Auteur Topic: wie kan mij helpen bij de keuze van een mondharmonica?  (gelezen 2080 keer)

Offline Joe

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
wie kan mij helpen bij de keuze van een mondharmonica?
« Gepost op: 05 oktober, 2004, 14:12:15 »
Ik wil mondharmonica leren spelen.
Ik ken er echter niets van, behalve die fantastische sound, en heb dan ook geen idee welk merk, model (??) ik mij best zou aanschaffen. Ik ben gitarist en het is de bedoeling om later deze twee instrumenten te combineren.
Wie heeft er suggesties??

Thx.  

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Adriaan

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
Re:wie kan mij helpen bij de keuze van een mondharmonica?
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober, 2004, 14:19:11 »
Dit is de moeilijkste vraag welke je maar kunt stellen. Je kunt het vergelijken met de vraag: Ik ga een auto kopen welke moet ik nemen. IK zelf ben een beginner, en heb mijn eertse les bij Jarvis achter de rug.

Heb verschillende harps, 1 lee Oskar, 1 Suzuki

Honher is veel gebruikt maar daar zijn de meningen erg verschillend over, een Hering 1923 is ook een hele fijne.
Advies: koop niet te goedkoop, probeer er een aantal en bepaal dan je definitieve keus, ieder advies hierin is een discussie waard. De Suzuki koost 50 euri, Lee Oskar de helft

veel succes Adriaan

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober, 2004, 08:22:12 »
Hoi Joe,
welke mondharmonica kiezen? Kijk op dit forum onder de rubriek "Leraren Kamer" eens bij de thread "Alternatief voor Hohner". Daar staan een stuk of 5 reacties op die je op weg zullen helpen.
Groet,
Jervis
www.harmonicainstituut.nl

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober, 2004, 14:14:16 »
Hoi,

Luister eens naar Jimmy Reed. Hij speelt en gitaar en harmonica. (one man band)
Verder over de keuze van de harmonica. Ik koop vaak goedkope harmonicas om lekker op te scheuren. En na een weekje blazen verdwijnen ze in het ronde archief. Dat is mischien niet echt de manier. Maar ik denk altijd:  Jimmy Hendriks heeft het ook op barrels geleerd. Als je leert spelen op een goedkoop barrel, en je hebt een keer een duure dan ervaar je het gemak van een duurdere. En het minder weg lekken van de lucht.

Cheers...
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Ik-ke

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober, 2004, 15:22:07 »
Ook ik speel gitaar en wil harmonica gaan spelen....ik vroeg me af hoeveel zo'n ding ongeveer kost?

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober, 2004, 14:43:31 »
Een hohner kost tussen de 30 en 40 eurie geloof ik ..
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober, 2004, 15:20:05 »
Hoi Thomas e.a.
30 to 40 Euro voor een diatonische Hohner? Je hebt ze natuurlijk veel duurder, maar reken voor een prima basismodel op circa 25 Euro. Veel goedkoper dus (tenzij je plaatselijke muziekboer er een slaatje uit slaat). Idem voor andere goede merken zoals Hering, Lee Oskar, etc.
Groet,
Jervis

Ik-ke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober, 2004, 13:09:36 »
Ok..en zijn er nog dingen waar je speciaal op moet letten bij de aanschaf?

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober, 2004, 20:29:14 »
Beste Ik-ke (?)
je vraag: waar je op moet letten bij de aanschaf van een mondharmonica? De meest belangrijke punten zijn op dit forum uitgebreid behandeld in verschillende threads, dus kijk eerst eens rond en kom dan met evt. concrete vragen. Het gaat om toonsoort, luchtdichtheid, zuiverheid, etcetera.
En dan heb je waarschijnlijk te maken met een muziekhandelaar die niet wil dat je er op speelt zonder hem eerst te kopen, dus al die aspecten ontdek je pas n? het kopen door schade en schande... Helaas, het is niet anders, tenzij je die winkelier ervan kunt overtuigen dat jij recht hebt op garantie. Wat helpt is als je laat doorschemeren dat je weleens een trouwe klant zou kunnen worden.
Succes,
Jervis

Frans

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober, 2004, 06:29:40 »
De door professionele spelers meest gebruikte harmonica's zijn de Hohner Marine Band en Golden Melody, en de Lee Oskar harmonica's. Het nadeel van de Marine Band is dat hij van hout is wat uitzet als het vochtig wordt, niet aan te raden bij beginnende spelers, omdat die nog veel vocht meeblazen. Vooral de Golden Melody (die met chroomkleurige afdekplaatjes) is makkelijk te bespelen met overblows, maar dat geldt voornamelijk voor harmonica spelers die al wat verder zijn.
Succes, Frans.