Auteur Topic: > 8e positie  (gelezen 1072 keer)

Rich

• Gast
> 8e positie
« Gepost op: 11 augustus, 2004, 11:51:43 »
Ik ben een beginnend bluesharp speler.
Ik merk nu dat het buigen van de tonen mij goed af gaat van de 1e tot de 7e positie. Daarna wil het me maar niet lukken om een zuivere toon te krijgen.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:> 8e positie
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus, 2004, 12:32:56 »
Hoi Rich,

welkom in de wondere wereld van de bluesharp! Zo te horen gaat het inademend-buigen op de gaten 1 t/m 7 goed (proficiat!) maar niet op de gaten 8 t/m 10. Klopt dat?

Door de opbouw/stemming van de bluesharp kan je al inademend (oftewel de Draw-notes) de gaten 1 t/m 6 goed buigen (NB: gat 5 is niet ?cht buigen, maar wel een beetje afvlakken). De overige Draw-notes (dwz 7 t/m 10) kunnen niet worden gebogen. Al uitademend (oftewel Blow-notes) kunnen de gaten 8 t/m 10 goed worden gebogen, de lagere notes niet.

Kortom: je doet het goed, maar je probeert 8, 9 en 10 als Draw-note te buigen, maar probeer die eens als Blow-note!

Let wel: er zijn geavanceerde technieken (m.n. overblow) waarbij het voorgaande niet geldt, maar als beginner zou ik daar nog niet bij stilstaan.

NB: je noemt Blow/Draw op het 8e gat abusievelijk "8e positie" maar die positie-aanduiding heeft niets met het nummer van het gat te maken. Kijk voor meer uitleg elders op deze site.

Succes,
Jervis

Offline richard

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus, 2004, 15:07:24 »
Hi Jervis

Ik bergrijp het denk ik niet heleaal. De 8e positie is iets anders dan het 8e gat? Ik heb het hele forum afgezocht naar uitleg hierover, maar ik kan niks vinden.
En hoe kun je een blownote benden?

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus, 2004, 15:44:17 »
Hoi Richard,
kijk voor een uitleg over "posities" op Bluesharp/Mondharmonicaschool/Lerarenkamer/Toonladders (een post origineel van Bertil).

Dat doet mij er weer aan denken dat het wel heel handig zou zijn als we met zijn allen nauwkeurig zijn in het naamgeven van een bericht. Dit bericht ging over 8e positie en wordt nu een verhandeling over posities in het algemeen, en als we niet oppassen ook over blowbending. Dat valt later nooit meer terug te vinden!

Voor een vraag over blowbending stel ik voor dat je een nieuw bericht plaatst.

Groet,
Jervis-pietje-precies :-)