Auteur Topic: Mondaharmonica-Keys  (gelezen 630 keer)

Offline RobertDS

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
  • Tin Sandwich
Mondaharmonica-Keys
« Gepost op: 09 maart, 2006, 18:15:17 »
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het lezen op het forum hier, ook ik ben een beginneling sinds een ruime maand. Ik wist echter n?ets van muziek af, en heb dat geprobeerd te leren op internet. (andere niet-muzikalen hier zullen het met me eens zijn dat 'muziek' leren op de PC niet makkelijk is). Uiteindelijk weet ik al heel wat meer over muziek, maar ik heb toch nog moeite met de verschillende Keys van mondharmonica's.
Ik heb het draw-benden grotendeels onder de knie, en heb ook een prachtig mooie LeeOskar Major aangeschaft, waarop het benden 3? makkelijker gaat dan op mijn oude. De LeeOskar is in de C-Key, die heb ik gekozen omdat mijn oude mondharmonica dat ook was, en omdat de C een veelgebruikte Key is.
Ik zag tijdens het zoeken op internet naar een goede mondharmonica dat je sommige mondharmonica's in veel verschillende Keys hebt, maar ik heb nog steeds niet echt een idee wat het verschil hiertussen is.
Het is voor velen hier waarschijnlijk heel simpel, maar ik heb geen idee.
Klinken de tonen van een D-key harmonica tenopzichte van een C-Key harmonica gewoon hoger;
Omdat de D-noot hoger is dan de C-noot, klinkt de D-Key dan ook hoger dan de C-Key?

W?l heb ik gezien op internet dat als je bijvoorbeeld een simpel melodietje weet op de mondharmonica - een bepaalde gaatjesvolgorde blazen&zuigen- dat als je dit liedje in een andere Key speelt de volgorde van de gaatjes&blazen/zuigen hetzelfde blijft, de 'verhouding' blijft zegmaar hetzelfde als je van Key veranderd

Ik hoop dat iemand een eenduidig antwoord kan geven op mn vraag (VET) want er is op internet geen goede aanduiding te vinden wat die Keys nou eigenlijk voorstellen.

Mijn excuses voor de hele lap text, maar voor mijn 1st post op dit forum dacht ik: laat ik maar goed uitpakken.
Alvast bedankt.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
Re: Mondaharmonica-Keys
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart, 2006, 18:32:36 »
Voor we het over sleutels (keys) hebben, moeten we eerst akkoorden behandelen. Een akkoord is niets anders dan een aantal noten die goed klinken als je ze tegelijkertijd speelt. Als je op de eerste 3 gaatjes van de harmonica blaast, hoor je zo'n akkoord. Een akkoord bestaat meestal uit 3 noten, met name de grondnoot, de terts en de kwint. De terts en de kwint hangen altijd af van de grondnoot, want zij drukken een vaste verhouding uit tot die noot. De terts is namelijk 2 toonsafstanden hoger en de kwint is 3,5 tonasafstand hoger. De grondnoot wordt dan ook de sleutel (tot het akkoord) genoemd. Een voorbeeld van zo'n akkoord is het C-akkoord. C is hier de grondnoot en dus is E de terts en G de kwint. Met een akkoord komt ook een toonladder overeen, die ook bepaald wordt door de grondnoot. De verhoudingen tussen die noten zijn in principe altijd gelijk. Een akkoord en een toonladder kunnen door elke mogelijk noot bepaald worden, dus niet alleen door een C, maar ook door een D. Als de grondnoot hoger is dan een andere grondnoot, dan is het hele akkoord en de hele toonladder in principe ook hoger.

je zou het zo kunnen voorstellen:

C-toonladder: C D E F G A B C
                       |
D-toonladder:    D E F# G A B C# D
                          |
E-toonladder:       E F# G# A B C# D# E

Offline bradsnyderblues

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart, 2006, 18:52:56 »
Omdat de D-noot hoger is dan de C-noot, klinkt de D-Key dan ook hoger dan de C-Key?

Dat is waar. Je kan op elke harmonica een willekeurig deuntje spelen, al zal het per harmonica verschillen hoe hoog je speelt. De key waarin een nummer geschreven is wordt pas belangrijk als je met andere muzikanten mee gaat spelen. In beginsel is het belangrijk dat iedereen in dezelfde key speelt, anders klink je mogelijk zo vals als een toeter! Simpel gezegd: als de gitarist in C staat en jij speelt ook in C gaat het goed, je speelt dan in eerste positie. In de blues wordt echter vaak in tweede positie "crossharp" gespeeld, dat betekent dat als je nu een harmonica in F pakt in plaats van C je kan benden en dan klink je echt bluesy!

Hopelijk wordt het zo iets duidelijker voor je..

Greetz Bradsnyderblues

Offline RobertDS

• Newbie!
  • *
  • Tin Sandwich
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart, 2006, 20:14:20 »
Hartstikke bedankt voor de uitleg, en vooral dat ie z? snel komt!, het is hier nog actiever dan ik dacht.
Nu ga ik eerst eens lekker knoeien met die akkoorden en er meer informatie over zoeken, dan komt de volgende vraag vanzelf bovendrijven  :D
Nogmaals bedankt en tot volgende keer!