Auteur Topic: bluesharp of marine band  (gelezen 1286 keer)

Offline Janneke

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is het helemaal !
bluesharp of marine band
« Gepost op: 16 september, 2004, 12:13:27 »
Allo.
Ben nu ongeveer 3 maanden bluesharp (c) aan het spelen. En het gaat goed. Echt sjiek. Speel het meest mee met Little Walter maar ik hoorde dat die eigenlijk op een Marine Band speelt. Kan iemand mij uitleggen wat nu precies het verschil is? En nog een vraagje, in wat voor toonhoogte speelt Lester Butler meestal? En nog maar een vraagje dan, is het verstandig om lessen te nemen of is alles zelf wel te leren?
Alvast bedankt
Tschusss
Janneke oet Limburg

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:bluesharp of marine band
« Reactie #1 Gepost op: 16 september, 2004, 23:13:49 »
Hoi Janneke,
3 vragen in 1!

Een Marine Band staat tot Bluesharp als Kadett staat tot Personenauto. Een Marine Band is een type bluesharp van het merk Hohner, oftewel een Hohner Marine Band (je hebt ook Hohner Special 20, Hohner Proharp, etc).

Bluesharp is een aanduiding van het soort mondharmonica's dat gemaakt wordt door oa Hohner, maar ook door Lee Oskar, Hering, Suzuki, etcetera. Deze fabrikanten maken bluesharps (personenautos) maar ook chromatische harmonica's (busjes), etc.

Lester Butler speelt niet meer, want teveel van de drugs gesnoept. Hij speelde in verschillende toonsoorten, hoewel hij een voorkeur had voor de harp in A. Dat had natuurljk alles te maken met de toonsoort waarin de rest van de band speelde en de hoogte van zijn stem.

Les nemen of zelf uitzoeken? Tja, als mondharmonicadocent ben ik niet helemaal objectief. Een leraar helpt je veel sneller over hobbels heen; als je jezelf leert spelen doe je er vaak veel langer over. Natuurtalenten daargelaten, uiteraard.
Groet,
Jervis

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 17 september, 2004, 15:35:51 »
hoi Jervis,
toch even een kleine aanvulling op je reactie:
hohner heeft naast de marineband, ook de bluesharp.
Bluesharp is dus zowel een aanduiding van een "bluesharmonica" als ook een type van hohner.
Overigens is er weinig verschil tussen de marineband en de bluesharp.
Beide oude modellen lijken op elkaar, als ook beide nieuwere modellen in de MS serie.
Alleen de 'coverplates' zijn wat verschillend, die van Marineband vind ik wat 'sierlijker'
Groetjes Arnoud

Offline Janneke

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #3 Gepost op: 21 september, 2004, 19:00:53 »
Ok bedankt Jervis en Arnoud. Moet nog veel leren volgens mij als ik die termen allemaal hoor denk ik waar hebben ze het over? Maar dat komt nog wel als het goed is.
Hoie