Auteur Topic: Onderhoud Hohner Mellow Tone  (gelezen 2420 keer)

Offline Bels

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Onderhoud Hohner Mellow Tone
« Gepost op: 25 september, 2006, 10:47:37 »
Dag,

Ik ben nu enkele weken aan het blazen op mijn mondharmonica. Het is een chromatische Hohner mellow tone. Maar mij is niet duidelijk hoe je deze onderhoudt.

Ik heb al op dit forum gezocht en er is me al het een en het ander duidelijk. Maar toch heb ik nog enkele vragen.

1) Mag je een Hohner mellow tone uitwassen met water? (maw is het kunststof riet of echt riet?)

2) Is het een goed idee om het mondstuk eraf te schroeven om dit apart schoon te maken?

3) Om de hoeveel tijd moet een dergelijke harmonica ongeveer verschoond worden. Wekelijks, maandelijks, jaarlijks, ...? (Ik speel dagelijks ongeveer 20min)

Veel groeten

Gust

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re: Onderhoud Hohner Mellow Tone
« Reactie #1 Gepost op: 25 september, 2006, 12:17:05 »
1.
Niet doen!
2.
Prima plan, kun je de resten opgedroogd speeksel weghalen, daardoor loopt ook je schuif wat soepeler. Mijn advies: geen olie gebruiken! Klinkt logisch (want dat zou de boel smeren) maar is overbodig. Als de resten speeksel maar niet in de weg zitten, moet de schuif gewoon soepel lopen.
3.
Daar is geen richttijd voor te geven. Mensen met smetvrees doen het voor en na iedere speelbeurt, smeerpijpen als ik doen het alleen als de boel is vastgekoekt (yechhh). Ik ken ??n speler die al die resten speeksel juist goed vindt voor de luchtdichtheid!  ;D

Offline Bels

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 26 september, 2006, 08:42:52 »
Superhard bedankt meneer smeerpijp ;)  :P
Maar ik kan weer even verder nu. Merci!

Gust

Offline K

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober, 2006, 20:05:32 »
Ik heb een vraag dat richting dit onderwerp gaat:

Het verschil tussen hout en plastic (in dit geval bij chromatische harmonica's), wat is het precies? Vereist hout meer onderhoud en zorg? Want qua klank had ik al gelezen dat het niet veel uitmaakt. Ik zit namelijk er over te denken om een extra chromaat te kopen en misschien wel een "Toots harmonica" maar die hebben dus een houten kam.

Mvg,

Kevin

harpmaster1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober, 2006, 00:01:19 »
Hout "kan " wat gaan uitzetten waardoor de luchtdichtheid en dus de bespeelbaarheid duidelijk minder wordt. Kunstof heeft dit nadeel dus niet!
Het mondstuk schoonmaken kan vrij simpel..neem een groot bord en doe hier  lauw/warm water in .Zet de chromaat met het mondstuk naar benden op het bord. De waterhoogte moet net iets minder zijn dan de mondstukhoogte. Laat even inweken....voorzichtog optillen en het overtollig water eruit laten lopen. Vervolgens de schuif een aantal keren heen en weer bewegen.....uitschudden...nogmaals de schuif bewegen en even laten drogen. Hierna weer de schuif een aantla keren bewegen en rustig warmspelen.
Na het spelen de chromaat laten opdrogen dus niet in een afgesloten doos of koffer doen (geldt ook voor de bluesharp!).
Olie in het mondstuk geeft slechts kortstondig voordelen...alleen als je regelmatig de chromaat uit elkaar schroeft en onderhoud pleegt kun je met slechts 1 druppel parafine olie op je vingertoppen gesmeerd de schuif licht oli?n...

Ben Bouman