Auteur Topic: Welke A Harp??  (gelezen 1042 keer)

Allan

• Gast
Welke A Harp??
« Gepost op: 16 augustus, 2004, 14:19:11 »
Welk merk bluesharp verbuigd het makkelijkst?? Het gaat dan alleen om een A-bluesharp.
Het lukt me wel om de tonen te verbuigen maar het gaat zo stug dat ik  (1e ,2e ,"3e" hole) ze alleen in een traag tempo goed kan laten klinken.
Is er een merk bluesharp die niet al teveel weerstand heeft in toon hoogte A??

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Allan

• Gast
Re:Welke A Harp??
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus, 2004, 14:49:37 »
Wil namelijk het volgende nummer proberen na te spelen:
Paul Orta & The Kingpins - Wailing at weavers ( heb nu een Tombo Folk Blues harp in A) ;D

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:Welke A Harp??
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus, 2004, 16:53:40 »
Hoi Allan,
hoe soepel je noten kunt buigen heeft natuurlijk wel iets met de kwaliteit van de harp te maken (goedkope Chinese spullen zou ik niet proberen), maar vooral met de afstelling van de stemtongen. Sommige harpjes van een topmerk spelen als boter, de ander van hetzelfde merk speelt als een natte krant. Het is door proberen, zelf klooien, harpjes verpesten, stemtongen brekend, een zoektocht naar de afsteling van de stemtongen die voor jou het beste is. Ga eens op zoek naar iemand die customizing doet. Ik weet dat Ben Bouman prima afstellingen kan verzorgen, maar daar moet je natuurlijk wel voor betalen! En overweeg dat sopel en snel buigen ook een kwestie is van jarenlang oefenen en dan moet je nog jarenlang dooroefenen en oefenen....
Groet,
Jervis