Auteur Topic: vergif in MH...???!!!  (gelezen 9421 keer)

Offline Aart

• Hero Member
  • Beware! The Mighty Ya-Ya is upon us soon.
    • Homepage Little Louis Band
Re:vergif in MH...???!!!
« Reactie #45 Gepost op: 14 juni, 2009, 23:05:57 »

Is het gevaar van de corrosie weg als je de reedplates goed reinigt met water en zeep of niet ?

by the way, zijn er mondharmonicas waar corrosie en dergelijke zich niet op vormt ?

Denk dat je twee dingen even los van elkaar moet zien:

Corrosie is roestvorming: op jouw foto's te zien als roestige bevestigingspinnen bij de reeds en op de platen zelf als licht-groen/grijs (er zit koper in de metaallegering). Roest ga je eigenlijk alleen maar tegen door je harmonica's droog te houden (uitkloppen etc.)

Vervuiling: Dat is alle overige ranzigheid die je tijdens het spelen naar binnen blaast. De pest is dat het ook vocht vast houdt en dus weer corrosie/roest van het metaal bevorderd. Net als een onbewerkte houten kam, die houdt ook vocht vast.

Die corrosie poets je d'r niet zo makkelijk af, zeker niet van de "reeds" zelf. Maar als de toon goed is en hij kan vrij trillen:niets aan doen. Alleen een keer de ransigheid er poetsen en gaan....

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Shuffle

• Newbie
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 15 juni, 2009, 10:38:30 »
aan de reacties te zien denk ik dat ik best niet meer verder doe met deze reedplates, aangezien ze ten tijde van die foto al gewasssen waren...  :bedroefd:

Ik denk dat m'n volgende harpje een 1847 silver zal worden  :Lachen:

bedankt voor de reacties !

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Geslacht: Man
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
« Reactie #47 Gepost op: 15 juni, 2009, 11:56:05 »
Hey Arnoud,

Citaat
Ik maak mn harpjes alleen schoon met een droge doek, tenzij ik een solo met m'n reet speel maar dat doe ik niet zo vaak   klop je harpje ook even uit na het spelen, dan zie je meteen of je veel gespuugd hebt in de harp.

Is dat m?t of z?nder "bending" en heb je daar ook foto's van?  :laugh:

Grtjs,
Bob'ke

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #48 Gepost op: 15 juni, 2009, 12:11:39 »
 :laugh: :laugh: :laugh:

ik had foto's maar ze waren onderbelicht, en na de fotoshoot bleek de camera niet meer te functioneren :geenidee:

bending is lastiger dan je denkt hoor ! ik hoop op een workshop tzt om dit te leren. ;D

Offline Blind Alex

• Full Member
  • Harmonica Rocks !
    • Blues Attraction
« Reactie #49 Gepost op: 17 september, 2009, 20:24:18 »
Met al die toxische spullen die ik in de loop der jaren heb binnen gekregen, denkt ik niet dat mijn lever (waar is die trouwens nu weer naar toe gewandeld?) erg onder de indruk zal zijn van een spatje roest.
Maar Goed de topics rondom schoonmaken zijn niet van het forum te poetsen.
Harpjes schoonmaken is wel zin vol, maar miz voor de levensduur. Ik leg ze na een avondje intensief spelen, eventjes in een afwas sopje (niet te heet), en spoel ze af, klop ze droog, wegleggen om te drogen. Mijn houten exemplaren schroef ik uit elkaar en poets ik, of laat ik schoonmaken door een vrouwelijke Canadese houthakker
Blind Alex