Een kleine correctie... er bestaat geen bluesharp

Wij hebben geleerd om blues te spelen op een diatonische mondharmonica die vanwege zijn Richter stemming bedoeld was om ( duitse ) volksmuziek te spelen.
Dat vele spelers door schade en schande geleerd hebben redelijk goed te intoneren wil niet zeggen dat je zomaar , zonder muzikale training/achtergrond , blues kunt gaan spelen.
Als je niet weet hoe een noot hoort te klinken qua toonhoogte zijn een behoorlijke dosis talent en erg goede oren nodig om aanvaardbaar te kunnen spelen. Wat aanvaardbaar is blijft natuurlijk ook discutabel.... mensen zonder muzikale achtergrond beleven muziek vanuit hun emotie en dan kan vals gespeelde muziek ook lekker klinken,,
Als je een getraind muzikaal gehoor hebt kun je dat natuurlijk ook zo beleven maar er is een grotere kans dat je al snel afknapt op de te grote beperkingen/tekortkomingen ...
Ik laat (maar niet altijd) mijn leerlingen oefenen met een tuner of met een goedkoop keyboard, alleen maar om hun muzikaal gehoor te trainen..
Laat maar eens 10 spelers een majeur toonladder op de openingen 4 t/m7 spelen en luister kritisch naar de toonhoogte van de gespeelde noten. Vrijwel altijd is de mh ontstemd en een zuiver gespeelde noot met een mooie klank hoor je niet vaak.
En dit zijn toch echt elementaire dingen als je muziek wilt gaan maken....
Ik wil iedereen vragen (uitdagen) om eens basis oefeningen uit een beginnersboekje voor piano of saxofoon of trompet of..... enz..
Je zult verbaasd staan hoe snel je al tegen je eigen beperkingen aanloopt ...
Als je alleen maar lekker wilt tetteren op de mh omdat je je daarbij lekker voelt is dat alleen maar aan te raden .
Maar als je net effe wat meer wilt kun je niet om de elementaire dingen heen.
Deze onderwerpen behandel ik regelmatig tijdens de Harmonica Heaven (waarvan we in februari het 5-jarig jubileum vieren...!!!) in de Muse in Malden en ik laat daarbij aan de hand van voorbeelden ook horen wat ik bedoel.
In januari vroeg ik aan een paar spelers of ze een stukje wilden soleren in 2e positie zonder bendings te gebruiken... en dat was een grote ontgoocheling voor allen..
Iedereen was zo gewend om noten "ongveer" goed te spelen door noten aangebend te spelen en dus een beetje te smokkelen. Op zich niet verkeerd maar als je dan een basisoefening doet komen de beperkingen ( van het instrument en de speler) pijnlijk snel aan het licht...
Toch maar even ter verduidelijking...op het moment dat ik speel gaat mijn verstand ook op nul en ik speel met emotie..
Maar ik kan wel putten uit duizenden verschillende loopjes, noten,klanken, akkoorden ...en dat is toch wel prettig..
Ik heb duizenden uren aan training gedaan, dus niet OEFENEN maar trainen.... !!
Deze training stelt mij in staat om releaxed te spelen ook al word er veel meer van me gvergd als ik met een voor mij onbekende band speel, of op een jazz session op hoog niveau moet meedoen...
Hoeveel/ hoe vaak moet een marathonloper trainen om een aanvaardbare marathon te lopen..??
Hoeveel/hoe vaak moet een mh speler trainen om aanvaardbaar te spelen ??
De boodschap is: gebruik alle hulpmiddelen die je nodig denkt te hebben en ga daarna lekker muziek maken..
Ben Bouman
www.beta-harps.com