Auteur Topic: 04-06-26, Harmonica Heaven, Malden  (gelezen 916 keer)

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
04-06-26, Harmonica Heaven, Malden
« Gepost op: 28 juni, 2004, 12:43:26 »
Hoi harpers van Holland!

Afgelopen zaterdag was er opnieuw een Harmonica Heaven in Malden, georganiseerd door Ben Bouman. De Harmonica Heaven van juli (iedere laatste zaterdag van de maand is er ??n) is vanwege vakantie gecancelled, maar vanaf augustus gaat de maandelijkse ontmoeting vol inspiratie en kennismaking weer gewoon verder! (NB: Ben is in juli wel aanwezig voor evt. zwaar verslaafde harpisten die het niet kunnen missen. Ain't he great?)

Deze keer was het centrale thema "hoe een solo op te bouwen?" Onder begeleiding van Ben en gitarist Steven vd Nat (zie ook www.thebackbones.com) was er voor iedereen die dat wilde de ruimte om mee te toeteren, waarna de gespeelde solo's door Ben&Steven van vakkundig, liefdevol en straight commentaar werden voorzien. Erg gaaf! De belangrijkste tips gingen over frasering (wat heb je te zeggen in je solo?), ruimte (gebruik van stilte in je solo's maakt het oneindig veel spannender) en rust (beperk het aantal noten en het wordt juist veel interessanter).

Een oefening die ik iedereen mee kan geven: speel eens een maand lang solo's op alleen gaten 1 t/m 3. Dat noemen ze ook wel een soloing-block. Je hebt op die 3 gaten 11 verschillende noten tot je beschikking. Het klinkt als een beperkende oefening, maar dat is het juist niet:
  • je leert alle noten beter spelen
  • je frasering wordt pijlsnel beter
  • je solo's worden krachtiger
Probeer dat x keer in een rondje van een 12-maten blues, met per rondje een ander accent. Bijv. eerste rondje accent op de 2D, tweede rondje op 3D', derde rondje op 1D en 1D', vierde rondje ritme op 1D2D, etcetera. Werkt als een speer, en de hele tijd is er de dreiging van uithalen hoger op de harp (4D, 5D, 6B, etc).

Groet en wellicht tot in augustus op de Harmonica Heaven,
Jervis

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline René van Deutekom

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • en sinds 17-10-2009: Geef mij kracht !
Re:Harmonica Heaven (26 juni 2004)
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni, 2004, 07:47:14 »
Hallo Jervis,

Dank je wel voor de recentie.

Graag wil ik nog wat benadrukken.
Ik vond het rondje meespelen wel erg goed.
Dus Steven met gitaar en om de beurt iedereen even een extra kans om het geleerde uit te proberen.
Het helpt om over een drempel te komen. Of je ervaren of beginner bent. Iedereeen een kans. Je moet die kans natuurlijk wel nemen en gewoon doen.

Ook in juli ben ik van de partij.
Hopelijk tot dan !
Met harmonicale groeten,
Ren? van Deutekom