Auteur Topic: 2e gaatje zuigen, maar hoe?  (gelezen 5809 keer)

Offline Led Zeppelin

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
2e gaatje zuigen, maar hoe?
« Gepost op: 01 oktober, 2006, 13:38:58 »
Als ik door gaatje 2 zuig, (en gaatje 3 ook, maar in mindere mate) krijg ik er alleen een doffe zachte toon uit, met veel valse lucht. Nu weet ik dat hier meer berichten over zijn, maar overal word als oplossing gegeven "meer oefenen" maar het is toch niet zo dat als ik gewoon wat liedjes ga spelen, ik opeens ook uit gaatje 2 een heldere toon krijg? Mijn vraag is eigenlijk, "hoe moet je spelen om uit gaatje 2 een mooie toon te krijgen"? Kunnen jullie geen aanwijzingen geven over de manier van zuigen oid?
bvd
groeten,
Nick

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline maay

• Newbie
  • *
  • Monday ain`t happening
Re: 2e gaatje zuigen, maar hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober, 2006, 17:50:49 »
Hoi led zeppelin
toffe band trouwens, gaatje 2 en 3 moet je minder hard zuigen dus meer ademen dan zul je zien dat er beter geluid uit komt succes Maay

Offline luc

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober, 2006, 20:07:07 »
gewoon oefenen en je zal zien dat het na verloop van tijd beterd.We hebben allemaal dat probleem gekend in het beging.Ikzelf ben toe met mijn harp terug naar de winkel gegaan omdat ik dacht dat de harp stuk was.En sommige toonsoorten hebben dit harder dan de andere.Maar nu heb ik er geen probleem meer mee.
Groeten Luc

Offline Sander?

• Newbie
  • *
  • Blazen en zuigen, zo moeilijk is dat toch niet.
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober, 2006, 21:05:14 »
De achterkant van je tong laten zakken
Dit werkt bij mij zeer goed.
Er staat ook al uitleg over bij de lipblocking discutie.

Offline motorpeet

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei, 2007, 20:36:34 »
Waar staat dat dan lipblocking discutie?

Offline cowboy

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
    • verstegenbv
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei, 2007, 09:24:54 »
Voor een goede oefening op gaatje 2 Draw, kijk maar eens naar les nummer 003 van Adam Gussow op youtube:

Groet,? Cowboy

Offline timvn

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober, 2007, 10:07:53 »
Ik heb ook een probleem om door het 2e gaatje te zuigen, maar enkel met mijn Bb-harpje van Lee Oskar. Met mijn C-harp van Hohner heb ik dit probleem helemaal niet.

Ik krijg ondertussen al wel een heldere toon uit het 2de suck-gaatje, maar dat kost me even moeite en moet ik iets langer blijven zuigen vooraleer de heldere toon er door komt.
Als ik vervolgens een bend op de 2 doe, dan valt de klank helemaal weg en krijg ik ook het doffe geluid. Zou een Bb-harpje van Hohner beter gaan? Of ligt het aan mijn techniek? Ik probeer namelijk ook op zijn negers te spelen (met dikke lippen)...

Offline peter61

• Newbie
  • *
  • music was my first love and it will be my last
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari, 2009, 21:11:41 »
Er is al ontzettend veel geschreven over problemen met de 2 draw en 3 draw. Mijn vraag is waarom klinkt de 1 draw dan wel altijd loepzuiver?
Hohner special20 C,A, en G.  Hohner golden melody in C                                            
Lee Oskar in G

Offline jk123

• Full Member
  • chasing that blues away
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari, 2009, 21:38:22 »
toen ik begon te spelen heb ik ongeveer een maand de eerste drie gaatjes gemeden

tot opeens ik er zuiver geluid uit kreeg, dus ja idd gewoon blijven oefenen

wat ik wel ondervind is dat je echt vanuit je buik moet spelen, grote holte in je mond en stevig ademen (niet zuigen). hoop dat jullie er iets aan hebben  :)

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari, 2009, 22:17:11 »
Hoi LZ,

Over je vraag 2 Draw ("2e gaatje zuigen"):

1. Niet te sterk zuigen, meer gewoon d??r de mh inademen (rustig en niet te hard, voor je gevoel eerst zelfs wel misschien t? zacht.....) Ademen "vanuit je buik" is hierbij veel beter dan vanuit de (top) van je longen.
2. Terwijl je inademt doe je AAAAAA zoals bij de dokter, of net alsof je geeuwt.
Hierdoor gaat de achterzijde van je tong omlaag.

3. Als dit nog steeds niet lukt, houdt dan je mond in precies dezelfde stand als toen je de toon "zoog"; verwijder je mh terwijl je dezelfde mondstand aanhoudt, en steek de steel van een lepel in je mond en duw op de achterzijde van je tong (niet zover dat je kokhalst h?! :Lachen: ). Als je je tong daar naar beneden kan duwen probeer dan die stand (en dat gevoel) vast te houden en probeer dan meteen die 2 draw met die mondstand te maken. Dit wel zonder die lepel in je mond natuurlijk!!!  ;)
Je moet het misschien een paar keer proberen, maar dan zal het je zeker lukken. (met een C of een D harmonica gaat het in het begin makkelijker dan met een A of G).

Succes  :thumps:

Groetjes,
Bob'ke

Offline peter61

• Newbie
  • *
Re:2e gaatje zuigen, maar hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari, 2009, 21:47:14 »
Bij mijn lee oskar in g heb ik ook een hees geluid maar met mijn special20s in a en c klinken de 2draws glashelder. Het maakt volgens mij wel degelijk verschil welke harmonica je koopt want bij alledrie is het toch steeds dezelfde vent die erop speelt.  
Lee Oskar in G

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari, 2009, 22:11:35 »
Bij mijn lee oskar in g heb ik ook een hees geluid maar met mijn special20s in a en c klinken de 2draws glashelder

Zit 'm waarschijnlijk in het feit dat het 'n G-harp is, en niet in het merk.

Offline peter61

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari, 2009, 20:05:49 »
Dat begrijp ik niet helemaal Hans. Je doelt waarschijnlijk op de lengte van de reeds dat die bij een g harmonica moeilijker in beweging te krijgen zijn dan bij hoger gestemde mh's? Waarom is dan de 1draw wel goed? Dat is toch het langste reed?
Lee Oskar in G

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari, 2009, 20:29:20 »
Dat begrijp ik niet helemaal Hans. Je doelt waarschijnlijk op de lengte van de reeds dat die bij een g harmonica moeilijker in beweging te krijgen zijn dan bij hoger gestemde mh's? Waarom is dan de 1draw wel goed? Dat is toch het langste reed?

Die 2 draw is een 'gevoelig' gaatje, het kan best zijn dat je 'm onbewust een beetje bend door je ademhaling, mondstand/embouchure.

Speel de 3 blow en 2 draw, die zouden hetzelfde moeten klinken, probeer de 2 draw met wat minder kracht te spelen, en zie of dit verschil maakt. Ik durf vrijwel zeker te zeggen dat je het 'hese' geluid zelf veroorzaakt, en dat 't niet in je harpje zit.

Suc6, Hans.

Offline peter61

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari, 2009, 22:13:43 »
Bedankt Hans ik ga het proberen. Je hoort het wel. Groetjes Peter.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Inmiddels een sp20 in G aangeschaft en wat denk je? 2draw klinkt veel beter dan op de LO, dat wil zeggen helder en onvervormd. De LO schenk ik maar aan mn zoontje.
Lee Oskar in G