Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het lezen op het forum hier, ook ik ben een beginneling sinds een ruime maand. Ik wist echter n?ets van muziek af, en heb dat geprobeerd te leren op internet. (andere niet-muzikalen hier zullen het met me eens zijn dat 'muziek' leren op de PC niet makkelijk is). Uiteindelijk weet ik al heel wat meer over muziek, maar ik heb toch nog moeite met de verschillende Keys van mondharmonica's.
Ik heb het draw-benden grotendeels onder de knie, en heb ook een prachtig mooie LeeOskar Major aangeschaft, waarop het benden 3? makkelijker gaat dan op mijn oude. De LeeOskar is in de C-Key, die heb ik gekozen omdat mijn oude mondharmonica dat ook was, en omdat de C een veelgebruikte Key is.
Ik zag tijdens het zoeken op internet naar een goede mondharmonica dat je sommige mondharmonica's in veel verschillende Keys hebt, maar ik heb nog steeds niet echt een idee wat het verschil hiertussen is.
Het is voor velen hier waarschijnlijk heel simpel, maar ik heb geen idee.
Klinken de tonen van een D-key harmonica tenopzichte van een C-Key harmonica gewoon hoger;
Omdat de D-noot hoger is dan de C-noot, klinkt de D-Key dan ook hoger dan de C-Key?
W?l heb ik gezien op internet dat als je bijvoorbeeld een simpel melodietje weet op de mondharmonica - een bepaalde gaatjesvolgorde blazen&zuigen- dat als je dit liedje in een andere Key speelt de volgorde van de gaatjes&blazen/zuigen hetzelfde blijft, de 'verhouding' blijft zegmaar hetzelfde als je van Key veranderd
Ik hoop dat iemand een eenduidig antwoord kan geven op mn vraag (VET) want er is op internet geen goede aanduiding te vinden wat die Keys nou eigenlijk voorstellen.
Mijn excuses voor de hele lap text, maar voor mijn 1st post op dit forum dacht ik: laat ik maar goed uitpakken.
Alvast bedankt.