Dat gebeurt telkens als ik aan Bob Dylan denk.....

Effe serieus... de tijd dat we de mh niet als een serieus instrument beschouwen ligt eigenlijk achter ons..
Dankzij internet is er zoveel kennis te vergaren, dankzij internet maken spelers kennis met het fenomeen workshops/clincis/cursussen enz enz.
Als iemand met plezier wat aanklooit juich ik dat toe en ik kan alleen maar hopen dat spelers ooit zullen ontdekken dat het , net als op elk ander instrument, gewoon hard werken/studeren is om verder te komen ALS JE DAT WILT..!!
Jason Ricci gaf het in Amsterdam tijdens zijn workshop al aan: doe gewoon eens de oefeninegn die elk kind/beginner op een instrument moet doen om de basisbeheersing te krijgen.
Op mh is dat veel moeilijker doordat het niet alleen maar blazen is maar ook inademen...en je moet ook nog eens benden om bepaalde noten te spelen.
Ik merk in mijn lessen dat elke beginner binnen een paar seconden kan leren benden en zelfs overbenden (overblows/overdraws)... maar daarna begint het eigenlijke leerproces pas met oefenen,oefenen, oefenen.. en dat is en blijft het grootste struikelblok..
Wie wil en kan daarvoor tijd vrijmaken.... ??
De beloning is ontzettend groot als je er voldoende tijd en energie instopt... een klein instrument met een grootse klank, met oneindig veel mogelijkheden, een instrument waarmee je kunt zingen, waarmee je ritmes speelt, een instrument dat mensen nader tot elkaar brengt....kortom, een MENSELIJK instrument voor iedereen die ervoor openstaat..
Ben Bouman