Auteur Topic: Toonsoorten, ervaring van een beginner  (gelezen 1711 keer)

Offline Piet Greben

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Harmonica spelen is plezier hebben, steeds meer.
Toonsoorten, ervaring van een beginner
« Gepost op: 21 januari, 2007, 01:54:28 »
Uit nieuwsgierigheid heb ik inmiddels een aantal andere toonsoorten van de Suzuki Bluesmaster aangeschaft naast mijn bestaande C.

Zo langzamerhand waren toch wel enkele vragen ontstaan, zoals wat is de hoogste en de laagste toonsoort? Je zou zeggen, de A is de laagste en de G de hoogste. Mis dus.
Proefondervindelijk maar eens uitgeprobeerd.
De G blijkt echter de laagste en de F(kruis) de hoogste, bij de hoge G en de lage F is het net andersom.

Een andere vraag welke zich opwerpt is, kun je (inmiddels aangeleerde) liedjes gemakkelijk in een ander toonsoort spelen? Sommige liedjes moeten zo hoog gespeeld worden dat het niet meer goed wil, het waarom is me niet duidelijk, alsof er soms tongen defect zijn.

Maar dan, ik wist het inmiddels ook wel een beetje, maar ja, eerst zelf proberen, dan pas geloven.
Maar het is echt waar, je kunt eigenlijk ieder liedje in iedere verschillende toonsoort spelen.
Hier komt overigens het voordeel van de tab-notatie goed naar voeren, deze geldt dus voor iedere toonsoort. Je speelt altijd dezelfde gaten.
Voor de veteraan uiteraard vanzelfsprekend, voor de beginner toch een soort openbaring.
En de hoog gespeelde gaten klinken op een lagere toonsoort veel beter.

Het snellere blazen op de lagere toonsoorten wil weer minder goed door het trager opkomen van een toon. Het geluid daarintegen klinkt prachtig vol en warm. Lijkt wat minder geschikt voor de snellere deuntjes.

De hogere toonsoorten reageren heel snel en hebben een fel geluid, hoewel de allerhoogste tonen zeer schril klinken, van het warme geluid is dan niets meer over.

De gulden middenweg lijkt toch wel wat in de B en C toonsoort te zitten.
Het buigen van tonen lijkt bij de middenmoot ook het beste te willen.
Als beginner oefen ik tot nu toe alleen, dat maakt het erg gemakkelijk zo af en toe eens te wisselen van toonsoort, een hele belevenis.

Dit is tot nu toe mijn ondervinding met ongeveer tien weken speel-ervaring.

Groeten, Piet

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Online Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re: Toonsoorten, ervaring van een beginner
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari, 2007, 02:14:44 »
Hoi Piet

Mooi toch, dat uitfigelieren van de Mh en verschillende toonsoorten, doet me denken aan mijn begintijd, is tenslotte ook nog niet zo lang geleden.

Een leuke stap is bv ook als je een nummer in de normale f speelt en dan in de  low F, geeft een andere dimensie aan je spel.

Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken alleen op een C mh te spelen, dan wordt de kans groot dat alles op elkaar lijkt, voor je gevoel, dus ook van mijn kant zou ik willen zeggen, koop zo nu en dan een andere Mh , of andere toonsoort erbij en je blijft meer gemotiveerd en het leuke is als je het pakketje thuis krijgt, ook ik nog steeds niet kan wachten om het uit te pakken en er gelijk op te spelen.

Succes

groet

Ron

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari, 2007, 17:50:52 »

>Sommige liedjes moeten zo hoog gespeeld worden dat het niet meer goed wil

Als je een melodie heel hoog op de harmonica speelt kan je natuurlijk die melodie ook in een ander octaaf op dezelfde harmonica spelen. Of inderdaad in een andere toonsoort op dezelfde harmonica. Soms heb je dan wat van de lastigere noten nodig, maar het kan wel en is zeer leerzaam. Ook als het niet lukt is het toch het proberen waard om uit te vinden waarom het niet lukt.

> alleen op een C mh te spelen, dan wordt de kans groot dat alles op elkaar lijkt

Ik heb juist het tegenovergestelde, als je alles op een c harmonica speelt dan lijkt elke nieuwe toonsoort helemaal niet op de vorige. Als je voor een andere toonsoort van harmonica wisselt dan doe je weer hetzelfde alleen op een andere harmonica.
Het is vaak verassend om uit te vinden dat bepaalde nummers heel goed passen in rare posities waarvan ik niet verwacht had dat het goed zou werken.

Online Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari, 2007, 18:32:39 »
Tinus, je kunt toch ook, als er bv een nummer in G wordt gespeeld, en je pakt  dan daar een willekeurige Mh bij en probeert het nummer erop te spelen, dit zou een goede methode zijn om het positiespel beter te leren.
Of vind je het beter om ze van papier af te oefenen en dan spelend als oefening er in te stampen.( vind ik zelf erg saai )

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari, 2007, 23:13:04 »
Ja natuurlijk is dat een goede methode. Hoe meer je op gehoor doet hoe beter. Alleen is het soms heel nuttig om dingen theoretisch te bekijken omdat je dan gedwongen wordt om dingen te spelen die buiten je comfort zone liggen.
Maar zoals je zegt een melodie spelen op een willekeurige harmonica zal je positie kennis zeker vergroten.