed ik op met Athena Norcia (zo ook weer over 2 weken) en, nu ook gebruikmakend van mijn eigen geluidsinstallatie, klinkt het als 2 violen in een orkest.
Oja, vioolmuziek zet je niet om naar naar mondharmonica maar je speelt vioolmuziek op de mondharmonica. Thielemans en alle andere spelers spelen ook stukken die meestal niet voor dit instrument zijn gescheven.
Ik moest weer even goed nadenken hoe het zat maar die dingen schoten mij weer te binnen.
Groetjes,
Jan van der Nent