Maar mijn vraag dus.. Wat is het verschil tussen overblowen en benden,
want bij allebij gaat de toon tog een halve toon omhoog/omlaag?
Bij benden gaat de toon omlaag, bij overblowen gaat hij omhoog. Blowbenden is dus iets anders dan overblowen. Bij benden gaat de noot niet altijd maar een halve toon omlaag, dit verschilt per gat.
Of is overblowen gewoon keihard op je Mondharmonica blazen? Lijkt me niet..
Nee, de naam is een beetje ongelukkig gekozen.
Het moet juist niet hard, want daar wordt het alleen maar moeilijker van.
En isset nou zo dat een bend-techniek niet op elk gaatje is toe te passse?
De bend techniek is toe te passen op gaatjes 1tm4 en 6 gezogen. Op 5 kan je ook een beetje buigen maar niet heel veel (is bovendien slecht voor het riet) en op gaatjes 7 tm 10 kan je geblazen benden.
Voor de overblows geldt het tegenovergestelde:
op gaatjes 1 tm 6 kan je overblowen en op 7 tm 10 kan je overdraws spelen (een gezogen overblow zeg maar)
(Zo'n gat is een tong tog??)
In elk gat zitten op de diatonische harmonica 2 tongen, dat is ook de reden dat je kan buigen. Bij het buigen werken de twee tongen samen om een nieuwe toon te vormen.
laat het Overblowen even voor wat het is, als je net begint, kun je beter eerst de basistechnieken leren
Persoonlijk vind ik overblowen ook een basis techniek. Ik ben ermee begonnen korte tijd nadat ik mijn eerste harmonica had gekocht en ik leer het mijn leerlingen ook meteen. Als niemand je nog heeft verteld dat het verschrikkelijk moeilijk of geavanceerd is is het namelijk veel makkelijker te leren en leer je ook meteen beter benden. Dan hoef je al je slechte gewoontes niet eerst af te leren.