Auteur Topic: wanneer beginnen oefenen op benden?  (gelezen 2081 keer)

Offline Cel

• Newbie
  • *
wanneer beginnen oefenen op benden?
« Gepost op: 19 juli, 2004, 13:54:46 »
Ik vroeg mij af wanneer ik best begin te oefenen op benden?

Ik ben nog een totale beginner.
Maar ik ben nieuwsgierig en downloade de bendometer.
Ik kan de 1draw en de 2draw benden, maar nie echt consistent. (de 1 draw redelijk consistent)

Oefen ik beter eerst op single notes ? akkoorden ?
Of maakt dat niet zo veel uit ?

groeten uit Vlaanderen

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:wanneer beginnen oefenen op benden?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli, 2004, 15:32:31 »
Hoi Cel,
om te kunnen benden is het verstandig/nodig om eerst enkele noten te kunnen spelen zonder luchtverlies aan de linker- of rechterkant. Die voorwaarden kan je al vrij vlot onder de knie hebben. Voor de rest: zo snel mogelijk mee beginnen met benden, laat je niet stoppen!
NB: je kunt als beginner alleen benden op de Draw notes 1 t/m 6 en op de Blow notes 8 t/m 10. Dit om te voorkomen dat je gaat lang en onsuccesvol gaat oefenen op de "verkeerde" gaten. Succes!
Jervis

Offline Cel

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli, 2004, 17:58:21 »
Ik heb wat opzoekings werk gedaan en blijkbaar doe ik het dus op de verkeerde manier.
De 1 draw lukt, maar tijdens het spelen kan ik hetgeen ik nu doe nooit gebruiken (te ingewikkeld)

Maar goed, ik blijf proberen op de 4 draw. Voor nu lukt het mij geen meter.
Ik krijg het geluid een heel klein beetje omlaag en dan verdwijnt de klank, hoor ik alleen nog lucht passeren, en krijg ik rare piepgeluiden. Iets is dus duidelijk verkeerd.

Het lijkt mij dat, hoe meer ik er over lees hoe slechter het gaat.
Frustrerend op zijn minst.  :-\

Misschien wil ik te snel gaan?
Ik blijf proberen allesins.

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli, 2004, 00:09:29 »
Hoi Cel,
gefeliciteerd! Je kunt de 1 Draw buigen, da's vaak een heel lastige, nu de rest nog... ;)
Blijven proberen, probeer goed te doorgronden wat je precies doet op de 1 Draw en pas dat toe op de rest. Let goed op de manier waarop je de luchtstroom door de harp heen loodst. That's all I can do from a distance....
En op enig moment gaat het op die andere gaten ook lukken en denk je "was dat nou alles?"

Jaap

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus, 2004, 03:57:46 »
Hoi Cel,
Je ben goed bezig! als je inderdaad 1draw kan verbuigen dan zou ik zeggen dan is de rest een piece of cake!! OF je harp is beschadigd(dat gebeurd vaak met de 3e draw , 4e draw met extreem vaak oefenen) of je moet proberen de lucht stroom iets minder heftig naar " beneden" te buigen met iets minder kracht!!

Suc6 het gaat je zeker lukken!!

Offline Cel

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus, 2004, 12:09:57 »
Hallo Jaap,

Je had gelijk. Iets minder krachtig.
Spijtig genoeg heb ik het 'the hard way' moeten ontdekken want het blow reed van mijn Lee Oskar C (reed dat de bend speelt als ik mij niet vergis) heeft de geest gegeven.
Ondertussen kan ik al alle draw bends spelen, en de 8 blow bend (nog niet echt consistent).
Ik heb mij dus een nieuwe C harmonica besteld. (gelukkig zijn harmonicas niet echt duur)

Wat ik ook gemerkt heb is:
Die Lee Oskar in C, als ik de 3 draw anderhalve stap naar beneden bend, dan krijg ik een schril gefluit. Na wat opzoekingswerk op internet heb ik dus geleerd dat Lee Oskar berucht is voor dit fenomeen. Ik heb wat zitten experimenteren met tape op het reed te doen zoals velen zeggen, maar hielp niet altijd even goed. Blijkbaar heb ik er teveel aan geprutst want die ene reed klinkt niet meer zoals het hoort.
Dat gefluit heb ik ook alleen maar op de Lee Oskar in C. Ik heb nog een LO in A en daarop lukt alles netjes.
Mijn Special 20 in B lukt ook prachtig. Op mijn Marine Band in D moet ik nog wat oefenen.
Blijkbaar lukken diepe bends mij makkelijker dan kleine bends. (denk dat er iets mis is met mijn techniek, maar dat leer ik dan wel).
Harmonicas verzamelen begint een hobby te worden :) Elke keer ik een muziek zaak binnenstap heb ik wel eentje mee ;)

mvg

Gert aka Cel

Jaap

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01 september, 2004, 22:47:17 »
Leuk om dat te horen Cel.
Maar inderdaad de kleinere bends zijn moeilijker te "pakken te krijgen" dan de "volle" bend.(blijven volhouden dan merk je dat het uiteindelijk steeds beter gaat)
En wat de Lee Oskar betreft, is mijn ervaring toch ook wel hetzelfde, ze spelen erg makkelijk maar benden gaat soms ook wel te gemakkelijk dat het niet lekker meer klinkt, te weinig weerstand om die bend toon strak vast te houden, of het kost gewoon veel teveel lucht door de te grote opening van de reed.
Dat is tenminste mijn ervaring!

Groetjes Jaap