Auteur Topic: Leren improviseren  (gelezen 12463 keer)

Offline P2

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Leren improviseren
« Gepost op: 01 februari, 2007, 19:12:37 »
eyy,

ik ben sinds tijdje een beetje aan het verdiepen in de harmonica. ik heb een lee oskar harp in c gekocht en zat is rond te kijke en wat muziek te luisteren.
nu vind ik het echt geweldig als bijvoorbeeld in een stukje blues of wat feestige country lekker een stukje geimproviseerd word.
maar nu mijn vraag, hoe kan je dit het beste leren. ik weet veel oefenen, veel luisteren en leren van anderen. maar ik kan nergens vinde hoe je goed kan leren mooie stukjes te improviseren. het is allemaal zo uitgeschreven. als je een tab zoeks van een liedje staat er bijna nergens een stukje solo in ofzo. iemand suggesties of tips??

MVG
Ian
Blazen Kreng!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • Geslacht: Man
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
Re: Leren improviseren
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari, 2007, 23:52:32 »
Hoi Ian

Nou, waar zal ik beginnen.
Leren Improviseren is volgens mij een toch iets wat je gaande weg zult leren naar mate je groeit in je spelontwikkeling.
Als je net begint heb je dus vaak te weinig basis om een goede improvisatie temaken.
Je zult dan vaak vals of naast de goede noten blazen.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat je zo vertrouwd met de MH wordt als dat je Fiets of loopt, het gaat dan automatisch en je hoeft er niet meer bij na te denken.

Wat mijn advies voor je is en dat zou bv kunnen zijn:
Leer eerst goed enkele noten te blazen of zuigen en zorg dat je ademhalingstechniek goed is.
Leer daarnaTongblockking/slapping
Leer daarna of tussentijds bekende blueslicks of riffs
Leer daarna of tussentijds het benden
Leer daarna of tussentijds accoordenspel
Leer daarna of tussentijds bluesladder en gewone toonladder
Leer daarna of tussentijds de 12 bar blues/ accoorden volgorde.
Leer daarna wat het positiespel inhoud.

Met tussentijds bedoel ik dat je niet weken achter elkaar hetzelfde oefent, want dan wordt het saai, wissel of doe van verschillende technieken elke dag oefeningen.
ook kun je daar al beginnen  met op gevoel te improviseren.

Als je deze basis hebt en ik zal best nog iets vergeten, dan ben je al een heel stuk op weg, om je eigen improvisatie te maken en leer niet alles wat je van een ander hoort maar gebruik daar wat van en probeer je eigen improvisaties te vinden.

Op deze manier zul je ook je eigen stijl ontwikkelen, dus ik denk zelf dat je de meeste basis technieken redelijk moet beheersen en dan hoef je je niet druk  te maken over improviseren , want dat ga je vanzelf doen en naarmate je oefent zul je hier steeds beter in worden.

Kijk eens in het muzieklokaal, staan al meerdere  leuke oefeningen voor puckering/enkele noten, voor tongblock, voor de 12 bar bluesoefening en voor de bluesladder.
Kun je al meerder maanden mee vooruit, neem eens een les bij een leraar of volg 1 van de geweldige workshops bij het harmonica instituut.

Denk nu niet , jeeetje dat is me teveel werk, want hoe meer je ondekt en leert op dit instrumentje , hoe leuker het wordt, maar wil je het goed leren, dan vraagt het wel veel toewijding en oefening en dat geldt ook nog steeds voor mij :-\

Succes en vraag maar raak hoor  ;)

groetjes

Ron

Offline P2

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari, 2007, 16:39:17 »
Ron
bedankt voor de uitleg!! hier kan ik zekere een paar maanden mee vooruit. nogmaals bedankt!!

groeten ian
Blazen Kreng!

Offline luckymoron

• Newbie
  • *
  • Stop seeking. Simply be.
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni, 2007, 12:06:57 »
Hij weer met z'n JP Allen:

For me, the thing I?ve always loved the most about improvising, is, there is no right way to do it. And there is no way you?re supposed to do it.

I heard Warren Haynes of the Allman Brothers say, when he?s truly improvising, he doesn?t know what note he?s going to play next. When you?re that focused on the present moment, it?s difficult to think thoughts like ?Am I doing it the way I?m supposed to be doing it??

My recommendation to you is to stay so focused on what you?re playing, that you stop thinking. You become so one with the sounds you?re creating, that you stop analysing.
For me, this is one of the most exciting ways to learn anything. I call it Learning Through Exploration.
When you?re Learning Through Exploration there is no right way to do it. You learn as you go. You learn by experimenting. You learn by making mistakes. You learn by repeating sounds that you did that you liked. You learn in the way most of us went from crawling to walking. By exploring your environment. By exploring what your body was capable of. By falling down and getting back up again. My theory is that us humans love to Learn Through Exploration.

I was educated in a public school system, where an authority figure told me the right way to do it. And if I did it right, I was rewarded with a good grade. And if I did it wrong, I was punished with a bad grade. For me that?s a totally different kind of learning.

I?m really hoping that in learning how to improvise with the harmonica you reconnect with the fun of Learning Through Exploration. With the fun of making mistakes. With the fun of falling down and getting back up again. You are your own best teacher. And I?ll suggest to you that only you can teach yourself how to improvise. So, what am I doing here? I?m hoping to create an environment that will accelerate your progress. I?m hoping that my suggestions support you in having an experience of truly improvising, so that you?ll fall in love with harmonica and you?ll have it for the rest of your life to enjoy.
"If you can learn how to bend, you are home free with the harmonica."
(JP Allen)

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni, 2007, 17:53:22 »
Klopt en als ik het goed begrijp en dat is ook mijn bevinding, dat je je steeds meer verdiept in het bespelen van dit mooie instrumentje je het bespelen ervan steeds meer eigen maakt, je vertrouwt raakt en je zelf je eigen improvisaties gaat ontdekken, je kunt het bijna niet oefenen, het komt vanzelf naarmate je groeit in het e?n worden met dit instrument.

Als ik nu speel , denk ik niet van en nu ga ik dit of dat maar komt het er vanzelf uit en dan weet je ook dat het uit jezelf komt, je gevoel, je hart, je emotie!

Muziek maken is emotie en dat kun je alleen leren door je helemaal te geven en door je echt te verdiepen in dit instrumentje!

Ook vind ik dat je er geen hele berg noten voor nodig hebt, maar soms zijn 1 of 2 noten voldoende om emotie te brengen, het ligt eraan hoe je ze brengt of speelt.

Das een beetje mijn kijk erop!!

Ron

Offline luckymoron

• Newbie
  • *
  • Stop seeking. Simply be.
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni, 2007, 16:34:35 »
Hartstikke bedankt voor de oude lessen, Arnoud.

Hier nog wat 'learning through exploration' om het af te leren:

There are few techniques I think that are important to helping you with, but I actually believe getting stuck is more a state of mind than it is any kind of physical technique that I?ll be sharing with you. And I think the thing that gets people stuck, is, they start to look at me as their teacher, who knows the right way. And I think of the Bruce Lee quote ?Use no way as the way.? And for me, what that means, is, have yourself be your own best teacher. Learn through your own exploration of the instrument. Like explore it, have fun.
Learn in the way you learned to walk. No-one, I don?t think anyone, most people don?t learn to walk by someone saying ?This is how you do it, step by step.? You basically get up and fall down, get up and fall down. So you learn through exploration. When I find students constantly looking to me like ?How am I supposed to do it??, I get nervous that they?re gonna just lose the excitement of the instrument. So, I?m gonna give you lots of wonderful ideas and I encourage you to just trust yourself and trust your intuition and make sounds that you love and have fun and be curious and enthusiastic.
And, another thing is, for me, learning music has always been an opportunity to be mellow with myself. So, that?s another thing you might wanna, as opposed to trying to learn in the way a lot of us have, at least the way I learned in public school, being real sort of hard and tough on myself, I learned music by really being kind to myself. So, that?s another thing you can learn as you?re practicing harmonica, to learn in a way that makes it really fun to learn.
"If you can learn how to bend, you are home free with the harmonica."
(JP Allen)

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #6 Gepost op: 04 december, 2007, 21:43:13 »
aan arnoud

ik ben erg geintreseerd in die lessen kan je ze voor mij sturen of moet ik je een persoonlijk berichtje sturen

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #7 Gepost op: 05 december, 2007, 20:43:04 »
hay Arnoud

hij is nu zichtbaar

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #8 Gepost op: 05 december, 2007, 21:06:18 »
Hey Roel,

Goed stuk van Jp !
"Learning Through Exploration"

Ik heb trouwens al zijn oude lessen van z'n vorige website bewaard als 'word' documtenen.
Mocht iemand interesse hebben...

Arnoud

Ik heb wel interesse in die word documenten Arnoud, kan nooit kwaad
Alvast bedankt.

Groeten,
Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #9 Gepost op: 06 december, 2007, 15:26:36 »
hay P2

wat leuk is om te inproviceren is:       b=blazen, i=inademen

(1)          3b-3i-4i-5b-6b-5b-4i-3i (2x)
  (2)         4b-5b-6b-6i-7b-6i-6b-5b
   (3)        is gelijk aan 1 (1x)
   (4)        4i-5i-6i-7b
   (5)        4b-5b-6b-7i
   (3)        ----------

je kan voor de verandering 4+5 op de 1e 4gaten spelen 
tongslap bv op 1e  en laatste tel (3b+6b)
gaten 1+4 of-3+6 of 4+7  tegelijk spelen
en zo kan je heelveel veranderen

veel succes muskey_B

Offline Mir

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep the Blues Alive !!
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart, 2008, 12:38:08 »
Ha Ron, ik zag ergens de verwijzing naar dit onderwerp. Super zeg ... ik ga m afdrukken.

Arnoud, heb jij die oude lessen van JP Allen nog? dan zou ik ze graag toegestuurd krijgen, want hij spreekt wijze woorden ... !

Groetjes Mir.? 8)

Betaharp in C ...  Bevalt prima!!! Bendings zijn snel te doen, speelt lekker, nu nog heel veel oefenen! Tja, had ik gedacht ... door mijn chronische bronchitis lukt het niet ... snik. Zo af en toe waag ik nog eens een gok en nee hoor. Wie weet ... in de toekomst?!

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart, 2008, 16:42:03 »
Binnen afzienbare tijd een workshop "Improviseren en soleren" die ik zelf ga geven...tijdsduur : 4 uur..!!! Hard werken dus..
Details in de komende nieuwsbrief van het Harmonica Instituut.

groet
Ben Bouman
www.beta-harps.com
www.harmonicainstituut.nl

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart, 2008, 22:42:17 »
Yep Mir, toch leuk om mensen te motiveren en natuurlijk ook weer mooi? jouw spirit en motivatie te zien.........................wordt zo langzamerhand toch een verslaving he ;D, maar ja kan ik ook over meepraten ;)

en Ben, morgen een meetup dan weer optreden, dan weer een workshop...valt vaak niet mee denk ik....maar we mogen dan ook niet klagen met jouw ;)

groetjes
Ron

Offline Mir

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep the Blues Alive !!
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart, 2008, 23:09:45 »
Ron:?
Goh, je kent het ook ... moet ook wel, dat las ik al in jou berichten op dit forum :P? Leuk dat mijn spirit en motivatie jou zo aanspreekt. En gemotiveerd blijf ik heel zeker door jullie steun en adviezen ... wie weet hoe snel ik anders toch misschien de moed op zou geven ???

Denk wel dat ik er verstandig aan doe om even niet te veel moet willen ...? toch verstandig om 't eerst wat simpeler te houden ... dus eerst veel liedjes te oefenen ... de hele avond bijkans al aan het oefene ...ha ha, maar het is ook zo leuk !!!! zodat ik de harp en de tonen beter leer kennen !!? ? ? Dan nog eens de embouchure en ademtechniek beter onder de knie krijgen, heb alweer filmpjes van JPallen en Jon Gindick erover bekeken en meegeoefend. Hoop ook dat dan die problemen (hees na het oefenen van de lage draw tonen) verdwijnen.?

Jervis:
Ik heb tabs gezocht en kwam jou advies tegen, ik had al een kinderliedje getabt en het is inderdaad leerzaam en leuk. Ik las nu dat jij dat als opdracht aan jou leerlingen meegeeft ... dan ben ik blij dat ik zelf ook al op dat idee was gekomen. Grappig.

Ben:
zou ik ook al in aanmerking komen als beginner (je hebt deze melding in het beginners "gedeelte" geplaatst) voor jou workshop "Improviseren en soleren" ... ik ben bang dat het nu voor mij nog te hoog gegrepen is ... :-\ maar van de andere kant verwacht ik ook dat ik er veel van op zal steken ... jij bent ook super enthousiast ermee ... dat zul je daar ook vast over kunnen dragen ! Ik heb er de reistijd wel voor over ... zal wel in Harmonica Heaven zijn in Malden? Maar of ik 4 uur hard werken volhoud ???? Ik hoor daar graag jou mening over !? Voor de clinic van Adam Gussow durfde ik me wel aan te melden, die is pas eind september en ik hoop dan toch wat meer te kunnen ... of zou het valse hoop zijn ??

Groetjes en tot gauw weer? 8)
Betaharp in C ...  Bevalt prima!!! Bendings zijn snel te doen, speelt lekker, nu nog heel veel oefenen! Tja, had ik gedacht ... door mijn chronische bronchitis lukt het niet ... snik. Zo af en toe waag ik nog eens een gok en nee hoor. Wie weet ... in de toekomst?!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart, 2008, 23:22:58 »
Als je kunt Mir zou ik zeker gaan! Ik heb al heel wat lessen en workshops gevolgd van Ben, en ik kan het helaas ook lang niet altijd bijbenen, maar 1 ding is zeker, je steekt er altijd iets van op!!

En niet minder belangrijk: het is altijd gezellig!!

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.