Auteur Topic: Les  (gelezen 3909 keer)

Bertil

• Gast
Les
« Gepost op: 07 juli, 2004, 13:13:15 »
Waar vindt ik op het net goede bluesharp lessen? eventueel interaktief.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:Les
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli, 2004, 19:17:36 »
Hoi Bertil,
op/via het internet is wel lesmateriaal/oefenstof te krijgen maar de sites die ik ken, vragen daar geld voor.
Uiteraard zijn er altijd wel sites met gratis oefeningen (toevallig was ik zojuist op de Ierse folksite www.harmonicatunes.com/practice.htm), maar dat is nog geen les (didactisch onderbouwd en zo) en volgens mij is dat wat je zoekt. Ik ben uiteraard reuze ge?nteresseerd naar je zoektocht, dus laat svp weten als je wat hebt gevonden!
Groet,
Jervis

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli, 2004, 22:15:47 »
Hallo,

Als we nou eens kijken of we hier een project kunnen starten om online lessen te schrijven, maken ...Hoeft niet meteen perfect te zijn of volgende week af. Maar meer een lang lopend project...(daar hou ik altijd wel van). Lijkt me leuk om te proberen. Andere kunnen daar op reageren en aanvullingen geven. Wellicht is het handig om eerst tot een soort structuur te komen. En deze uit te breiden met aanvullingen, tips, tricks van bezoekers. Dan moeten we met project leiders probeer om er een samenhangend verhaal van te maken, wellicht samen met andere (Moderators). Zo dat we leesbare online lessen krijgen. Eventuele MP3 bestanden kan ik er dan ook wel bij doen om voorbeelden te geven.
En ik zal er een apart forum voor kunnen maken. Ik moet dan even uitzoeken hoe dat het makkelijkste kan met rechten enzo..
(als er iets moois uit voortkomt maken we ons zelf overbodig.. Dat lijkt wel mijn motto te worden.)

De begin structuur zie ik dan als volgt...
1. Het aanschaffen van een harp.
- Welke toon soort? en waarom
- Welk harp. Merk, houte of plastic kam.
- Onderhoudt aan de harp.
- Begrippen lijst.
- ...
2. 12 bar blues
- De iconen om naar te luisteren. (Sonny Terry, Magic Dick, ....)
- Het gevoel.
- Basis schema.
- TAB notatie v.s. Noten schrift
- ...

Het is maar een begin  ;D ;D ;D ;D
Ik zal proberen een structuur in he tforum aan te leggen.

Laterzzzzz
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Bertil

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli, 2004, 13:50:11 »
Ik denk dat het een heel goed initiatief is om daarin ietst te ontwikkelen. Maar als ik kijk naar de tab's die aangeboden worden op dit forum zie ik alleen Lientje en vele malen mijn eigen naam. Verder neemt niemand initiatief om tab's te plaatsen. Zouden ze dan wel meewerken om lesmateriaal te plaatsen? Ik hoop van wel maar ik denk het eigenlijk niet.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli, 2004, 18:23:41 »
ik doe graag mee met dit initiatief
als ik iets kan betekenen hoor ik dat graag.
ik heb wel wat leuke cd's met hele oude bluesharmonica, en nog wat lesmateriaal van Joe filisco.
maar ik moet zeggen dat het tab's onderdeel mij totaal niet boeit.......... die nummertjes met pijltjes....op dit instrumentje kun je juist mooi oefenen door te luisteren en mee of na te spelen.
groetjes Arnoud

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
Re: On line les?
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli, 2004, 10:50:14 »
Hoi Thomas en anderen,

geweldig dat Thomas weer bruist van de ide?en om op dit onderwerp een spetterende subsite te gaan ontwerpen. Zonder zijn energie had dit forum nooit op inmiddels 57! leden gestaan!

Ik geloof niet zo in on-line-lessen. Ik merk als muziekleraar dat het grote verschil juist wordt gemaakt in samen spelen en elkaar fouten horen maken en elkaar face-to-face de fijne kneepjes te laten horen. Harp spelen laat zich slecht vangen in woorden.... Ook ben ik niet zo weg van tabs. Een tab vangt in principe maar zo'n 10 seconden muziek, maar als dat je enige houvast is in een nummer van 3 minuten of meer, dan ben je nog steeds verloren. Harp leren spelen start volgens mij met het bewust toepassen van allerlei (blues)toonladders en kennis van de structuur van nummers (accoordenleer, accoordenwisselingen, etcetera) en vooral luisteren, jatten, oefenen, luisteren, jatten, zelf verzinnen, oefenen, enzovoorts. Blowin' 'till the day you die!

Ik geloof wel in een soort subsite met Frequently Asked Questions. Dat maakt het in de toekomst mogelijk om beginners snel wegwijs te maken, en als plek om naar te verwijzen. Ik doe graag mee om input te leveren, maar ik verzoek iemand anders het voortouw te nemen met het verzamelen en structureren van de onderwerpen die aan bod moeten komen (of zoals Thomas zei: de projectleider). Misschien dat Thomas (als webmaster) als eerste stap in dit project een enquete kan mailen aan de leden van dit forum om een (eerste) inventarisatie te doen van hot-faq's. Wie staat er op als projectleider?

Groet,
Jervis

Offline Dennis

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli, 2004, 18:34:39 »
hallo,
die lessen op het forum lijken mij een heel goed idee om een beetje de technieken enzo onder de knie te krijgen. Ik heb zelf pas een harp gekocht  en ik kan dr dus egt nog niets van alleen blazen en trekken maar dat kan iedereen ... ik zou dus nog egt niet weten hoe ik er een goed klinkent liedje of melodietje uit zou moeten krijgen  ??? ??? ???   :-\*schaam* :-\  ik zoek ook al heel google af en daar vind ik ook al geen bluesharp lessen. Ik hoop dat iemand mij kan helpe om een beetje te leren blazen op dat ding.
 groeten Dennis 8)

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli, 2004, 23:18:31 »
Hoi Dennis,
welkom op dit forum! Er is niets om je voor te schamen, het is gewoon een raadselachtig instrument, die harp! Ik lees net de biografie van DefordBailey (een hele grote speler uit de vorige eeuw) en die was als zuigeling meer geinteresseerd in de harp dan de tiet. We hebben met zijn allen dus nog een lange weg te gaan. Just keep on blowin? that thing!
Jervis

Bertil

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli, 2004, 15:35:13 »
Jongens kijk eens op www.tenhole.com
Volgens mij is die al een heel eind op weg met digitale les (helaas is het in het niet in het Nederlands waardoor ik de essentie duidelijk mis)

Kunnen jullie hier iets mee?

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus, 2004, 12:44:37 »
Hoi,

Tenhol.com is een site van een Nederlandse speler. Ik heb hem al eens uitgenodigt om het forum te bezoeken. Hij speelt namelijk chromatisch op een diatonische harmonica. Ik heb hem op het Harmonica festival zien spelen en dat was echt goed. (Zie recenties)
Om chromatisch te spelen op een diatonische harmonica zijn wel een aantal aanpassingen noodzakelijk. Met name voor het overblowen.
Lees ook eens een stukky over zijn quest om harmonica te mogen spelen op het conservatorium.

(De online lessen staan nog in de ijstkast. Ik ben net weer Vader geworden en heb het een beetje druk.)
Maar voor de echte beginers ik zou zeggen oefen je toon ladders! Eerst van af het 4e gaatje. c-d-e-f-g-a-b-c. En probeer het dan eens van af het eerste gaatje. Dan moet je gaan verbiugen. Volgens mij is het eier eten dat je je Harp leert kennen als zo als je je eigen fluitje kent. Dat betekend oefenen oefenen oefnenen... Tot dat het een verleng stuk van jezelf wordt.
Mvg,

Thomas
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Offline Riet

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: Les
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli, 2005, 21:34:59 »
GOEDZO
IK STA OOK OPEN VOOR ONLINE LES
WANT IN DEN HAAG WEET IK NIET OF DAAR WEL LERAARS ZIJN WEET IEMAND DAT ??
IK HOOR HET GRAAG ALVAST BEDANKT
TROUWENS EEN HELE LEUKE SITE IK BEN ER VOOR HET EERST OP MAARGOED HOOR
GROETJES RIET

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Les
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli, 2005, 17:51:05 »
Ik geef les en kom uit Delft. En ga volgend jaar studeren in Den Haag? ;)

online les kan ook.

Mijn email en msn staan hiernaast dus schrijf me als je meer wil weten.

Tinus