Auteur Topic: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort  (gelezen 16137 keer)

Offline Carl Comfort

• Sr. Member
  • Boogie Chillen!
Ah zou je denken.. Misschien moet ik toch eens met een wat gevorderde speler gaan zitten en wat meer informatie vergaren.. ik dacht uiteraard automatisch in crossharp te spelen met een harpje van een kwint lager dan de toonsoort =D
Misschien is een idee om Carl comfort ^^ hier eens mee lastig te vallen aangezien die nog welleens in Delft komt.
Misschien komt het ook door de muziek zelf dat ik dan wellicht 1e pos speel. ik zou het meer omschrijven als rock dan blues. Bluesy (als dat bestaat) rock misschien :)

Hey gozer! Ik herken je nu pas..van Amsterdam toch ook laatst?

Dat nummer van je zal wel in  A zijn. Wat erg helpt om het uit te zoeken zijn een aantal harpjes..en de scalefinder op tinus z'n site overblow.com hier is dat ding: http://www.overblow.com/?menuid=26

ALs je al een D harp hebt en je zuigt de 2 draw weet je ook meteen of het een A is. Verder heb ik echt de ballen verstand van theorie..wat dat betreft heb ik niet veel info voor je. Maar wellicht kan je wel wat over techniek uitleggen benden overblowen etc en gewoon wat foefjes.

Lijkt me cool, stuur me maar een mailtje anders. Ik ben vanaf volgende week wel weer vaak in Delft.

Trouwens de grondtoon is vaak de noot waar je melodie op begint en eindigt.(en de noot van het meestvoorkomende akkoord). Alle uitzonderingen daar gelaten.wat onwijs helpt is als je losse noten van je gitaar kan na zingen en aanhouden. Dan hoor je zo welke noot het hele nummer door goed klinkt.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Friday

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • This is why
Oke dan,
Ja uit amsterdam, klopt. (ga je woensdag ook naar (paradiso?) )
ik denk dat het wel lukt met deze info opzich
Dit nummer gaat iedergeval steeds lekkerder en als ik nog is vast komt te zitten weet ik dat ik bij 1 van jullie aan kan kloppen.
Thanks,
Marius
Deze strook niet meezenden

Offline Tomghzel

• Newbie!
  • *
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #32 Gepost op: 09 januari, 2009, 18:49:28 »
Kan iemand me uitleggen hoe het zit?
Het is toch raar om te zeggen: als de gitaar in G speelt, neem je een C mondharmonica.
Ik bedoel als een muziekstuk in G is, en ik wil daarop een melody spelen,
dan gebruik ik de noten:
G-A-B-C-D-E-F#
Als ik daarin mee wil doen lijkt me een G mondharmonica goed passen.
De G blues scale met de noten:
G-Bb-C-Db-D-F komt ook niet allemaal in de C toonladder voor,
dus ja. Help me 't even begrijpen!

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
Re:Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #33 Gepost op: 25 maart, 2009, 10:46:01 »
Hoi Tomghzel,

Eigenlijk heb je helemaal gelijk, maar vanuit een ander standpunt toch ook weer niet.... ;D
Als je in G de melodie wil spelen neem je inderdaad een mh in G. Dit wordt 1e positie genoemd.
Als je echter crossharp (2e positie) wilt spelen, terwijl de gitaar in G  :Gitaar: speelt dan moet je er 4 keys bij optellen en kom je dus uit op G,A,B....C!

Groetjes en Suck6,
Bob'ke

Online Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
Re:Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #34 Gepost op: 25 maart, 2009, 11:58:31 »
Let wel !! je gebruikt de C harp maar speelt toch in G !! In 1e positie zitten veel blaasnoten ( gaatje 4 t/m 7 ) in 2e positie zitten meer zuignoten en bends ( 2 t/m 6 voor de "standaard" bluestoonladder ) en dus meer geschikt om er " gevoel "  in te leggen .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Simon Hans

• Jr. Member
  • **
  • Voxy Vox-strot
Maar volgens mij zit het zo: als je een bluesje in A speelt, wil je het liefst de toonladder van A mineur (de droevige klank) spelen. Veel tonen uit de Amin toonladder komen overeen met die in D majeur of tewel een gewone D harp. 
Met de kwintencircel naar de derde positie: G majeur: komt ie dan nog beter of net zo goed overeen met de A mineur ladder?
Ga ik proberen, want ik ontdekte dat ik niet alle "bluesjes" goed kon naspelen (zoals Hearts for Sale, Stones).

:thumps:
Simon
Remedy: let's kick some ass!

Offline Simon Hans

• Jr. Member
  • **
  • Voxy Vox-strot
Staat het lied/nummer in G , dan is dat de eerste positie, je gaat tegen de klok in mee de volgende is C, dat is de 2 positie ( crossharp, wordt voor ca 95% gebruikt in blues).

Maar wat gebeurd er als met de klok mee gaat?

Simon
Remedy: let's kick some ass!

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
Re:Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonso
« Reactie #37 Gepost op: 14 juli, 2009, 13:03:18 »
Staat het lied/nummer in G , dan is dat de eerste positie, je gaat tegen de klok in mee de volgende is C, dat is de 2 positie ( crossharp, wordt voor ca 95% gebruikt in blues).

Maar wat gebeurd er als met de klok mee gaat?

Simon
Zo kun je het ook stellen:

ik heb een C-harp en wil in 2e positie spelen: je gaat met de klok mee, en je komt uit bij de G, wil je met een C-harp in 3e positie spelen, in dat geval wordt dat een D, en ga maar door...

grtz
Flipper

Offline CP

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #38 Gepost op: 13 augustus, 2009, 22:44:27 »
Een handig en goedkoop hulpmiddel wat eenvoudig meer inzicht geeft is mijns inziens het chordwheel

Kees  8)
Kees

Offline bartauwerx

• Newbie!
  • *
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari, 2010, 23:02:02 »
Kan iemand me uitleggen hoe het zit?
Het is toch raar om te zeggen: als de gitaar in G speelt, neem je een C mondharmonica.
Ik bedoel als een muziekstuk in G is, en ik wil daarop een melody spelen,
dan gebruik ik de noten:
G-A-B-C-D-E-F#
Als ik daarin mee wil doen lijkt me een G mondharmonica goed passen.
De G blues scale met de noten:
G-Bb-C-Db-D-F komt ook niet allemaal in de C toonladder voor,
dus ja. Help me 't even begrijpen!

Yo, Ben nieuw hier op het forum, en ben eigelijk gitarist, nog niet zo lang bezig met MH, maar waar het volgens mij op neerkomt is dit:
Als je een song in G speelt, (de andere muzikanten), wil je soleren in de G mineur pentatonische toonladder (continue gebruikt in blues), dus heb je een C MH nodig. Je "grondnoot blijft wel de "sol".
De song staat dus niet in G groot, maar in G klein (en daarvan gebruik je vooral de pentatonische van).
Het zit 'm allemaal in de KLEINE terts en in de 7 BEMOL.
Hoop dat dit iets helpt?

grtjs, Bart

Offline bartauwerx

• Newbie!
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 28 januari, 2010, 23:42:15 »
Maar volgens mij zit het zo: als je een bluesje in A speelt, wil je het liefst de toonladder van A mineur (de droevige klank) spelen. Veel tonen uit de Amin toonladder komen overeen met die in D majeur of tewel een gewone D harp.  
Met de kwintencircel naar de derde positie: G majeur: komt ie dan nog beter of net zo goed overeen met de A mineur ladder?
Ga ik proberen, want ik ontdekte dat ik niet alle "bluesjes" goed kon naspelen (zoals Hearts for Sale, Stones).

Simon

Wat basis muziek theorie: (code: _ is hele noot, - is halve noot)
majeur toonladder structuur:  1_2_3-4_5_6_7-8
mineur toonladder:  1_2-3_4_5-6_7_8

DUS
C majeur is C_D_E-F_G_A_B-C
C mineur is C_D-Eb_F_G-Ab_B_C

De toonladder van A mineur is dezelfde als C groot. Waarom? Tel een kleine terts terug van de majeur toonladder en je krijgt de aanverwante mineur toonladder: A_B-C_D_E-F_G_A

DUS wat toonladders betreft:
Am = C groot
A#m = C# (= Abm, = Db) groot
Bm = D groot
Cm = Eb groot
C#m = E groot
Dm = F groot
D#m = F# groot (= Ebm, = Gb)
Em = G groot
Fm = G# groot (= Ab)
F#m = A groot
Gm = A# groot (= Bb)
G#m = B groot

In akkoordenvorm krijg je dan dit; de 1 4 5 (en octaaf 8)e positie zijn majeur akkoorden, de rest mineur:
(A Bm) C Dm Em F G Am (Bm(dim) C)
Dit is het akkoordenschema voor begeleidingsinstrumenten in C majeur. Alles begint van hieruit! Dit is de enige toonladder bestaande uit "natuurlijke" tonen, dus geen kruisen of bemols.

Dan heb je de volgende: (1 kruis op de notenbalk: F#)
G majeur: G A B C D E F#mi(dim) G
De mineur toonladder hiervan is die van Em. (telkens een Kleine terts terug tellen van de grondnoot.

De volgende heeft 2 kruisen: F# en C#:
D groot: D Em Fm G A Bm C#m D

De volgende heeft 3 kruisen: F# C# G#, dus A groot
enzovoort...

Wat blues betreft ben ik er zelf nog niet volledig uit, want je speelt eigelijk wel de begeleidingsakkoorden in de "groot" toonladder, maar je soleert in mineur.
In bv. toonaard "A" gebruikt een standaard 12 bar blues A7, D7 en E7.
(dat zijn de majeur akkoorden in een A groot toonladder A Bm C#m D E F#m G). Dit noemen ze het 1-4-5-schema (maar dan in romeinse cijfers (I-IV-V).

De bijhorende mineur toonladder is uiteraard die van A mineur: A Bm Cm D E Fm Gm A (remember, Am = C; dus geen kruisen of bemols). Maar pentatonisch gebruik je dus A-C-D-E-G-(A)
De 12e telt niet mee want dat is gewoon een octaaf hoger.

MH in D groot? dus dat is D E F# G A B C# D
(= A B C# D E F# G A)
En hier zit ik zelf vast... Wat ik wel weet is dat als je vertrekt van de A, je hetzelfde hebt als de Am pentatonisch, met uitzondering van de C#. Nu weet ik wel dat de 7e noot dikwijls gebruikt wordt als overgangsnoot, zowel hele als halve toon (dus in dit geval G en G#). Ongeveer hetzelfde als de "blue note"; dit is in het geval van A (mineur) de 5e bemol, dus Eb. HEEL belangrijke noot. Geeft écht dat bluesy feeling. Benden dus die handel...

So far so good, maar hoe ik verder moet uitleggen waarom je een D-harp gebruikt in A, euh,... kan iemand daar bij aanvullen? thx! (Of mij corrigeren als ik fout zit)

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • SwampBluesTed
« Reactie #41 Gepost op: 08 februari, 2010, 23:24:20 »
Goed, bovenstaande is wel enigszins duizelingwekkend.

Mijn simpele vraag: Wanneer de gitaar in Bm speelt, welke harp ik dan het beste pakken?

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #42 Gepost op: 09 februari, 2010, 07:46:15 »
A harp.

derde positie, toonladder begint op 4 draw. en dat is op een A harp een B. (4,5,6,draw als bm accoord)
(denk aan Scarberough fair van Simon en Carfunkel))

Als eenvoudige reminder:

1e positie= grondtoon 4 blow, komt overeen met de key waarin de band/ het lied speelt / staat
2e positie= grondtoon 2 draw, komt overeen met de blueskey, dus blues in E= A harp, want 2 draw op een A is een E
3e positie= grondtoon 4 draw, komt overeen met de key van de band alleen dan in mineur, dus 4 draw op A is een B, nummer in B mineur( harmonisch)

Hopelijk iets eenvoudiger ?
Greetz Arnoud

Offline Midnight_Special

• Review Squad
  • Hero Member
  • *
  • Happy with the blues
    • St. Louis Slim, Blues the way it should be
« Reactie #43 Gepost op: 09 februari, 2010, 09:55:34 »

Greetz Arnoud

thanks!!

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #44 Gepost op: 09 februari, 2010, 10:29:38 »
A harp.

derde positie, toonladder begint op 4 draw. en dat is op een A harp een B. (4,5,6,draw als bm accoord)
(denk aan Scarberough fair van Simon en Carfunkel))

Als eenvoudige reminder:

1e positie= grondtoon 4 blow, komt overeen met de key waarin de band/ het lied speelt / staat
2e positie= grondtoon 2 draw, komt overeen met de blueskey, dus blues in E= A harp, want 2 draw op een A is een E
3e positie= grondtoon 4 draw, komt overeen met de key van de band alleen dan in mineur, dus 4 draw op A is een B, nummer in B mineur( harmonisch)

Greetz Arnoud
En een mineur-harpje zou je dus eventueel kunnen gebruiken om "gewoon" in 2e positie te kunnen blijven spelen?