Hallo Jaap,
Je had gelijk. Iets minder krachtig.
Spijtig genoeg heb ik het 'the hard way' moeten ontdekken want het blow reed van mijn Lee Oskar C (reed dat de bend speelt als ik mij niet vergis) heeft de geest gegeven.
Ondertussen kan ik al alle draw bends spelen, en de 8 blow bend (nog niet echt consistent).
Ik heb mij dus een nieuwe C harmonica besteld. (gelukkig zijn harmonicas niet echt duur)
Wat ik ook gemerkt heb is:
Die Lee Oskar in C, als ik de 3 draw anderhalve stap naar beneden bend, dan krijg ik een schril gefluit. Na wat opzoekingswerk op internet heb ik dus geleerd dat Lee Oskar berucht is voor dit fenomeen. Ik heb wat zitten experimenteren met tape op het reed te doen zoals velen zeggen, maar hielp niet altijd even goed. Blijkbaar heb ik er teveel aan geprutst want die ene reed klinkt niet meer zoals het hoort.
Dat gefluit heb ik ook alleen maar op de Lee Oskar in C. Ik heb nog een LO in A en daarop lukt alles netjes.
Mijn Special 20 in B lukt ook prachtig. Op mijn Marine Band in D moet ik nog wat oefenen.
Blijkbaar lukken diepe bends mij makkelijker dan kleine bends. (denk dat er iets mis is met mijn techniek, maar dat leer ik dan wel).
Harmonicas verzamelen begint een hobby te worden

Elke keer ik een muziek zaak binnenstap heb ik wel eentje mee

mvg
Gert aka Cel