Auteur Topic: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort  (gelezen 16134 keer)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Er worden veel vragen gesteld over welke harp heb ik nodig als ik een lied in bv toonsoort G of A of E  etc etc speel m.a.w. Het positiespel

De Kwintencirkel is hiervoor een handig hulpmiddel en kun je van de volgende link afhalen en uitprinten, het is  de afbeelding , die lijkt op een klok met toonsoorten.

Print deze uit en doe hem bij je bluesharpjes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwintencirkel

Staat het lied/nummer in G , dan is dat de eerste positie, je gaat tegen de klok in mee de volgende is C, dat is de 2 positie ( crossharp, wordt voor ca 95% gebruikt in blues).
De f wordt dan derde positie, als het lied of nummer in G staat, en ga zo maar door. 4de 5de 6de 7de 8de 9de 10de 11de 12de positie

Staat een lied of nummer in de toonsoort A dan wordt de crossharp of 2de positie in D gespeeld, bestudeer hem even werk heel gemakkelijk als je het door hebt.

Vaak als je begint, ga je vooral in de 2de postiespelen(Crossharp) , voor mezelf heb ik me nu de derde positie toegeeigend, wil nu de 1 ste positie aanpakken, maar daar komen dus de moeilijke overblows bij kijken, dus heeft nog wel wat voeten in de aarde nodig.

Vraag maar raak, mocht je het toch niet helemaal begrijpen ;)

groetjes

Ron

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Thebassist

• Full Member
  • Rockabilly Rules
Heee Ron,

Zou je het nog een keer kunnen uitleggen....Na de eerste zin was ik het spoor al bijster...(of komt dat door de "booze"...)Dat kan toch geen mens onthouden..Vind het knap van je Ron.. :)Ga maar weer oefen op de "slapping Tongue"...of hoe heet dat ook alweer.

Voor de gene onder ons...pak die info..!!

8)
Go with the Flow ;-)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
Is niet erg ;), vooral in het begin speel je bijna altijd  crossharp (2de positie)

Dus wordt het nummer in G gespeeld , pak je er de C harp bij en de rest komt vanzelf naarmate je langer speelt en oefent.

Ik was zelf ook geen theorie man, maar naarmate je langer speelt ga je je er steeds meer in verdiepen, maar noten lezen kan ik nog steeds niet :o

groetjes
Ron

Offline luckymoron

• Newbie
  • *
  • Stop seeking. Simply be.
Voor geinteresseerden: met google is echt heel veel over muziektheorie te vinden.
Zelf heb ik pas het Tipboek Muziek op Papier doorgewerkt. Handig, handzaam, helder en zo.
Nu ben ik bezig in KWINTessens, over harmonieleer.
"If you can learn how to bend, you are home free with the harmonica."
(JP Allen)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
Staat een lied of nummer in de toonsoort A dan wordt de crossharp of 2de positie in D gespeeld, bestudeer hem even werk heel gemakkelijk als je het door hebt.

Ik denk dat je het juiste bedoelt maar ik begrijp je net niet helemaal.
dus voor de zekerheid:

Als een stuk in de toonsoort A is wordt het in A gespeeld het stuk is en blijft dan in A.
Wat verandert is de harmonica.

Als je het stuk in A op een A harmonica speelt speel je het in eerste positie.
Als je 1 plek tegen de klok in gaat in de kwintencirkel kom je op D uit, als je het stuk dat in A staat dus op een D harmonica speelt dan speel je het in 2e positie.

Ga je nog een stap tegen de klok in dan kom je bij G uit. Speel je dus het stuk dat in A staat op de G harmonica dan speel je het in 3e positie.

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
Dank je Tinus, je maakt het nog eenvoudiger en beter om te begrijpen

Online BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Als je crossharp speelt moet je een andere MH nemen om in dezelfde toonsoort te blijven als de rest van de band. Hier een makkelijke tabel om te weten welke MH je nodig hebt om crossharp blues te spelen met bijvoorbeeld een gitarist erbij:

Grtz, Marijn
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline timvn

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
hoe weet je in welke toonsoort een bepaald lied staat? (ja ik ben een newbie  ::) )

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
hoi Tim,

Dat zie je aan de notenbalk; het aantal en de plaats waar de mollen of kruisen komen, komen overeen met de toonsoort in de kwintencirkel...
ook weer moet je de kwintencirkel goed kennen ::) en moet je noten kunnen lezen.. ::)
Ik heb de kwintencirkel al eens uitgelegd... zie: http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2154.0

OF tweede (een minder effici?nte) manier is luisteren wat er word gespeeld...
om te weten in welke toonsoort er wordt gespeelt, dan moet je de kwintencirkel ook weer kennen... ::)

grtz
Flipper

Offline timvn

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
hehe, eerlijk gezegd is ook die kwintencirkel chinees voor mij. Ik denk dat mondharmonica spelen voor mij een moeilijke opgave zal worden  ::)

Soit, ik zal eerst proberen om door 1 gaatje te blazen en dan zien we wel...

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
tja,

velen van mijn vrienden zeggen dat bluesharp spelen erg gemakkelijk is.... terwijl juist het tegendeel waar is... zo had ik er eens iemand uitgedaagd om binnen een week ?lle theori?n van de bluesharp uit te leggen... is 'em? ni gelukt.....
sindsdien hebben de anderen bewonderingen op mij? ;D 8)....

grtz
Flipper

Offline Frans

• Full Member
  • keep on harping
Volgens mij geldt de kwintencircel bij bluesharp alleen om de 2e positie te vinden.

De 3e positie is van oudsher de positie waarmee men in mineur op een majeur harmonika speelt. Het 1e gaatje zuigen is de grondtoon.
Dus op een C harp speel je in D mineur = 3e positie.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toons
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli, 2007, 19:33:11 »
Volgens mij geldt de kwintencircel bij bluesharp alleen om de 2e positie te vinden.

De 3e positie is van oudsher de positie waarmee men in mineur op een majeur harmonika speelt. Het 1e gaatje zuigen is de grondtoon.
Dus op een C harp speel je in D mineur = 3e positie.

Ja maar dat klopt dan toch? D is ook de 3e in de kwintencirkel.

op een C harmonica volgens de kwintencirkel:

C=1e positie
G=2e positie
D=3e positie
A=4e positie
E=5e positie

etc

Offline Frans

• Full Member
  • keep on harping
ja, je hebt gelijk  ;D

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
Re: Kwintencirkel het hulpmiddel voor bepaling voor, welke Harp voor welke Toonsoort
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus, 2007, 10:00:06 »
let op bij klok zes!;
ik weet het antwoord al, maar eens een strikvraagje voor jullie; wat is de tweede positie van een F#-harp...

ik maak er hiervan geen multiplechoicevraag van....
(zou te gemakkelijk zijn ;D)

benieuwd of jullie er wat van kennen... ;D

grtz
Flipper