Auteur Topic: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort  (gelezen 16999 keer)

Offline -peter-

• Full Member
  • Geslacht: Man
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #75 Gepost op: 29 september, 2011, 13:25:13 »
Dat begrijp ik, maar mijn vorige beredenering klopt die dan of toch niet.

als de band in bv. G speelt en blijft spelen.  Kan ik dan,  als ik dat allemaal zou beheersen, zelf beslissen in welke positie ik speel, en in hetzelfde nr wisselen van positie?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #76 Gepost op: 29 september, 2011, 13:51:30 »
als de band in bv. G speelt en blijft spelen.  Kan ik dan,  als ik dat allemaal zou beheersen, zelf beslissen in welke positie ik speel,
Ja, MET de bij die positie behorende harp (t.o.v het liedje in G) ....

Citaat
en in hetzelfde nr wisselen van positie?
Ja, wat dan ook veelal neer zal komen op het wisselen van de harp ....

To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett

Offline -peter-

• Full Member
« Reactie #77 Gepost op: 29 september, 2011, 13:55:51 »
bedankt allemaal,

nu vat ik toch een beetje meer de theorie en de reden van het positiespel.

groet Peter

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #78 Gepost op: 29 september, 2011, 19:02:57 »
Ja, wat dan ook veelal neer zal komen op het wisselen van de harp ....

Hoeft niet !

Je kunt in 1 nummer ook 3 verschillende posities spelen op één harp . In een standaard bluesschema worden nl. 3 akkoorden gespeeld je hoeft dus niet in G te blijven spelen , het C en D akkoord komen ook voorbij dus kun je met je C harp in 2e positie beginnen en tijdens de akkoordwisselingen de 1e en 3e positieloopjes spelen . ( als je op een G speelt kun je dus 12e en 2e positieloopjes spelen enz. )

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Mathieu

• Super Hero
  • *
  • *** Harpen is Leuk! (maar wel moeilijk) ***
« Reactie #79 Gepost op: 29 september, 2011, 19:06:17 »
Hoeft niet !

Je kunt in 1 nummer ook 3 verschillende posities spelen op één harp . In een standaard bluesschema worden nl. 3 akkoorden gespeeld je hoeft dus niet in G te blijven spelen , het C en D akkoord komen ook voorbij dus kun je met je C harp in 2e positie beginnen en tijdens de akkoordwisselingen de 1e en 3e positieloopjes spelen . ( als je op een G speelt kun je dus 12e en 2e positieloopjes spelen enz. )

Léke  8)
vandaar ook het woord "veelal"  ;)
To play the harmonica well is a life-long pleasure... don't be in a hurry... work hard and you will get there... you just don't know when... \ David Barrett