Auteur Topic: Opgezwollen lippen  (gelezen 3185 keer)

Offline Koendert

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Opgezwollen lippen
« Gepost op: 18 mei, 2006, 16:16:16 »
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier.

Na jaren de mondharmonica (Hohner blues harp A) niet meer te hebben aangeraakt was ik weer begonnen.

Ik was aanvankelijk vergeten waarom ik eerst gestopt was. Maar na enkele dagen spelen. Van hooguit een half uur per dag, weet ik het weer. ZEER PIJNLIJKE LIPPEN!

De lippen zijn opgezwollen en droog. Ik dacht eerst dat het geen allergie kon zijn maar nu lees ik hier: http://www.xs4all.nl/~krooshof/instrumenten/harmonica/mondharmonica.html
Dat de Hohner blues harp bekend staat om het lekken van nikkel/chroom en allergie kan opwekken.

Ik wil graag weten of mijn pijnlijke lippen zijn ontstaan door een allergie reactie of dat het een normale beginners en gewennings reactie is van mijn lippen.

Wie kan mij zeggen of dit gewoon is of dat het ligt aan de harp en dat als ik een andere koop (suzuki promaster) ik hier geen last van zal hebben.

Een ieder alvast bedankt voor zijn of haar bijdrage:-))

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Robert N

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • hakke hakke puf puf
    • Mesmerise massagetherapie
Re: Opgezwollen lippen
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei, 2006, 16:56:38 »
Hallo Koendert,

Die lippen van jou kunnen best eens verschijnselen van contactallergie vertonen.

Contactallergie kan je krijgen na contact met bepaalde stoffen zoals,
latex, nikkel, chroom, geurstoffen, lijm, planten, permanentvloeistoffen,
conserveermiddelen etc.

Het blijft toch uitproberen, wil je een andere MH kopen informeer dan eens of ze ook nikkel en/of chroomvrij te verkrijgen zijn. Waarschijnlijk weten de die-hards op dit forum precies waar bepaalde mh's uit bestaan.

Er bestaan ook niet voor niets nikkelvrije oorbellen, horlogebandjes etc etc.
Om er verder geen medisch  forum van te maken zal ik niet verder uitwijden over contactallergie.

Mocht je het zeker willen weten of het een allergie betreft ga eens bij je huisarts langs.

Succes,
Robert N

Offline Koendert

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei, 2006, 18:45:02 »
Hoi Robert,

Dankje voor je reactie.

Waarom ik eerst niet van een allergie uit ging is omdat ik met sieraden(oorbel,hals-ketting) en andere voorwerpen geen allergie verschijnsellen heb gehad.

Wat mij verbaast is dat er op het forum en op het internet niet veel over het verschijnsel te vinden is.

Dus iedereen met soortgelijke problemen of andere verschijnselen roep ik op hun ervaringen te plaatsen.

Nogmaals dank!

Koen

Offline Maarten

• Full Member
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei, 2006, 21:35:03 »
De Lee Oskars hebben roestvrijstalen dekplaten zonder chroom.
Suzuki's hebben verchroomde dekplaten, waar sommige mensen ook allergisch voor zijn.
Als je echt zeker wilt zijn, kan je natuurlijk ook voor de suzuki promaster gold gaan. Goud is bij mijn weten anti-allergisch, maar kost natuurlijk wel een flinke duit.
Het probleem ligt misschien ook elders. Je speelt blijkbaar op een Bluesharp van hohner. Welnu, die hebben houten kammen en als die teveel in contact komen met vocht (speeksel, dus), kunnen ze zwellen. Het gevolg hiervan is dat de kam langs de voorkant naar buiten gaat steken, wat uiteraard ook voor irritatie kan zorgen als je er met je lippen langsschuurt. Controleer dit even en als dat het probleem blijkt te zijn, dan zou ik je een harmonica met een plastic of een metalen kam aanraden, zoals de hohner Special 20, De Lee Oskars of de suzuki bluesmaster of promaster.

Offline Timo

• Newbie
  • *
  • Antwerp Harp
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei, 2006, 00:17:24 »
ergens anders op dit forum werd gesproken over turbolids. dit zijn plastic covers die je op je kam kan monteren.
ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet of ze goed zijn, maar een plastic-allergie is wel heel zeldzaam geloof ik.
en zo'n doorzichtige cover is ook gewoon erg cool.

Offline Koendert

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re:Ik heb nog steeds opgezette pinlijke lippen!!
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei, 2006, 16:46:01 »
Bedankt voor alle informatie tot dus ver :)

Ik heb nu nog steeds pijnlijke droge opgezette lippen, wel minder dan het was. Ik heb al twee dagen niet meer gespeeld :-[

Dankzij Robert weet ik nu dat het om een contact allergie gaat. En op deze link: http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/allergischcontacteczeem.htm
Heb ik kunnen lezen dat het best wel ernstig is, balen!
Er wordt gezegd dat ik ELK contact met het materiaal moet vermijden en dat ik de bewuste plek rust moet gunnen, was ik nu net niet van plan :(
Van de turbolids had ik idd ook al gehoord, het wordt zo iets of tape op de harmonica doen ::) Deze tip las ik op het Harp-L forum. Ik wacht eerst even op het herstel van de lippen en probeer het dan weer met tape er op. 8)

Eigenlijk zijn het geen echte oplossingen omdat ik graag chromatisch wou gaan spelen en deze oplossingen dan niet werken. Wel zou ik kunnen kijken naar gold plated. Het mond stuk is dan verguld maar deksels niet en daar komen je lippen natuurlijk ook tegen aan. Ik heb ook mijn twijffels over stainlessteel. Ik denk dat het wel goed werkt aangezien de Hohner blues harp extreem veel chroom/nikkel lekt, je proeft het letterlijk! Met een wat minder afgevend materiaal denk ik geen probleem te hebben.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat mijn blues harp voor een over gevoeligheid heeft gezorgd en waardoor ik nu bij het minste geringste contact met deze stof het een reactie opwek. Dit zou behoorlijk &*%%$$!!! zijn! Ik zit al te denken aan een rechtzaak >:(

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei, 2006, 17:32:19 »
Tip!

Ik ben een tijdje geleden iemand tegengekomen die ook last had van een allergie,
die had een el cheapo plastic MH gekocht en de covers daarvan op de 'goede' MH gezet.
(was wel een diatonische)
Misschien kun je dit ook doen?

Sterkte ermee!
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/