Auteur Topic: Stukje Blues  (gelezen 4465 keer)

Offline Basman

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Playing the Big Bass and the Bluesharp GREAT
Stukje Blues
« Gepost op: 06 november, 2006, 10:54:59 »
Ik zal me dan ook eens gaan wagen om wat muziek te gaan tabben.
Het stukje word gespeeld op een C harpje en ik gebruik de volgende tab-methode. De gaatjes heb ik genummerd van 1 tot 10, onder de nummers staat een letter. De B is blazen en de Z is zuigen en onder sommige letters staat een driehoekje. Deze noot mag je bewerken door middel van benden of vibrato te spelen. Ik zal ook proberen of ik de muziek in een MP3 bestandje kan plaatsen op deze site. Een leerling van mij speelt op deze manier en ik heb nog geen commentaar gehad dat hij het niet snapte. Mocht er alsnog iets niet duidelijk zijn laat het dan maar weten.
Ik zal het driehoekje veranderen in de letter X want ik weet niet hoe ik hier symbolen kan plaatsen

33334 3344  33334 4 7665544 33334  33444444
BZBZB BZBZ BZBZB B BZBZBZB BZBZB BZBZZZZZ
               X                                        XXXXX
                          (5 xjes) dit stukje bindend spelen
                               klinkt dan zoals whawhawhawhawha.

33334 4  7665544  4 7665544 33334  33444444  33334 4
BZBZB B  BZBZBZB B BZBZBZB BZBZB BZBZZZZZ BZBZB B
                                                         xxxxx
554444554444
ZBZBZBZBZBZB

33334 33444444  33334  4 7665544 4 7665544
BZBZB BZBZZZZZ BZBZB B BZBZBZB B BZBZBZB
                xxxxx

222 222 222 222
333 333 333 333 333 333 333 333   zoals je merkt vanaf hier dus
444 444 444 444 444 444 444 444   meerdere gaatjes tegelijk
ZBB ZBB ZBB ZBB ZBB ZBB ZBB ZBB   bespelen.

2
3
433334 33444444  33334 4 7665544 7665544 7665544 7665544
ZBZBZB BZBZZZZZ BZBZB B BZBZBZB BZBZBZB BZBZBZB BZBZBZB
                  xxxxx                                         vanaf hier
                                                                   zachter gaan spelen
                                                                   zodat het liedje een
                                                                   uitfading krijgt.

Ben eigenlijk een rasechte Basspeler. Als hobby speel ik ook de bluesharp. En heel speciaal, de Akai EWI

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline willemhagenbeek

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
Re: Stukje Blues
« Reactie #1 Gepost op: 06 november, 2006, 22:44:39 »
Dat je iets plaatst vind ik hartstikke leuk maar ik wordt een beetje horendol van al die notatie-methodes. Zuigen geen voorvoegsel en bij blazen een plusje lijkt me de meest gangbare. Het spel is al moeilijk genoeg en om dan ook nog iedere keer die knop in je hoofd om te zetten?!  Niet te persoonlijk opvatten hoor maar volgens mij was je ook op een kritische reactie uit. Oke bij deze.

Groetjes Willem

Offline Basman

• Newbie
  • *
  • Playing the Big Bass and the Bluesharp GREAT
« Reactie #2 Gepost op: 11 november, 2006, 15:19:53 »
Het is maar net wat je gewend bent. Ik dacht laat ik eens wat proberen.
Reacties op en aanmerkingen daar kan ik ook nog wat van leren.
Als ik zo eens de aangeleverde tabs bekijk snap ik ook wat je bedoeld ;)
De volgende plaatsing zal ik daar dan ook rekening mee houden.
Maar, heb je het ook proberen te spelen ondanks de vele tekens?
Ben eigenlijk een rasechte Basspeler. Als hobby speel ik ook de bluesharp. En heel speciaal, de Akai EWI

Offline Rudy

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari, 2007, 17:50:01 »
ik snap der niks van :P
dat bzbzbzbzbz is me iets te... ingewikkeld.

hou toch meer van +33+33+33 of zo :P

Offline elvinhaak

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
    • ELFiets
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari, 2007, 10:03:21 »
ik snap der niks van :P
dat bzbzbzbzbz is me iets te... ingewikkeld.

hou toch meer van +33+33+33 of zo :P

En dan is weer de vraag wat is +33+33+33; is uit te leggen op diverse manieren:
a) blazen op de 3, 3e overblaastoon (bestaat die eigenlijk wel?); 3 noten achter elkaar hetzelfde
b) blazen op de 3, zuigen op de 3, blazen op de 3, zuigen op de 3, blazen op de 3, zuigen op de 3
c) 3 tellen blazen op de 3, dat 3 keer achter elkaar
d) iets heel anders...

Zelf vind ik op 'ongebogen' tab-gebied het makkelijkst de +3 is blazen en -3 is zuigen maar op Amerikaanse sites ben ik juist veel de methode tegengekomen dat 3 de blazen is en -3 dus zuigen.
Buigen zie je ook op diverse manieren uitgelegd.
Dan de notatie-manier van hohner met pijltjes eronder maar die krijg je niet zo makkelijk met de computer verstuurd behalve net als notenbladen met grafische afbeeldingen.

Met buigen wordt het veel ingewikkelder, zeker als het ook nog eens in combinatie is met slides en accoorden (3-noten gelijk).
Eigenlijk vind ik wat dat betreft het bovenstaande voorbeeld na goed kijken en ontcijferen wel een heel duidelijke maar bewerkelijke manier van spelen (onder elkaar dus per noot). Alleen zou ik liever meer spaties zien en ben ik bang wat er gebeurt als er een andere font gekozen wordt...

In de ' normale muzieknotatie' zonder tabs kom je ook veel notaties tegen en zelfs met dezelfde soort noten-tekens voor iets anders.

Misschien het duidelijkst is wel dat je gewone muziekpartijen hebt met daarbij de tablatuur gezet; dan zie je per noot direct de gebruikte notatiewijze...

Maar we zijn toch allemaal iets eigens en zeker met de bluesmuziek dus zullen we wel verschillen houden en dat maakt het juist leuk.

Elvin

Offline robert32

• Full Member
  • Ik ben zover, hoever benD u?
« Reactie #5 Gepost op: 12 april, 2007, 16:34:44 »
het is even wennen, maar als je er even de tijd voor neemt vind ik het een prima manier om het over te brengen!
blijft zo dat iedereen het op zijn of haar eigen manier doet...

Maar ben erg benieuwd hoe het klinkt.. kun je mij iets via de email sturen als het je niet lukt om het op deze site te zetten.
En misschien heb je nog meer uitgeschreven... Ik ben net begonnen en nu aan het zoeken (na aantal cursusboeken) naar een paar liedjes die ik mee kan spelen om een beetje een gevoel te krijgen...
Hoop iets te horen...
veel succes verder
If you don't blow..... YOU SUCK!!

Offline Er!k

• Newbie
  • *
  • Go big or go home
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober, 2008, 16:54:18 »
hoe weet ik welk melodie ik moet spelen ????
Peace
Erik

Offline DirkDM

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29 november, 2008, 17:01:51 »
Het MP3-tje lijkt me en goed idee. Wanneer mogen we dat verwachten?