Uit nieuwsgierigheid heb ik inmiddels een aantal andere toonsoorten van de Suzuki Bluesmaster aangeschaft naast mijn bestaande C.
Zo langzamerhand waren toch wel enkele vragen ontstaan, zoals wat is de hoogste en de laagste toonsoort? Je zou zeggen, de A is de laagste en de G de hoogste. Mis dus.
Proefondervindelijk maar eens uitgeprobeerd.
De G blijkt echter de laagste en de F(kruis) de hoogste, bij de hoge G en de lage F is het net andersom.
Een andere vraag welke zich opwerpt is, kun je (inmiddels aangeleerde) liedjes gemakkelijk in een ander toonsoort spelen? Sommige liedjes moeten zo hoog gespeeld worden dat het niet meer goed wil, het waarom is me niet duidelijk, alsof er soms tongen defect zijn.
Maar dan, ik wist het inmiddels ook wel een beetje, maar ja, eerst zelf proberen, dan pas geloven.
Maar het is echt waar, je kunt eigenlijk ieder liedje in iedere verschillende toonsoort spelen.
Hier komt overigens het voordeel van de tab-notatie goed naar voeren, deze geldt dus voor iedere toonsoort. Je speelt altijd dezelfde gaten.
Voor de veteraan uiteraard vanzelfsprekend, voor de beginner toch een soort openbaring.
En de hoog gespeelde gaten klinken op een lagere toonsoort veel beter.
Het snellere blazen op de lagere toonsoorten wil weer minder goed door het trager opkomen van een toon. Het geluid daarintegen klinkt prachtig vol en warm. Lijkt wat minder geschikt voor de snellere deuntjes.
De hogere toonsoorten reageren heel snel en hebben een fel geluid, hoewel de allerhoogste tonen zeer schril klinken, van het warme geluid is dan niets meer over.
De gulden middenweg lijkt toch wel wat in de B en C toonsoort te zitten.
Het buigen van tonen lijkt bij de middenmoot ook het beste te willen.
Als beginner oefen ik tot nu toe alleen, dat maakt het erg gemakkelijk zo af en toe eens te wisselen van toonsoort, een hele belevenis.
Dit is tot nu toe mijn ondervinding met ongeveer tien weken speel-ervaring.
Groeten, Piet