Auteur Topic: hoe leer je spelen  (gelezen 42625 keer)

bram

• Gast
hoe leer je spelen
« Gepost op: 06 oktober, 2004, 16:56:13 »
yoo. kan er iemand zegge hoe da ge 1 noot ( klank) kunt spelen ( 1 gaatje ) want ik speel altijd 3 gaatjes da gaat ook wel ma bij hoge tonen is da niet zo mooi
alvast bedankt

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:hoe leer je spelen
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober, 2004, 17:08:37 »
Hoe speel je 1 gaatje? Kwestie van goed mikken en razendsnel corrigeren! Ik kan er niet meer van maken. Als het je niet lukt moet je beter mikken, en het gat tussen je lippen kleiner maken. Klinkt logisch, niet?
Succes,
jervis

Offline ZaZ

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • da ZaZ pages
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober, 2004, 16:01:41 »
Het helpt als je doet alsof je dwarsfluit speelt en net zo' n zuinig mondje trekt als berdien stenberg.  ;)

Offline Marouschka

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober, 2004, 22:16:38 »
Wat ik doe, is met m'n tong ervoor zorgen dat ik niet in de andere gaatjes blaas. Dit is in ieder geval een beginnerstechniek, die ook in verschillende boeken wordt aangeduid. Het werkt wel. Het is even oefenen om goed te 'richten', maar je krijgt er wel ??n toon uit.

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober, 2004, 10:55:48 »
Hoi Maroeska,
de manier die jij beschrijft (tongue blocking) noem je een beginnerstechniek, maar..... had ik mijzelf in het begin maar gelijk deze techniek aangeleerd!!!
Ik heb jaren gespeeld met "getuite" lippen (ook wel: puckering) en het klonk wel goed maar die swing kwam er maar niet in. Toen ik begon met tongue-blocking ging mijn spel met raketsprongen vooruit!
Groet,
Jervis

Offline Marouschka

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober, 2004, 17:21:42 »
Hej Jervis,

Ik zei dat het een beginnerstechniek was, omdat ik zelf nog helemaal niet ver ben, en dit in een lesboek zag staan. Ik heb geen idee wat voor andere technieken er zijn, en wist niet of dit wel een geschikte techniek is voor als je gevorderd raakt. Maar ik vind inderdaad ook dat je meer zuivere en gecontroleerdere noten kan spelen als je het met je tong 'stuurt' als het ware :).

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober, 2004, 09:18:48 »
Ik weet wel wat je bedoelt.

Met je tong zoek je een gaatje op zo dat je er recht voor zit met je lippen.
Dan haal je als het ware je tong weg en blaas je.
Dus niet spelen me tong blocking. Maar tuiten.

Met tong blocking hou je je tong op de gaatjes die je niet wil spelen. En blaasje je door gaatjes die niet afgedekt zijn door je tong .. Best lastig !  Probeer maar eens lekker te blazen met een tong half uit je mond :P...

Greetzzzzzzzz
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

Hans Mentink

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 november, 2004, 12:27:24 »
krul je tong in een geul, dat werkt bij mij het beste.
op deze manier een toonladder spelen. start met 4 blow, 4draw etc. zo creeer je de juiste samenwerking van tong-instrument.

Offline donbrandaris

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: hoe leer je spelen
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari, 2006, 16:22:34 »
Ik ben nu een week bezig en met de manier om van je tong een geul te maken werkt bij mij prima. Het is natuurlijk oefenen en oefenen maar na 2 dagen oefenen kan ik nu al aardig single note met deze techniek spelen.

groetjes Marijn

iemand misschien een lijstje van alle toonladders?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari, 2006, 17:24:37 »
Ik heb er een boel op mijn site staan:
http://www.overblow.com/harmonica
of als text:
http://overblow.com/tc/

Offline jhulstein

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari, 2006, 10:23:40 »
ik ben ook net begonnen met spelen en ik heb heel veel gehad aan de volgende site, en daar geven ze juist aan dat je beter niet met getuite lippen kan gaan spelen omdat je daardoor later in de problemen komt.

www.freeharmonicalessons.com

maay

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari, 2006, 21:01:14 »
Ik ben ook net begonnen en ik leer mezelf allebei de technieken aan want volgens mij is het de bedoeling dat je straks speelt met een combinatie van die twee       Groet maay

Offline joep

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari, 2006, 15:36:08 »
ik ben ook net begonnen met spelen en ik heb heel veel gehad aan de volgende site, en daar geven ze juist aan dat je beter niet met getuite lippen kan gaan spelen omdat je daardoor later in de problemen komt.

www.freeharmonicalessons.com

ik ben ook onlangs begonnen met harmonica spelen, en nu keek ik op bovenstaande site: daar staat dat je je mondharmonica in een hoek van 30 a 45 graden naar boven moet houden. Is dit normaal? ik speelde eerst gewoon 'recht'.
ik merk wel dat ik makkelijker noten kan buigen wanneer ik de harmonica gedraaid houd. verder speel ik ook gitaar en heb ik zo'n mondharmonicahouder, maar daarbij kan je geen hoek instellen waardoor je in feite gedwongen wordt om niet gedraaid te spelen. hoe moet het nu 'echt' ? 

Offline wza

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #13 Gepost op: 18 september, 2006, 16:10:56 »
Hoe ik het leerde.
Als klein jongetje onder de tafel. Gewoon proberen. Melodietjes improviseren. Al doende leert het brein waar de noten zitten. Je hoeft er niet bij te denken, net als met fluiten "op" je mond. Dan denkt je er ook niet over na hoeveel mm je je getuitte mond moet openen. Maar dan, op een gegeven moment, voel je dat er een toon op je instrument ontbreekt. Dan wordt het tijd voor een chromatisch mondorgel (sorry, maar bij een harp denk ik aan een ander instrument); een met een knopje opzij. Als je dan het gevoel krijgt dat de toon er niet is druk je op het knopje, en hij is er. Wel, zo eenvoudig is het niet.

Weer onder de tafel lukte me niet meer. Maar door gewoon doen leert het brein ook dit.
En om slechts een toon ten gehore te brengen blaas of zuig ik terwijl ik mijn instrument kus. Niet "tongen" maar kuis kussen.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #14 Gepost op: 18 september, 2006, 16:49:29 »
Die tips over van je tong een geul maken oid wordt toch echt afgeraden hoor !
Arnoud