Auteur Topic: Chromatische MH plopt  (gelezen 2682 keer)

Offline XL4life

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Chromatische MH plopt
« Gepost op: 05 oktober, 2006, 21:33:52 »
Beste mensen.

Dit is mijn eerste post op dit forum dus ik hoop dat ik het goed doe. ;)

Sinds kort heb ik een mondharmonica gekregen van mijn vriendin. Ik had al een eenvoudige waar ik vaker op speelde maar nu heb ik dus een chromatische, een Belcanto 48. Maar wat mij van begin af aan opvalt en ook wel ergert is dat deze mondharmonica bij gaatje 9 een raar geluid maakt. De toon zelf is op zich goed maar zodra ik blaas hoor je een soort plop. Het is alleen bij blazen. Dit zorgt er voor dat je een soort pauze onder het spelen krijgt.

Deze mondharmonica is splinter nieuw dus het kan geen slijtage zijn. Ik had hem uiteraard niet eerst kunnen testen want het was een verrassing van me vriendin. Heb de muziekwinkel al gebeld maar die ruilen zo'n spullen niet. :'(

Kan iemand mij helpen hoe het eventueel opgelost kan worden? Ik heb de search gebruikt maar kan niks vinden over dit probleem. :-[

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties. :)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re: Chromatische MH plopt
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober, 2006, 23:36:58 »
Hoi,
ik weet het antwoord op je probleem niet,
maar iets wat nieuw gekocht is in een winkel, en dat dus aantoonbaar niet goed werkt, zal de winkel gewoon terug moeten nemen, om om te ruilen of om je geld voor terug te geven.
Dus mocht er geen bevredigend antwoord komen van collega harmonica spelers, bonnetje mee en naar de winkel !!!!! ;D
(Volgens mij zijn die Belcantos ook niet echt geweldig, maar dat is mijn mening.....)
Groeten Arnoud

Offline XL4life

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober, 2006, 00:12:07 »
Bedankt voor je bericht! Heb net eens flink zitten te spelen en dan lijkt het langzaam weg te gaan of misschien wen ik er wel aan. Misschien moet ik hem gewoon warm spelen en hem goed in me handen houden zodat ie warm blijft?

Btw, die man uit de muziekwinkel zei dat ik hem eigenlijk elke keer na het spelen moest droog f?hnen. Nu heb ik niet elke keer een f?hn bij de hand. ;D Zou het ook voldoende zijn om hem gewoon te laten luchten en hem goed uit te kloppen? Trouwens met het kloppen komt niks eruit.

Het is even wennen allemaal maar het is echt super leuk om mondharmonica te spelen! :)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober, 2006, 12:54:59 »
als je deharp maar niet direct in de doos doet na het spelen, dan 'verdamt' de vocht er wel uit.
Als je na het uit kloppen geen nattigheid eruit ziet komen, dan speel je in ieder geval niet met veel consumptie !

Offline XL4life

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober, 2006, 10:42:11 »
Ik dacht dat het ook netjes was om te vertellen hoe het probleem is opgelost. Het probleem was gewoon dat de mondharmonica nog te koud was. In het begin als ie koud is klinkt de mh ook iets minder lekker. Maar zodra hij warm is plopt ie niet meer! ;D

Ben er zo blij mee, kan al heel wat liedjes spelen en mee spelen! ;D

Offline Basman

• Newbie
  • *
  • Playing the Big Bass and the Bluesharp GREAT
« Reactie #5 Gepost op: 05 november, 2006, 10:49:41 »
Het ploppen (plakken) van een noot ligt aan de klepjes.
Een chromaat heeft een soort afdekplaatje boven de tong zitten.
De tong is dus het koperen trilplaatje dat de toon maakt tijdens het blazen of zuigen.
Deze afdekplaatjes (ventielen) zijn van kunststof en de toonplaat is van messing.
De ventielen zijn erg dun en dus ook snel op temperatuur, de toonplaat dat duurt wat langer.
Er komt dus een beetje condens in de harmonica en dat kan de oorzaak zijn dat het ventiel blijft plakken aan de toonplaat.
Als het instrument warm is (even wat inspelen) moet dat ook verholpen zijn.
En ook een mondharmonica moet je inspelen (soort inrijden van een nieuw auto) voordat deze lekker gaat klinken.
De Belcanto is een rustige harmonica die best prettig is te bespelen.
Veel plezier met de chromaat.
Ben eigenlijk een rasechte Basspeler. Als hobby speel ik ook de bluesharp. En heel speciaal, de Akai EWI

Offline hardbopper

• Newbie
  • *
  • Ik doe het chromatisch
« Reactie #6 Gepost op: 13 november, 2006, 10:36:11 »
Hallo Basman,

Ik heb twee chromaten, een Toots Hardbopper en een Seydel & Sohne, en bij beide heb ik nl hetzelfde. Het grappige is dat het ook bij gaatje 9 is, maar het gebeurd juist na een paar minuten spelen. Maar soms ook helemaal niet. Daarom weet ik niet goed wat ik er mee moet.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #7 Gepost op: 13 november, 2006, 12:50:45 »
Hallo Hardbopper,
Even een vraagje tussendoor, omdat ik net met de Chromaat begonnen ben.
Kun je vertellen welke van de twee harmonica's je favoriete is en waarom ?
Wat speel je zoal op de Chromaat ?
Groeten Arnoud

Offline hardbopper

• Newbie
  • *
  • Ik doe het chromatisch
« Reactie #8 Gepost op: 13 november, 2006, 22:24:38 »
Hallo Arnoud,

De Seydel & Sohne is een heel prettig instrument. Hij blaast en vooral zuigt heel licht, dit in tegenstelling tot de Hardbopper, daar moet je heel hard zuigen, vooral bij de lage tonen. De Hardbopper klinkt voller en robuuster, maar als beginner speel ik toch het meest op de Seydel. Daar komt bij dat de gaatjes niet geheel op de zelfde plaats zitten. Als je de twee chromaten naast elkaar legt, dat is de ene net een half gaatje langer de andere. Dat is lastig, want dan kun je niet nauwkeurig positioneren.

Ik zit gewoon op de plaatselijke muziekschool en ben begonnen in een boek met allemaal cijfers en pijltjes onder de notenbalk. Na een half jaar ben ik hiermee gestopt, omdat ik wilde spelen alleen van de notenbalk. Ik ben toen begonnen met de blok- en dwarsfluitboeken van mijn dochter en dat gaat nu al heel leuk. Ik speel nu vrij populaire liedjes en oude hits, het liefst de langzamere nummers, maar ik wil wel meer jazz gaan spelen.

Groeten,
Cor

Offline thomas

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 20 november, 2006, 18:06:56 »
het is ook mogelijk dat deze plastic klepjes stuk zijn; blijven ze na een tijdje spelen schuin omhoog staan?  Als dit zo is kan je hem best terugdoen naar de winkel.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 20 november, 2006, 19:02:03 »
Hoi Hardbopper,
nog bedankt voor je antwoord, ik las het pas net.
Ik heb een oude Chromonica 64, en heb via Harponline oa nieuwe 'valves' besteld.
Ook heb ik de nagels vervangen voor boutjes en moertjes zodat het apparaat goed uit en in elkaar kan.
Dus ik koop geen nieuwe en hoop binnenkort op dit instrument van 20 jaar oud te kunnen gaan spelen !
Groeten Arnoud

Offline hardbopper

• Newbie
  • *
  • Ik doe het chromatisch
« Reactie #11 Gepost op: 01 december, 2006, 07:18:02 »
Ik heb nog even contact opgenomen met de Seydell fabriek van mijn ploppende mondharmonica en die antwoord als volgt:

This ?digital? behaviour is typical for a sticking valve. You can clean it up when you open the harmonica, take piece of wet blotting paper or paper from a coffee filter, stick it between valve and reedplate and hold it for a while with your thumb, so that clotting saliva can dissolve. Repeat this a few time and let it dry up. This should fix te plopping completely. This procedure can be repeated some times, but there is a point when you have to substitute the old valves by new ones. That can be done at our factory or by yourself. It?s the normal way chromatic harps have to be maintained from time to time ? the same with a sticking or sluggish slider! There is no model on the market not having these problems!

In future: after playing - if you blow at the valves into the open back of your harp, the wet valves are detached from the plates and can not stick so easy?and dry out without sticking! Do that every time you played your Chrom!!!!!

We are very obliging concerning the warranty period (broken reeds) ? but sticky valves or detuned reeds do not fall under the warranty-conditions as it ?normal wearout? of a wearing part ? it depends also on playing time/intensity. We decide from case to case!

Hope that helps :-)

Offline hardbopper

• Newbie
  • *
  • Ik doe het chromatisch
« Reactie #12 Gepost op: 19 december, 2006, 08:40:51 »
Op de website van seydell hebben ze er nu ook aandacht aan gegeven:

http://www.seydel1847.de/epages/Seydel.storefront/de_DE/?ObjectID=124672&Locale=de_DE

Offline hardbopper

• Newbie
  • *
  • Ik doe het chromatisch
« Reactie #13 Gepost op: 19 december, 2006, 08:42:32 »