hoi,
ik wilde een oude MH de kapjes verwijderen en de stemtongen die nog goed zijn bijhouden,... Toen ik de kap weghaalde trof mij echter wel een paar dingen waar ik niet van wist,....

1) de binnenkant van de kap was er hier en daar oxydatieplekjes (roest) wat gevaarlijk is voor de ademhaling en de lever (het zijn stukjes korrels waar je het echt niet merkt dat je die binnenkrijgt)
2) zat er een hoop blauwe plekken op de binnenkant van de MH zelf. oorzaak van die blauwe plekken is waarschijnlijk te veel water op koper (water; bij het schoonmaken, en het spelen zelf -condens of speeksel om het vies te zeggen-...) zulke blauwe plekken zijn meestal gevaarlijk bij de maag en zeker voor de lever,... het wordt pas ?cht gevaarlijk wanneer de blauwe plekken groen worden,... maar je merkt het echt niet eens dat het het binnenkrijgt,....
symptonen; steekjes in de lever, kleine kuchjes,....
DUS denk je eens in....

doodsoorzaak:

er wordt daarover nix gezegd in de boekjes, ...

of wist d'r iemand hiervan??
dus raad ik bij iedereen aan om de kap te openen en eens te kijken of alles in orde is,.....
als dat niet zo is,... ONMIDDELLIJK proper maken,...
bij vreemde symptonen direct naar de arts,....
ik wil echt niets negatiefs over de MH zeggen....
zelf had ik nooit gedacht dat er "vergif" in de MH bevind,....
oplossingen om zoiets te voorkomen; 1x per jaar MH schoonmaken met WARM water, klop na het spelen condens uit de MH, laat het daarna nog effe liggen (niet direct in het kistje of doosje leggen),.... iets waar water weinig of niet aan bod komt...
dat was wat ik jullie wilden meedelen....
dit is ECHT NIET verzonnen...
dit komt voor bij ALLE MH's..(plastic, hout,...)
grtz
Flipper