Auteur Topic: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort  (gelezen 16131 keer)

Offline Captain Planet

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • The bluesharp is the mother of the band.
Re:Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #60 Gepost op: 11 april, 2010, 11:20:54 »
Heb het gisteren allemaal eens beginnen te bekijken. Wat was het verband en het verschil ook alweer tussen vb. Eb en E?

En is Eb = E# ?
of Eb = D# ?
Ik weet het niet meer echt goed.

en zoniet, wat is het verschil daartussen?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re:Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #61 Gepost op: 11 april, 2010, 11:41:03 »
En is Eb = E# ?
of Eb = D# ?
Ik weet het niet meer echt goed.
en zoniet, wat is het verschil daartussen?

Eb (spreek uit ES) is een verlaagde E, dus D# ... (E# bestaat niet)
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Nicobas

• Newbie!
  • *
  • je blues (riedel) is de spiegel van je soul
« Reactie #62 Gepost op: 18 april, 2010, 23:34:00 »
Het zal allemaal wel, ben nie blond maar begin nu wel aan m,n haarkleur te twijfelen ;). Speel al wel jaren M.H. maar nu wordt het opeens moeilijk als ik dit lees.
Ik speel met m,n soul laten we maar zeggen en da lukt toch ook.
Deuntje horen juiste harpje zoeken en spelen maar of zelf wat pielen.

Mondharmonica bespelen kun  je spelenderwijs (letterlijk en figuurlijk) leren.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt kun je altijd nog.........

Vader Jacob was m,n eerste liedje en toen kon ik opeens meer.

Gr.
Nicobas

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #63 Gepost op: 19 april, 2010, 00:44:13 »
Klopt Jacobas, op gehoor spelen is natuurlijk het mooist, maar ja soms moet je communiceren met bandleden en soms staat het zo stom op een podium zo'n harmonica speler die zijn hele doos harmonicas afgaat voordat ie de juiste gevonden heeft :)
Of erger nog, die snoeihard begint te soleren op de verkeerde harp.

Offline JonathanVos

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #64 Gepost op: 29 september, 2011, 07:54:18 »
als ik alles goed begrijp, dan speel ik dus in tweede positie als ik een nummer speel dat in G geschreven is.
en ik kan een nummer daaraan herkennen als hij één kruis heeft na de sleutel.
toch?
alvast bedankt

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #65 Gepost op: 29 september, 2011, 08:35:16 »
als ik alles goed begrijp, dan speel ik dus in tweede positie als ik een nummer speel dat in G geschreven is.
en ik kan een nummer daaraan herkennen als hij één kruis heeft na de sleutel.
toch?
alvast bedankt

Voor een mondharmonica in C klopt dit inderdaad.

Voor een mondharmonica in een andere toonsoort
verandert de toonsoort van de tweede positie mee.

Bijvoorbeeld:
MH in A, 2de positie is toonsoort E
MH in D, 2de positie is toonsoort A
MH in G, 2de positie is toonsoort D
MH in F, 2de positie is toonsoort C
MH in Bb, 2de positie is toonsoort F

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #66 Gepost op: 29 september, 2011, 08:38:22 »
Oftewel :

Je speelt in 2e positie als je een nummer in G speelt op een C harmonica !
Zou je het zelfde nummer spelen op een G harmonica dan speel je in 1e positie en zou je dat zelfde nummer in G spelen op een F harmonica dan speel je 3e positie .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline JonathanVos

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #67 Gepost op: 29 september, 2011, 10:26:17 »
goede uitleg allemaal, ik weet nu zeker dat ik het begrijp. bedankt

Online -peter-

• Full Member
« Reactie #68 Gepost op: 29 september, 2011, 12:02:20 »
Nu is er al veel gezegd over dat positiespel, en als je een beetje oplet kan je die kwintencirkel uit je hoofd leren.  Ook denk ik dat de meeste hier weten welke harp je moet nemen om  een bepaald stuk in een bepaalde toon te spelen.
Nu ben ik iemand die nummers of licks naspeel, puur op mijn gehoor.

Daarom deze theoretische vraag.  Kan iemand me vertellen het 'waarom'.   Waarom moet je best verschillende posities kunnen spelen?

Als men ons bv. vroeger leerde fietsen, dan vertelde men dat dat goed was omdat je met e fiets vlotter en sneller ergens naartoe kunt geraken.  Dat nut heb je dus snel door.  Maar ik begrijp het nut van positie spelen nog steeds niet?

Iemand een simpele nuttige uitleg hiervoor?

grt Peter

Offline -Michel-

• Sr. Member
« Reactie #69 Gepost op: 29 september, 2011, 12:32:30 »
Ff heel simpel om een andere klank te  krijgen voor een liedje

Bv. Bluesiër of treuriger,vrolijker...... ..........

P.s dat hebben ze mij wijs gemaakt  :laugh:
mzzl

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #70 Gepost op: 29 september, 2011, 12:41:41 »
Iedere positie heeft z'n voor en nadelen. Afhankelijk van de positie krijgen de openingen een andere functie. Hierdoor wordt dus de ligging van de tonen voor elke positie anders.

Op die manier wordt het bereik van loopjes voor elke positie anders.
Een positie geeft je melodisch spel een bepaalde benadering en dat zal zich dan ook uiten op de manier waarop je speelt en hoe je klinkt.

Als men ervan uitgaat dat je niet gebruik maakt van overblows en overdraws heeft elke positie z'n beperkingen en mogelijkheden.
(Ik voel de hete adem van Tinus alweer in mijn nek) ;)

Probeer een bepaald loopje uit in de eerste drie posities en kijk wat de mogelijkheden zijn.
Is er de mogelijk een toon nog extra te buigen, kun je het loopje in octaaf-splits spelen,in welk bereik van de harmonica kun je het loopje spelen, is een loopje uberhaupt mogelijk in een bepaalde positie?

Op die manier kom je erachter wat de voor- en nadelen zijn van een bepaalde positie. Dit stelt je dan in staat om een keuze te maken bij een nummer voor een specifieke positie.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #71 Gepost op: 29 september, 2011, 12:43:32 »
In het kort :
1e positie..veel gebruikt in volksmuziek/country . Met tongslag /tongblok heb je een mooie mix van ( onderin) de akkoorden en in het midden en bovenin de melodie partij/solo. Veel blaasnoten en een makkelijk, intuitief gebruik van de do-re-mi enz toonladder tussen opening 4 en 7 + ( 7 en 10)

2e positie: ontstaan doordat "bluesspelers" graag de drawnotes benden voor het bluesgeluid..in deze positie gebruik je meer drawnotes dan blownotes  en daarddor klinkt het al snel blues-achtig. 

3e positie: eigenlijk een " mineur variant" van de 2e positie. Doordat je vanaf een andere opening begint ( 1 draw) verschuift de ligging van de bijbehorende akkoorden en klinkt het al snel " mineur"  ( lees: treurig).

En zo kun je kiezen voor een posities vanwege gemak/klank/voorkeur.

Natuurlijk kun je , als je alle technieken beheerst, op 1 mondharmonica alle posities spelen. Maar sommige technieken klinken nu eenmaal beter in een bepaalde positie. Zo kun je bijv. een dubbele drawbend op opening 3 en 4 , gespeeld in 2e positie, niet goed nadoen in een andere positie.

Dit is wel een beetje een kort door de bocht verhaal maar in grote lijnen geeft het hopelijk wat duidelijkheid.

In blues wordt naar schatting zo'n 90 tot 95 % van de nummers in 2e positie gespeeld... dus als je twijfelft >:D

Ben Bouman

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #72 Gepost op: 29 september, 2011, 12:46:37 »
Zoals Ben al zei zijn uitleg was erg kort door de bocht.
Derde positie wordt vaak geassocieerd met mineur. Het is echter zo dat je juist ook prima in majeur kunt spelen in derde positie. Het betreft hier vooral het onderste octaaf.

Nogmaals, overblows en overdraws buiten beschouwing gelaten. ;)

Online -peter-

• Full Member
« Reactie #73 Gepost op: 29 september, 2011, 12:54:25 »
dus klopt het dat welke positie je ook speelt, het eigenlijk niet zoveel met de band te maken heeft?
Indien het mogelijk is natuurlijk en als het klinkt, bepaal je dus voor jezelf, welke positie je speelt?  (ook kort door de bocht mss).  :angel:

grt Peter

Offline Stinkhippie

• Sr. Member
  • Tuuteretuut
« Reactie #74 Gepost op: 29 september, 2011, 13:00:36 »
Door gebruik te maken van verschillende posities speel je dan ook in verschillende toonsoorten.

Een C-mondharmonica gespeeld in eerste positie bespeel je in de toonsoort C.
In tweede positie bespeel je de C-mondharmonica in de toonsoort G (een reine kwint hoger dan de originele toonsoort van de harmonica)

In derde positie speel je in de toonsoort D, uitgaande van de C-harmonica. (een grote secunde bovenop de toonsoort van je harmonica)