Auteur Topic: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort  (gelezen 16132 keer)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus, 2007, 10:33:17 »
C#

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus, 2007, 14:03:56 »
proficiat!

2e positie bij C# ?

leuke strikvraagje hoor... de meesten weten het antwoord niet eens

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus, 2007, 16:24:21 »
G#

En wat is 5e positie op een G# harp?

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus, 2007, 17:04:33 »
B# als ik goed geteld heb...

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus, 2007, 17:17:35 »
Helemaal goed.

Alleen jammer dat er geen G# harmonicas bestaan.

Offline batavia

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus, 2007, 18:24:49 »
Maar toch wel As harmonica,s Tinus

Ad

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus, 2007, 18:44:24 »
Ja maar dan is 5e positie wee gewoon C ipv B#  ;D

Offline sicke

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #22 Gepost op: 03 oktober, 2007, 14:55:48 »
http://en.wikibooks.org/wiki/Harmonica/Harmonica_Positions_Chart

stuk eenvoudiger en uitgewerkt

Hoe je 12de positie speelt weet ik ook niet. 2e en 3e lukt me wel aardig. 1e wat minder Maar boven de 3e positie klinkt het steeds minder bluesy volgens mij. Hoe dat kan??? Geen idee!!!

Offline Friday

• Newbie
  • *
  • This is why
Vraagje:

Ik speel bij een nummer op de gitaar in volgorde A, E, G, D.
Kan je met deze info de toonsoort bepalen? Ik vind m'n A harpje hier lekker bij klinken maar staat dit nummer inderdaad in E?

Is er een truc om achter de toonsoort van een bepaald (eigen) nummer te komen zonder elke keer hier op het forum om hulp te moeten roepen? :]

Benieuwd naar een verhelderend antwoord!

Groetjes,
Marius
Deze strook niet meezenden

Offline spijkerlaan

• Full Member
  • Joe Rocks !
is het niet zo dat de meeste gitaren gestemd zijn op E? en dan daarom dat een A harp(2e positie) hier het beste bij klinkt?

greetz, jasper
Women make the blues, Men play the blues..

Offline Purc

• Full Member
  • -1 -2b -1 -2b -2
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toons
« Reactie #25 Gepost op: 27 mei, 2008, 01:02:53 »
Komt mooi uit. Mijn favo is toch wel de A harp. Tenminste die heb ik altijd bij me :D
Mijn online portfolio: www.purc.nl

"The way to get started is to quit talking and begin doing". -- Walt Disney

Offline Friday

• Newbie
  • *
  • This is why
Juist ja, gewoon goed luisteren dan maar en de toonsoort zelf te zien achterhalen. Een vriend van me kan het trouwens wel precies uitzoeken, iets met toonladders opschrijven en kijken waar de kruizen en mollen staan :] (desondanks te lui om het daadwerkelijk te doen).

Ik ga dat met die 2d iedergeval wel even proberen vanavond.
Ik toeter bij het desbetreffende nummer vooral door de gaatjes 5, 6, 7, 8. Die vind ik om de 1 of andere reden dan weer het lekkerst klinken ^^
enfin, bedankt voor de reacties!

Marius

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toons
« Reactie #27 Gepost op: 27 mei, 2008, 13:57:22 »
Ik toeter bij het desbetreffende nummer vooral door de gaatjes 5, 6, 7, 8. Die vind ik om de 1 of andere reden dan weer het lekkerst klinken ^^

Dan speel je echter waarschijnlijk grotendeels in 1ste positie, niet dat daar iets mis mee is, maar juist door in crossharp te spelen, wordt je spel bluesier (als dat een woord mag zijn).  ;)

Offline Friday

• Newbie
  • *
  • This is why
Ah zou je denken.. Misschien moet ik toch eens met een wat gevorderde speler gaan zitten en wat meer informatie vergaren.. ik dacht uiteraard automatisch in crossharp te spelen met een harpje van een kwint lager dan de toonsoort =D
Misschien is een idee om Carl comfort ^^ hier eens mee lastig te vallen aangezien die nog welleens in Delft komt.
Misschien komt het ook door de muziek zelf dat ik dan wellicht 1e pos speel. ik zou het meer omschrijven als rock dan blues. Bluesy (als dat bestaat) rock misschien :)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
Op zich heb je gelijk met die kwint lager.

Je zou ook bij mij langs kunnen komen. Ik ben ook nogal eens in Delft.