Auteur Topic: Tuning bluesharp  (gelezen 2746 keer)

Offline tomtom

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
Tuning bluesharp
« Gepost op: 28 oktober, 2003, 00:24:21 »
Wat ik me afvraag is hoe je in godsnaam een harmonica kan stemmen. Als mijn bluesharpje vals raakt dan is dat ding meestal echt lurp en breken de tongen af. Ik heb al wat zitten kloien met die dingen. Maar beter werdt het er niet op. En toen ik nog studeerde moest ik dan maar verder spelen op een valse of op een harmonica met een gat er in. Dat gat plakte ik dan maar dicht met plak band. En de toon die hoorde ik dan maar in mijn hoof.
Maar is het mogelijk om een harpje te herstellen?
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:Tuning bluesharp
« Reactie #1 Gepost op: 09 december, 2003, 14:37:22 »
Ja,
je harpje is te herstellen. Er zijn uitgebreide boeken over, maar in het ultrakort samengevat: een valse toon herstel je door het betreffende metalen tongetje bij te vijlen. Bijvijlen aan de top zorgt dat de toon omhoog gaat, bijvijlen aan de onderkant zorgt dat de toon omlaag gaat.
Groet,
Jervis

Offline Tor

• Newbie!
  • *
  • rock the blues
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari, 2004, 01:44:33 »
Je harp stemmen!
Kijk op www.harmonicasessions.com bij harmonica workbench en  back issues Dec 2003............Tor.......................

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari, 2004, 23:57:25 »
En naast alle documentatie die je op het internet kunt lezen over het tunen van je harp, kun je de boel ook op video bekijken. Een bekende reparateur, Rupert Oysler, heeft op www.harprepair.com 2 uitstekende videos in de verkoop.

Offline NIEK

• Newbie
  • *
  • Showerman
    • ensvi
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart, 2004, 00:13:48 »
zie ook www.harponline.de
schitterende site die je van alles uitlegt over repareren en customizen van je harp