Auteur Topic: Bendometer  (gelezen 13619 keer)

Offline Doc

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Bendometer
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari, 2009, 12:29:39 »
ik doe het gewoon altijd op het gehoor. meestal correcter en je traint je gehoor ook.

Helemaal mee eens! Vertrouw niet op een Bendometer of Metronoom, maar op je OREN.

De grote zwarte bluesspelers van weleer konden geen noten lezen en hadden geen enkel technisch hulpmiddel, maar speelden op hun: 'Guts', intu?tie, gevoel. Ze leefden en speelden de blues.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
Re:Bendometer
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari, 2009, 13:05:10 »
De Bendometer, een tuner, een metronoom zijn niet meer dan hulpmiddelen en er is niets op tegen om die te gebruiken.
Een valse mondharmonica klinkt misschien wat minder erg vals in de handen van een goede speler maar hij blijft vals ( de mh).
Ik heb een cd van Charlie Musselwhite waar hij een solo speelt die echt niet kan, de mh is minstens een kwart toon onstemd.
Luister eens naar Mick Jagger op: Like a Rolling Stone...hij speelt op een mh die op opening 4 minstens een halve toon te laag en daarbij ook nog lichtjes gebend wordt. Misschien is dat wel in de traditie van Bob Dylan....  ;)  ;D :icbat: :Lachen:

maar toch kan het niet.

Ik hoor te vaak dat spelers op een totaal onstemde mh spelen en dat dan onder noemer EMOTIE  gooien...
Met emotie op een goed gestemd instrument klinkt mooi!!
Dat de spelers van vroeger dat niet hadden (tuners etc) klopt maar daarmee mag je niet alles wat ze speelden als authentiek en dus goed bestempelen. Tijden veranderen, insturmenten worden beter, er is meer kennnis en daar KUN je gebruik van maken.

Ben Bouman
www.beta-harps.com

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari, 2009, 13:09:59 »
Hoi Ben,

Heeft blijkbaar toch een hoop EMOTIE losgemaakt!  :laugh: :laugh: :laugh:

Grtjs,
Bob'ke

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari, 2009, 13:29:12 »
De Bendometer, een tuner, een metronoom zijn niet meer dan hulpmiddelen en er is niets op tegen om die te gebruiken.
Ik hoor te vaak dat spelers op een totaal onstemde mh spelen en dat dan onder noemer EMOTIE  gooien...

@ Ben: Ik had het niet over een vals instrument, maar over het gebruik van hulpmiddelen. Ik vind het belangrijker dat je zelf kunt horen of een bend op de goede toonhoogte is, dan dit je vertelt moet worden door een machine. Wanneer je hier te zeer mee bezig bent remt dit ook je creativiteit, m.a.w; wanneer je aan het improviseren bent ben je meer bezig met het technisch aspect dan met het creatieve.

Je moet natuurlijk wel eerst in staat zijn zuivere noten en bends te spelen, maar dit kan je ook leren zonder technische hulpmiddelen, je traint hiermee gelijk je oren wat heel erg belangrijk is voor een muzikant.

Offline benbouman

• Hero Member
  • www.customharmonicashop.nl
    • Custom Harmonica Shop
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari, 2009, 13:31:03 »
Dat gebeurt telkens als ik aan Bob Dylan denk..... >:D

Effe serieus... de tijd dat we de mh niet als een serieus instrument beschouwen ligt eigenlijk achter ons..
Dankzij internet is er zoveel kennis te vergaren, dankzij internet maken spelers kennis met het fenomeen workshops/clincis/cursussen enz enz.
Als iemand met plezier wat aanklooit juich ik dat toe en ik kan alleen maar hopen dat spelers ooit zullen ontdekken dat het , net als op elk ander instrument, gewoon hard werken/studeren is om verder te komen ALS JE DAT WILT..!!

Jason Ricci gaf het in Amsterdam tijdens zijn workshop al aan: doe gewoon eens de oefeninegn die elk kind/beginner op een instrument moet doen om de basisbeheersing te krijgen.
Op mh is dat veel moeilijker doordat het niet alleen maar blazen is  maar ook inademen...en je moet ook nog eens benden om bepaalde noten te spelen.

Ik merk in mijn lessen dat elke beginner binnen een paar seconden kan leren benden en zelfs overbenden (overblows/overdraws)... maar daarna begint het eigenlijke leerproces pas met oefenen,oefenen, oefenen.. en dat is en blijft het grootste struikelblok..
Wie wil en kan daarvoor tijd vrijmaken....  ??

De beloning is ontzettend groot als je er voldoende tijd en energie instopt... een klein instrument met een grootse klank, met oneindig veel mogelijkheden, een instrument waarmee je kunt zingen, waarmee je ritmes speelt, een instrument dat mensen nader tot elkaar brengt....kortom, een MENSELIJK instrument voor iedereen die ervoor openstaat..

Ben Bouman

Offline Little Harmonica Mike

• Full Member
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari, 2009, 14:00:18 »
Eeeehh,

Die van mij doet het nog steeds ... Ik kan gewoon inloggen .....

MIke
Blues me, or Lose me !!!!!
Hohner SP 20: A, C
Lee Oskar A, B, C, D, E, Eb, F, F#, HG

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari, 2009, 14:54:24 »
ik doe het gewoon altijd op het gehoor. meestal correcter en je traint je gehoor ook.

Helemaal mee eens! Vertrouw niet op een Bendometer of Metronoom, maar op je OREN.

Je gehoor correcter dan (digitale) hulpmiddelen als bendometer en metronoom? Waar baseren jullie deze mening op? En wat is dan jullie referentiekader om te bepalen wat "correct" is als je alleen af gaat op je eigen oren?

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari, 2009, 18:10:03 »
Je gehoor correcter dan (digitale) hulpmiddelen als bendometer en metronoom? Waar baseren jullie deze mening op? En wat is dan jullie referentiekader om te bepalen wat "correct" is als je alleen af gaat op je eigen oren?

Wanneer je niet kunt horen dat  je een 'valse' (verkeerde toonhoogte) bend speelt in een melodie (dit is dus mijn referentiekader); moet je vooral een Bendometer gebruiken. Wanneer je geen ritme met je voet kunt houden; gebruik dan vooral een metronoom. Maar op een gegeven moment zul je toch zonder moeten doen, of zie jij jezelf al zitten met Bendometer en metronoom in een bandje ;D
Iedereen moet vooral doen wat voor hem of haar het beste is, maar wordt niet teveel afhankelijk van deze hulpmiddelen is wat ik zeg, dat is een zekere manier om je creativiteit te doden ;)

Onthoudt dat de harmonica van oorsprong een intu?tief instrument is, wanneer je er een exacte wetenschap van wilt maken... kies dan liever voor wiskunde :laugh: 

Offline [VERWIJDERD]

• Full Member
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari, 2009, 18:54:22 »
Tja. Ik kreeg door je eerdere opmerking de indruk dat je helemaal tegen het gebruik maken van bendometer en metronoom was, maar dit klinkt toch iets anders.  :)

Onthoudt dat de harmonica van oorsprong een intu?tief instrument is, wanneer je er een exacte wetenschap van wilt maken kies dan liever voor... wiskunde :laugh: 

Was de mondharmonica ook van oorsprong niet bedoeld om eenvoudige volkswijsjes op te spelen?
Zaterdag is er in Delft om 16:00 een jamsessie. Zullen we daar samen "boer d'r ligt een kip in het water spelen"  :Clown: ;D

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #24 Gepost op: 10 februari, 2009, 22:18:48 »
Verdikke, ik kan Bendometer niet meer openen. Hij vraagt steeds om een wachtwoord, als ik dat intyp zegt ie dat ut fout is en een nieuwe aanvragen lukt ook al niet (server unavailable). Iemand anders hetzelfde probleem of ligt ut aan mij??

Grtz, Marijn

Ik heb hetzelfde probleem.

Oplossing:
  • Internet verbinding verbreken (de stekker eruit)
    Bendometer starten
    als hij opgestart is
    Stekker er terug in

Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline Thijs

• Sr. Member
  • I want you so close to me baby
« Reactie #25 Gepost op: 10 februari, 2009, 22:39:50 »

Wanneer je niet kunt horen dat  je een 'valse' (verkeerde toonhoogte) bend speelt in een melodie (dit is dus mijn referentiekader); moet je vooral een Bendometer gebruiken. Wanneer je geen ritme met je voet kunt houden; gebruik dan vooral een metronoom. Maar op een gegeven moment zul je toch zonder moeten doen, of zie jij jezelf al zitten met Bendometer en metronoom in een bandje ;D
Iedereen moet vooral doen wat voor hem of haar het beste is, maar wordt niet teveel afhankelijk van deze hulpmiddelen is wat ik zeg, dat is een zekere manier om je creativiteit te doden ;)

Onthoudt dat de harmonica van oorsprong een intu?tief instrument is, wanneer je er een exacte wetenschap van wilt maken... kies dan liever voor wiskunde :laugh: 

het zal wel aan mijn klassieke muziekopleiding liggen, maar ik ga er van uit dat je onmogelijk juist kunst leren spelen zonder hulpmiddelen. het moment waarop je jazz en blues beschouwt als een "ongeveer", ben je fout. nonchalantie en enkel gevoel leiden niet tot kunst en muziek, maar tot een schaduw ervan. hetzelfde geldt voor de stemming. dat moet je leren met een stembakje of bendometer. zonder k?n je niet juist spelen.
mijn idee e...
Thijs

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari, 2009, 22:50:00 »
Ik heb hetzelfde probleem.

Dat was een bericht van mij waar jij op reageerde van 2 jaar geleden! Inmiddels weet ik beter... Bendometer is niet gratis, ik heb nu een abonnement (uh al 2 jaar dus) en hij werkt altijd. Geen problemen! Heb hem al de hele avond openstaan, zowel in de huiskamer als in mijn muziekhok, doet ut perfect. Wel ff dokken  :'(

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Andy

• Sr. Member
  • Harmonica Rocks ! ............maar de mijne nog ni
    • KlungelAir
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari, 2009, 22:58:11 »
Citaat
Dat was een bericht van mij waar jij op reageerde van 2 jaar geleden

ja.....ik ben er altijd als als de kippen bij  :Lachen:

Heb de topic nu pas gezien en dacht....jaaa soms gebeurt het al eens dat ik denk......misschien handig voor de mensen die met hetzelfde probleem zitten

Andy
Ik ben echt wel een klungelair<br /><br />http://nl.netlog.com/KlungelAir<br />http://www.everyoneweb.com/klungelair/

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari, 2009, 23:10:04 »
Nou wanneer ik zo zou moeten spelen dan zou ik gek worden :dasniks:

http://www.youtube.com/watch?v=AoK-OmANoj8#noexternalembed

B.t.w. Ik heb les gehad van 2 leraren; Jervis Groeneveld en Bart van der Putten en die hebben het gebruik van de Bendometer nooit aangeraden, danwel verplicht gesteld om goed te leren benden/spelen.

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari, 2009, 23:11:46 »
Ik heb mijzelf een klein chromatisch tunertje aangeschaft, kost maar een paar duiten, en als ik tijdens het oefenen (toonladders e.d.)niet zeker ben of ik hem goed raak, pak ik deze erbij.
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/