Auteur Topic: vergif in MH...???!!!  (gelezen 9422 keer)

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
Re: vergif in MH...???!!!
« Reactie #30 Gepost op: 25 december, 2008, 19:11:06 »
Voor uw bacteriele gemoedsrust, om je ook tijdens "die" dagen zeker te voelen:

Seydel 1847 Silver: RVS reeds, zilver stemplaten, kunststof kam. Kan volgens de fabrikant zelfs in de afwasmachine...

(ouderwetse ijzer/roestvreters zijn wel een keer of 3 goedkoper uit...)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline drachir

• Newbie
  • *
Re:vergif in MH...???!!!
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari, 2009, 18:05:36 »
Ik heb een hohner 20 special al 2 maanden. Ik ging dus ff kijken maar t zag er niet heel smerig uit. Alleen als ik zuig 'proef' ik toch een beetje vieze smaak maar dat is na even spelen wel voorbij... is dat erg of normaal?

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #32 Gepost op: 21 februari, 2009, 19:51:34 »
Ja Drachir,  :stop:  nonono :stop:

VOORZICHTIG! Het is namelijk heel ERG ABNORMAAL gevaarlijk!!!  :stop: :stop:

Veel zuigen op een harmonica is namelijk EXTREEM VERSLAVEND!  :laugh:
(en die smaak?: "smaken verschillen"  ;))

Grtjs,
Bob'ke

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari, 2009, 20:31:13 »
Ik heb een hohner 20 special al 2 maanden. Ik ging dus ff kijken maar t zag er niet heel smerig uit. Alleen als ik zuig 'proef' ik toch een beetje vieze smaak maar dat is na even spelen wel voorbij... is dat erg of normaal?

Ik zou me er maar niet druk om maken, van mijn Sp20's heb ik in de 2,5 jaar dat ik erop speel nog nooit de stemplaten schoongemaakt... en ik leef nog steeds. ;D   Soms haal ik 'm uit elkaar, en maak de kam en de deksels schoon (dit doe ik wanneer er een stemtongetje vastzit), maar nooit maak ik de hele stemplaten schoon. Nou moet ik wel bij zeggen dat op de toonsoorten waar ik vaak op speel, ik om de 3 ? 6 maanden de stemplaten moet vervangen wegens een kapotte stemtong. Maar op m'n F speel ik al 2,5 jaar en heb alleen de buitenkant wel 'ns  schoongemaakt.

Ik poets wel altijd m'n tanden, of spoel m'n mond voor het spelen, en 'proef' nooit iets aan m'n harpjes.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari, 2009, 20:53:29 »
e.e.a. is wel afhankelijk van je "speelstijl" .

Sommige mensen spelen met veel consumptie, waardoor de harp snel roest.
Ik heb harpjes van mensen open gemaakt, waarbij binnen een paar maanden de dekplaten roestplekken vertoonden, en ook b.v. de spijkertjes/nagels waarmee de stemtong vast gemaakt zit aan de dekplaat.
Op zo'n harp lang doorspelen is niet echt gezond.

Tips om minder spuug in de harp te krijgen:
houdt de harp iets gekantel met de achterkant wat omhoog, speel niet met je gezicht omlaag, op die manier komt er alleen maar meer kwat in de harp, verder uitkloppen na het spelen en regelmatig even openschroeven en met droge doek schoonmaken. (geld dus voor mensen die met veel consumptie spelen.)

Ik zelf heb er gelukkig geen last van, en zelfs na meerdere jaren spelen (met een paar stemtongetjes vervangen) nog geen last van roest.

Offline drachir

• Newbie
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 23 februari, 2009, 22:39:45 »
Ja ik heb wel dat ik soms meer naar beneden speel :P, maar daar let ik nu op. Maar met tongblocking (ik speel nu met puckering) krijg je toch veel meer spuug in je MH?

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #36 Gepost op: 23 februari, 2009, 22:52:32 »
Ja ik heb wel dat ik soms meer naar beneden speel :P, maar daar let ik nu op. Maar met tongblocking (ik speel nu met puckering) krijg je toch veel meer spuug in je MH?

In het begin wel maar dat wordt op den duur minder . Juist daarom kun je beter iets omhoog kijken i.p.v. naar beneden .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Dingo

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart, 2009, 08:34:47 »
Het moet me even van het hart, maar als ik hier zo lees willen jullie roest aanpakken met ofwel peroxide reinigingsmiddelen ofwel met water?

Beide staan notoir bekend voor hun oxiderende (lees roestende) werking. Dus beide zijn een grote NONO  :dasniks: als je metaal wil reinigen.

Maar niet gevreesd, je kan oxidatieplekken makkelijk verwijderen met een productje dat WD40 heet. Universeel, niet oxiderend (beschermt er zelfs tegen) en als je nadien goed poetst is het ook niet schadelijk voor je. Gewoon effe sprayen en daarna goed poetsen.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #38 Gepost op: 14 maart, 2009, 08:56:28 »
kwee niet hoor :geenidee:...............maar ik zou voor die paar euro gewoon de dekplaten vervangen voor nieuwe...
je houdt toch de smaak/geur van zo'n schoonmaak middel in je harp.

een optie voor de echte kwatters ;D is misschien de Turbolids: speciaal ontworpen deksels van plastic.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #39 Gepost op: 14 maart, 2009, 10:49:51 »
een optie voor de echte kwatters ;D is misschien de Turbolids: speciaal ontworpen deksels van plastic.

Daar wordt de condens niet minder van Arnoud , je ziet de druppels gewoon hangen aan de binnenkant ( die deksels zijn nl. transparant ) .

Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #40 Gepost op: 14 maart, 2009, 12:11:32 »
nop, maar ze roesten niet he ? ;D

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #41 Gepost op: 14 maart, 2009, 12:43:45 »
  :laugh:  :laugh:  :laugh: :laugh:  Da's waar !!

Léke  8)

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 14 maart, 2009, 13:08:49 »
Een heel goed en veilig schoonmaakmiddeltje zijn de bruistabletten om kunstgebitten mee te reinigen. Het punt is dat wanneer je erg 'kwijlt' ;D  in je mh, de roest zich niet beperkt tot de deksels. Juist niet zou ik zeggen omdat de meeste deksels tegenwoordig van Stainless Steel zijn. Dat dit toch kan roesten aan de binnenzijde, komt omdat de deksels op sommige plekken in aanraking komen met de messing onderdelen. Je demonteert je harp gewoon, en gooit de onderdelen in een beker met lauw water en een bruistablet, na een paar minuutjes eruit, afspoelen, afdrogen... klaar! Je kunt de stemplaat met de stemtongen droogf?hnen.

Heb je een houten kam... deze niet onderdompelen in water natuurlijk. ;)

Offline Shuffle

• Newbie
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 14 juni, 2009, 18:51:58 »
is dit nu wat hier besproken wordt ?

(reedplates van mijn half jaar oude special 20 )

Is het gevaar van de corrosie weg als je de reedplates goed reinigt met water en zeep of niet ?

by the way, zijn er mondharmonicas waar corrosie en dergelijke zich niet op vormt ?

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #44 Gepost op: 14 juni, 2009, 20:08:05 »
brrrrrrrrrrrrr dat ziet er ranzig uit zeg !!

in eerste instantie moet je proberen met minder consumptie te gaan spelen.
Hoe droger hoe beter je harp er uit ziet na b.v. een jaar.
Persoonlijk heb ik er geen last van en blijven mijn harpjes schoon.
Tips om minder spuug in de harp te krijgen: speel niet omlaag met je hoofd maar meer rechtuit of iets naar boven 'kijkend', kantel je harp met de achterkant iets om hoog. Gebruik niet te veel kracht en adem uit de buik.
Mocht je gaan tongblocken: dan krijg je zeker in het begin veel spuug in de harp, maak m dan extra schoon.
Ik maak mn harpjes alleen schoon met een droge doek, tenzij ik een solo met m'n reet speel, maar dat doe ik niet zo vaak ;D  klop je harpje ook even uit na het spelen, dan zie je meteen of je veel gespuugd hebt in de harp.

Ik denk dat de nieuwst 1874 silver van Seydel veel minder snel 'roesten' vanwege andere materiaal.

greetz Arnoud