Auteur Topic: Wie begrijpt dit?  (gelezen 1119 keer)

Bertil

• Gast
Wie begrijpt dit?
« Gepost op: 30 juli, 2004, 16:26:42 »
en als je het begrijpt; Leg het iedereen even uit

Embouchure is just a fancy way of saying how your mouth and the harmonica come together for playing.  There are three embouchures that are commonly used to get a clean single note on the harmonica, pucker (sometimes called “lipping”), U-block, or tongue block.

Is deze info in het Nederlands verkrijgbaar?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Bertil

• Gast
Re:Wie begrijpt dit?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli, 2004, 16:29:00 »
gevonden op deze site
http://coast2coastmusic.com/

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli, 2004, 19:27:42 »
Wat er staat is dat embouchure een mooi woord is voor de manier waarop je mond en de harp "samenkomen" bij het spelen (vrij vertaald: hoe je mond op de harp staat). Er zijn grofweg 3 soorten embouchure om een enkele noot te spelen: met getuite lippen, met tongblok en met een U-blok (ik vermoed dat die laatste veel te maken heeft met de zgn. tilted embouchure oftewel spelen met je harp gekanteld zodat je speelt via het gootje in je onderlip).

Offline Cel

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli, 2004, 16:23:00 »
Van wat ik begrepen heb uit alles wat ik al gelezen heb is U-block het volgende:

Niet alle mensen, maar velen kunnen hun tong oprollen. Zodanig dat je een buisje maakt met je tong.
Nu moet je je tong niet helemaal oprollen, maar je maakt er een U vorm mee.
Daarna krul je je tong naar beneden (puntje naar beneden, en midden van de tong naar voor).
Zo maak je een soort gleuf, en die zet je dan over de hole die je wilt spelen.

Ik heb wel nog nergens iets gelezen over iemand die aanspoort om zo te spelen.
Puckering en tongue blocking zijn nog altijd de 2 beste methodes.

hoe je bend met tongue blocking is mij nog altijd een raadsel, maar mooie akkoorden kan ik er wel al mee maken.

mvg

Gert aka Cel