Auteur Topic: geen mooie toon  (gelezen 1616 keer)

Offline art

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
geen mooie toon
« Gepost op: 23 maart, 2007, 20:13:28 »
 ???Wellicht een basale vraag, maar het lukt me maar niet om uit gaatje 9 van mijn hard bobber eenvoudig een mooie ronde toon te krijgen. Bij de gaatjes 1 en 2, moet de lucht echt boven uit mijn mond komen, Is dat bij andere mh ook het geval? Heeft iemand een oplossing voor het probleem

Arthur

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Online BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re: geen mooie toon
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart, 2007, 23:05:17 »
Yep, ik had/heb dat ook. Aan een kenner gevraagd (kenster eigenlijk, Viola van het Mondharmonica Instituut) en die kneep meteen mijn neus dicht... toen kwam er wel een fatsoenlijke toon uit... een lekke neus dus :-)) Probeer maar...

Grtz, Marijn
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline art

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart, 2007, 13:00:50 »
Marijn, heb jij een idee of hoe los jij dit probleem op. Je kan toch moeilijk de hele tijd met een soort neusklem spelen. Ik merk namelijk dat wanneer je je neus dichthoudt, de andere tonen weer minder worden. Het probleem zit echt alleen bij de gaten 1, 2 en 9. Dan moet ik nog zeggen dat 1 en 2, wanneer je ??n neusgat dichthoudt, redelijk goed klinken. Maar gat nummer 9 is een echt probleem. Uit navraag blijkt dat meerdere mensen het produceren van een ronde toon uit nummer 9 moeilijk vinden.

Arthur

Online BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart, 2007, 15:08:47 »
Misschien heb je hier wat aan Art:

Do You Know What Your Nose Is Doing?
http://www.harmonicasessions.com/jun05/nose.html

Grtz, Marijn
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline art

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart, 2007, 19:32:55 »
Dank allen, Heb in het artikel gelezen dat het onder controle hebben van je neus nog niet zo eenvoudig is. Ik denk dat zo een neusklip dat gebruikt wordt door zwemmers een handig hulpmiddel kan zijn. Kijken of het ook een positieve werking heeft op nummer 9.

Nogmaals dank.

Online BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart, 2007, 20:20:12 »
Ik wilde het niet zeggen, het ziet er namelijk belachelijk uit, maar ik heb ook zo'n duikers neusclip gekocht om af en toe te kunnen vergelijken... heb um lang niet altijd op, want dat speelt ERRUG lastig :--)

Grtz, Marijn
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline art

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart, 2007, 21:05:44 »
Het klopt dat bij de eerste twee gaten het meer ademen is dan blazen en zuigen. Het probleem dat ik hier heb is dat bij ademen via de buik ik het maar een paar seconden vol houdt. Bij een nummer zoals de tune van Baantjer, kom ik al snel in de problemen. Verwacht met de neusklem dat het misschien makkelijker te doseren valt

Offline Bluesboy

• Jr. Member
  • **
  • Harpin' For Life
« Reactie #7 Gepost op: 17 april, 2007, 22:10:00 »
Speel je met tongblock of pucker?? Ik heb ook problemen als ik 9 met pucker speel daarom speel ik hem ook met tongblock. Zo krijg ik wel een goede toon.