Auteur Topic: Benden en overblow  (gelezen 17433 keer)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re: Benden en overblow
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari, 2007, 18:29:03 »
Hoi Indoric

Natuurlijk gaat het je ooit lukken, wanneer, gaat vaak sneller dan je denkt, laat het Overblowen even voor wat het is, als je net begint, kun je beter eerst de basistechnieken leren en snuffel eens goed op dit forum rond.

Wel heb ik 2 links voor je waar je info kunt vinden over veel beginnnersvragen
http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=1796.new#new

http://coast2coastmusic.com/diatonic/overblows.shtml

Succes

Ron

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari, 2007, 18:50:56 »
Kijk ook op www.overblow.com
daar staat echt alles over de "geheimen" van overblowen
Arnoud

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari, 2007, 19:48:32 »
Maar mijn vraag dus.. Wat is het verschil tussen overblowen en benden,
want bij allebij gaat de toon tog een halve toon omhoog/omlaag?

Bij benden gaat de toon omlaag, bij overblowen gaat hij omhoog. Blowbenden is dus iets anders dan overblowen. Bij benden gaat de noot niet altijd maar een halve toon omlaag, dit verschilt per gat.

Of is overblowen gewoon keihard op je Mondharmonica blazen? Lijkt me niet..

Nee, de naam is een beetje ongelukkig gekozen.
Het moet juist niet hard, want daar wordt het alleen maar moeilijker van.

En isset nou zo dat een bend-techniek niet op elk gaatje is toe te passse?

De bend techniek is toe te passen op gaatjes 1tm4 en 6 gezogen. Op 5 kan je ook een beetje buigen maar niet heel veel (is bovendien slecht voor het riet) en op gaatjes 7 tm 10 kan je geblazen benden.

Voor de overblows geldt het tegenovergestelde:
op gaatjes 1 tm 6 kan je overblowen en op 7 tm 10 kan je overdraws spelen (een gezogen overblow zeg maar)

(Zo'n gat is een tong tog??)

In elk gat zitten op de diatonische harmonica 2 tongen, dat is ook de reden dat je kan buigen. Bij het buigen werken de twee tongen samen om een nieuwe toon te vormen.

laat het Overblowen even voor wat het is, als je net begint, kun je beter eerst de basistechnieken leren

Persoonlijk vind ik overblowen ook een basis techniek. Ik ben ermee begonnen korte tijd nadat ik mijn eerste harmonica had gekocht en ik leer het mijn leerlingen ook meteen. Als niemand je nog heeft verteld dat het verschrikkelijk moeilijk of geavanceerd is is het namelijk veel makkelijker te leren en leer je ook meteen beter benden. Dan hoef je al je slechte gewoontes niet eerst af te leren.

Offline indoric

• Newbie!
  • *
  • Chromatical feelingszz..
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari, 2007, 23:57:28 »
wow vet erg bedankt allemaal!! : )

Nu ik weet wat allemaal kan, weet ik ook wat ik moet oefenen. Ik zal idd zoeken op t forum wat het verschil in techniek, zeg maar wat je precies doet, is tussen de twee. Maar als ik straks die Chromatische Mondharmonica heb, is het tog niet meer heel erg nodig? Of wel.. Je hebt iig alle 12 tonen.. k begrijp wel dat als je kan benden en overblowen dingen makkelijker maakt voor jezelf..

Majah , let's start to practise!!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari, 2007, 23:13:55 »
Als je een chromatisch harmonica hebt kan je in ieder geval niet meer overblowen en benden is ook redelijk overbodig. Ja op een cromaat kunnen alle noten direct gespeeld worden. Op een diatonische harmonica kunnen alle 12 noten alleen gespeeld worden met behulp van bends en overblows.

Maar zoals je waarschijnlijk wel weet heeft elk voordeel ook zijn nadeel.
De chromatische harmonica klinkt heel anders dan de diatonische. Dat zal jou waarschijnlijk niet uitmaken aangezien je een fan bent van Stevie Wonder en dus blijkbaar ook een fan van het chromatische geluid. Veel diatonische spelers zijn echter op zoek naar een ander geluid dat alleen te vinden is op de diatonische harmonica.

Als je van plan bent om hardcore chromaat te spelen dan zou ik niet al te veel tijd steken on benden en overblowen. Het is misschien wel goed voor je klank ontwikkeling maar op de chromaat heb je er niet heel veel aan.

Offline indoric

• Newbie!
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari, 2007, 15:37:36 »
okay dan.. jah nu zie ik ook gelijk in waarom mensen dan nog op een Diatonische spelen, als je ook gewoon een chromaat kunt kopen. Wel gaaf al dat "mondharmonica-gedoe"  ;)
Het geluid vind ik echt heel mooi wat uit zowel een Chromaat als een Diatoon komt, maar mijn hoofdinstrument is Piano. Ik heb dus liever iets waar ik zeker 12 tonen op kan spelen, wat altijd hetzelfde is. Waarschijnlijk voel en speel ik muziek ook vanuit het denkbeeld van een pianist.. of zeg ik het nou heel moeilijk: P

Najah je zal wel begrijpen.. Chromaat is voor mij meer weggelegd..  Ik heb er overigens eentje besteld van Belcante ofzo, is dat een goed merk?

Offline indoric

• Newbie!
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari, 2007, 15:53:54 »
oow.. enneuhm.. ik dacht dat je een Chromaat op Cmajeur een C#majeur maakt als je dat schuifje indrukt..
Maar ik zie hier dat ie 'm ook heel lang maakt en juist eraan trekt.
Wat is dat dan? of heeft hij er 3 in 1 ofzo.. dat je moet trekke.. of.. isset een domme vraag?

p'z ;D

Offline indoric

• Newbie!
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari, 2007, 15:55:59 »
trouwens.. deze dus?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #23 Gepost op: 12 februari, 2007, 17:03:54 »
Zo te zien speelt ie op een super 64x van hohner. Gewoon met een knop die je indrukt. Ik denk dat wat jij bedoelt meer is dat hij de knop loslaat en een dramatische beweging met zijn hand maakt. Voor zover ik weet worden chromaten niet geleverd met 3 traps knoppen.

Offline JohanR

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #24 Gepost op: 30 oktober, 2007, 22:44:29 »
Ik heb hier net een post over gemaakt in de bendometer thread.

http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2022.msg11963#msg11963 - is link

Offline Dionne

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #25 Gepost op: 26 november, 2007, 23:21:54 »
Ha Johan,
Hoe gaat het met jou voor wat we geleerd hebben op onze laatste cursusdag?
Ik kan inmiddels buigen op alle tonen, met uitzondering van 3 draw, die krijg ik nog maar een halve toon omlaag. Inmiddels zijn we alweer anderhalve week verder en nu moet ik nog beginnen aan de rest van het cursusmateriaal................ ::) ::)

Ik weet niet of ik het allemaal haal voor de volgende bijeenkomst. Hoe staat het met jou?

Offline JohanR

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #26 Gepost op: 28 november, 2007, 15:19:21 »
Ha Johan,
Hoe gaat het met jou voor wat we geleerd hebben op onze laatste cursusdag?
Ik kan inmiddels buigen op alle tonen, met uitzondering van 3 draw, die krijg ik nog maar een halve toon omlaag. Inmiddels zijn we alweer anderhalve week verder en nu moet ik nog beginnen aan de rest van het cursusmateriaal................ ::) ::)

Ik weet niet of ik het allemaal haal voor de volgende bijeenkomst. Hoe staat het met jou?

WOOOHOOOO eindelijk benden Dionne! Gefeliciteerd! Ik had het met Jervis in de mail er nog over dat de Bes inderdaad een van de lastigste bends is, met die tuner die ik vond (en inmiddels ook voor gitaar gebruik) kom ik wel een redelijk eind.

Ik heb van Ben Bouman een betaharp aangeschaft en die is nu een weekje binnen. Erg mooi geluid, iets mindere vorm (ik was erg gewend aan de vrij platte suzuki die ik had.).

Dus al met al gaat het goed, ik ben wel redelijk druk met andere dingen de laatste tijd, maar een beetje harpen kan er altijd wel tussendoor.

Tot volgende week.

Johan

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #27 Gepost op: 28 november, 2007, 17:55:44 »
Hey Johan,

Die seydel, is dat er ook eentje in C gestemd.
Zelf zit ik te denken een bluesmaster setje aan te schaffen, hoor ik goede verhalen over ook vind ik het prettig dat de bovenplaat tot het einde doorloopt.
Hoe bevalt jouw de valved eigenlijk?

Groeten,
Charles (van de workshop)
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline Mitch

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari, 2008, 12:01:51 »
Hoi, ik ben net begonnen met harmonica spelen en benden lukt al aardig. Maar als ik bend trek ik mijn mond samen (alsof je op hard een lolly zuigt) in plaats van met mijn tong zoals ik op de meeste websites zie. Moet ik mijn techniek veranderen of maakt het niet?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #29 Gepost op: 22 februari, 2008, 12:11:52 »
Als ik jou was zou ik proberen of het ook anders kan dan kan je zelf beslissen welke methode beter werkt.