Maar volgens mij zit het zo: als je een bluesje in A speelt, wil je het liefst de toonladder van A mineur (de droevige klank) spelen. Veel tonen uit de Amin toonladder komen overeen met die in D majeur of tewel een gewone D harp.
Met de kwintencircel naar de derde positie: G majeur: komt ie dan nog beter of net zo goed overeen met de A mineur ladder?
Ga ik proberen, want ik ontdekte dat ik niet alle "bluesjes" goed kon naspelen (zoals Hearts for Sale, Stones).

Simon
Wat basis muziek theorie: (code: _ is hele noot, - is halve noot)
majeur toonladder structuur: 1_2_3-4_5_6_7-8
mineur toonladder: 1_2-3_4_5-6_7_8
DUS
C majeur is C_D_E-F_G_A_B-C
C mineur is C_D-Eb_F_G-Ab_B_C
De toonladder van A mineur is dezelfde als C groot. Waarom? Tel een kleine terts terug van de majeur toonladder en je krijgt de aanverwante mineur toonladder: A_B-C_D_E-F_G_A
DUS wat toonladders betreft:
Am = C groot
A#m = C# (= Abm, = Db) groot
Bm = D groot
Cm = Eb groot
C#m = E groot
Dm = F groot
D#m = F# groot (= Ebm, = Gb)
Em = G groot
Fm = G# groot (= Ab)
F#m = A groot
Gm = A# groot (= Bb)
G#m = B groot
In akkoordenvorm krijg je dan dit; de 1 4 5 (en octaaf 8)e positie zijn majeur akkoorden, de rest mineur:
(A Bm) C Dm Em F G Am (Bm(dim) C)
Dit is het akkoordenschema voor begeleidingsinstrumenten in C majeur. Alles begint van hieruit! Dit is de enige toonladder bestaande uit "natuurlijke" tonen, dus geen kruisen of bemols.
Dan heb je de volgende: (1 kruis op de notenbalk: F#)
G majeur: G A B C D E F#mi(dim) G
De mineur toonladder hiervan is die van Em. (telkens een Kleine terts terug tellen van de grondnoot.
De volgende heeft 2 kruisen: F# en C#:
D groot: D Em Fm G A Bm C#m D
De volgende heeft 3 kruisen: F# C# G#, dus A groot
enzovoort...
Wat blues betreft ben ik er zelf nog niet volledig uit, want je speelt eigelijk wel de begeleidingsakkoorden in de "groot" toonladder, maar je soleert in mineur.
In bv. toonaard "A" gebruikt een standaard 12 bar blues A7, D7 en E7.
(dat zijn de majeur akkoorden in een A groot toonladder A Bm C#m D E F#m G). Dit noemen ze het 1-4-5-schema (maar dan in romeinse cijfers (I-IV-V).
De bijhorende mineur toonladder is uiteraard die van A mineur: A Bm Cm D E Fm Gm A (remember, Am = C; dus geen kruisen of bemols). Maar pentatonisch gebruik je dus A-C-D-E-G-(A)
De 12e telt niet mee want dat is gewoon een octaaf hoger.
MH in D groot? dus dat is D E F# G A B C# D
(= A B C# D E F# G A)
En hier zit ik zelf vast... Wat ik wel weet is dat als je vertrekt van de A, je hetzelfde hebt als de Am pentatonisch, met uitzondering van de C#. Nu weet ik wel dat de 7e noot dikwijls gebruikt wordt als overgangsnoot, zowel hele als halve toon (dus in dit geval G en G#). Ongeveer hetzelfde als de "blue note"; dit is in het geval van A (mineur) de 5e bemol, dus Eb. HEEL belangrijke noot. Geeft écht dat bluesy feeling. Benden dus die handel...
So far so good, maar hoe ik verder moet uitleggen waarom je een D-harp gebruikt in A, euh,... kan iemand daar bij aanvullen? thx! (Of mij corrigeren als ik fout zit)