Er worden veel vragen gesteld over welke harp heb ik nodig als ik een lied in bv toonsoort G of A of E etc etc speel m.a.w. Het positiespel
De Kwintencirkel is hiervoor een handig hulpmiddel en kun je van de volgende link afhalen en uitprinten, het is de afbeelding , die lijkt op een klok met toonsoorten.
Print deze uit en doe hem bij je bluesharpjeshttp://nl.wikipedia.org/wiki/KwintencirkelStaat het lied/nummer in G , dan is dat de eerste positie, je gaat tegen de klok in mee de volgende is C, dat is de 2 positie ( crossharp, wordt voor ca 95% gebruikt in blues).
De f wordt dan derde positie, als het lied of nummer in G staat, en ga zo maar door. 4de 5de 6de 7de 8de 9de 10de 11de 12de positie
Staat een lied of nummer in de toonsoort A dan wordt de crossharp of 2de positie in D gespeeld, bestudeer hem even werk heel gemakkelijk als je het door hebt.
Vaak als je begint, ga je vooral in de 2de postiespelen(Crossharp) , voor mezelf heb ik me nu de derde positie toegeeigend, wil nu de 1 ste positie aanpakken, maar daar komen dus de moeilijke overblows bij kijken, dus heeft nog wel wat voeten in de aarde nodig.
Vraag maar raak, mocht je het toch niet helemaal begrijpen

groetjes
Ron