Auteur Topic: hoe leer je spelen  (gelezen 42673 keer)

Offline Frans

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • keep on harping
Re: hoe leer je spelen
« Reactie #15 Gepost op: 17 september, 2007, 01:26:26 »
Ik denk dat je de techniek moet proberen die in het begin het beste bij je past, daarna kan je andere technieken erbij leren.

Ik zou echter adviseren om in het begin met getuite lippen te leren spelen door 1 gaatje. Waarom? Omdat een beginner nogal met "consumptie" speelt, en de toungblocking die speekselvloed alleen nog maar erger maakt.
Overigens is het een normale reactie van je speekselklieren. Als je een tijdje speelt, gaat die speekselreflex weer over, en kan je wat makkelijker concentreren op het uitproberen van toungblockingtechnieken zonder dat je harpje vastloopt door nattigheid.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #16 Gepost op: 17 september, 2007, 11:53:20 »
En een extra tip io voorgaande bericht, als je zover bent dat je wilt gaan tongblokken, raad ik aan, als je mh snel volloopt, ietsje met je hoofd achterover te spelen. Dat betekent niet dat je naar boven moet gaan kijken, maar 1 a 2 graden tov je normale blikveld. Mijn ervaring is dat de MH een stuk droger blijft. (ik denk dat het er dan weer aan de voorkant uitloopt, en het speeksel in je mond zowiezo al achterin je mond loopt.

Groetje

Arjen
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/

Offline Purc

• Full Member
  • -1 -2b -1 -2b -2
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari, 2008, 00:31:03 »
Is er een soort van volgorde wat handig is om aan te houden als je beginnend bent. Wat me namelijk opvalt is.. hoe meer je te weten komt van de MH (via internet enzo) hoe moeilijker het eigenlijk is. Er zijn zoveel technieken. En uiteraard kan je niet alles leren in 1 keer en lijkt het me handiger eerst te focussen op 1 element of trucje en eenmaal die onder de knie door te gaan met het volgende. Anders verdwaal ik in de wereld van de MH (wat dan ook wel een magisch iets is natuurlijk en soms leuk om gewoon random wat te blazen, maar soms wil je ook wel structuur hebben in de manier van leren).

Dus wat is handig om als eerste te gaan leren? En wat daarna etc etc? Zeg maar een soort van "to do" list haha.
Mijn online portfolio: www.purc.nl

"The way to get started is to quit talking and begin doing". -- Walt Disney

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #18 Gepost op: 04 januari, 2008, 00:44:41 »
Dag Purc

Dit heb ik al eens eerder gepost en kan een kleine richt lijn zijn voor je om het wat overzichtelijker te maken, maar mischien ook wel wat rommeliger voor je maken, mijn eerste advies blijft toch om een les te nemen en of workshop, te volgen, natuurlijk kun je ook eens een keer naar een meetup gaan, alleen dan wordt je echt goed gestuurd vanaf het begin dat je begonnen bent en leer je jezelf geen verkeerde dingen aan!!

Heb al eens eerder een kleine uitleg gegeven hierover, hoe ik er tegenaan kijk, bij deze nogmaals? ;)

Wat mijn advies voor je is en dat zou bv kunnen zijn:
Leer eerst goed enkele noten te blazen of zuigen en zorg dat je ademhalingstechniek goed is.
Leer daarna of tussentijds Tongblockking/slapping
Leer daarna of tussentijds bekende blueslicks of riffs
Leer daarna of tussentijds het benden
Leer daarna of tussentijds accoordenspel
Leer daarna of tussentijds bluesladder en gewone toonladder
Leer daarna of tussentijds de 12 bar blues/ accoorden volgorde.
Leer daarna wat het positiespel inhoud.

Met tussentijds bedoel ik dat je niet weken achter elkaar hetzelfde oefent, want dan wordt het saai, wissel of doe van verschillende technieken elke dag oefeningen.
ook kun je daar al beginnen? met op gevoel te improviseren.

Als je deze basis hebt en ik zal best nog iets vergeten, dan ben je al een heel stuk op weg, om je eigen improvisatie te maken en leer niet alles wat je van een ander hoort maar gebruik daar wat van en probeer je eigen improvisaties te vinden.

Op deze manier zul je ook je eigen stijl ontwikkelen, dus ik denk zelf dat je de meeste basis technieken redelijk moet beheersen en dan hoef je je niet druk? te maken over improviseren , want dat ga je vanzelf doen en naarmate je oefent zul je hier steeds beter in worden.

Kijk eens in het muzieklokaal, staan al meerdere? leuke oefeningen voor puckering/enkele noten, voor tongblock, voor de 12 bar bluesoefening en voor de bluesladder.
Kun je al meerder maanden mee vooruit, neem eens een les bij een leraar of volg 1 van de geweldige workshops bij het harmonica instituut.

Denk nu niet , jeeetje dat is me teveel werk, want hoe meer je ondekt en leert op dit instrumentje , hoe leuker het wordt, maar wil je het goed leren, dan vraagt het wel veel toewijding en oefening en dat geldt ook nog steeds voor mij

Het klopt zeker wat je zegt, hoe meer je vertrouwt raakt met het instrument en hoe beter je techniek wordt, es te minder lucht je gebruikt en nodig hebt om een goede toon te maken, tevens zal je longinhoudt vergroten, omdat Mondharmonica spelen, een perfecte training is voor je longen en je longcapaciteit vergroot, wel in overleg met je arts natuurlijk!!

Succes en vraag maar raak hoor? ?

groetjes

Ron

Offline nick de vries

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari, 2008, 16:07:22 »
heey allemaal ik vind het ook cool om mondharmonica te spelen en ik ben wel benieuwt hoe ik moet beginnen

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari, 2008, 16:20:52 »
Begin met te leren 1 gaatje te spelen.
Probeer dan de majeur toonladder (do re mi etc) te spelen vanaf gaatje 4 geblazen.
En probeer dan alle kinderliedjes die je kent te spelen.
Daarna leren buigen en dan ben je los :)

Offline tilly

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei, 2008, 10:58:56 »
Hallo allemaal, ik heb me net aangemeld. Heb vorige week een Lee Oscar (F) gekocht en een Hohner (C), de laatste had ik dus als eerste moeten kopen, enfin, het was een kadootje voor mezelf. Een buurman heeft me een DVD van J.P. Allen gegeven en of het klinkt, ach af en toe wel, ik speel in de safety zone, twee vakjes tegelijk en de hond wordt al iets rustiger. Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Groetjes Tilly

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei, 2008, 11:21:41 »
Welkom op ons gezellige forum Tilly. Inderdaad, de C harp is de juiste harp om mee te beginnen. De F zal in het begin moeilijk zijn, omdat de tonen nogal hoog zijn. Ga lekker aan de slag op je C-tje en wordt maar lekker verslaafd, zoals wij allemaal hier :--)

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Léke

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • In the blues scene I'm still young !!
    • www.motorspuiterij.nl
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei, 2008, 12:39:06 »
Wees welkom Tilly op dit prachtige forum !!

Een hohner C , de dvd van J.P. Allen en daarbij alle info van dit forum , een prachtige start !!

Groet Léke  8)
Play the blues backwards ......, get your house , your car , your job , your money and  your wife back !!

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei, 2008, 13:05:40 »
Hoi Tllly,

Welkom hier, Ik heb hier nog wat word documenten van J.P Allen liggen, hij is inderdaad wat zweverig, maar die ritmes / chuggin' lessen van hem zijn wel heel leuk en leerzaam.

Mocht je die documenten willen hebben dan moet je me maar een berichtje sturen.

Groeten,
Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

lennart86

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei, 2008, 15:27:54 »
Hallo liefhebbers,

En ja ik ben ook begonnen met mondharmonica, heb vandaag een bravo van honner gekocht in c. Charles zou ik die documenten mogen hebben van je?

Groetjes lennart

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #26 Gepost op: 29 mei, 2008, 19:48:18 »
Hallo liefhebbers,

En ja ik ben ook begonnen met mondharmonica, heb vandaag een bravo van honner gekocht in c. Charles zou ik die documenten mogen hebben van je?

Groetjes lennart

Wat Doc zegt is wel van belang op de lessen die ik je kan sturen, die zijn gericht op de bluesharp, zo eentje met tien gaatjes.
Nog even het volgende, ik moet wel een emailadres hebben waar ik het heen kan sturen, maak anders in je profiel je emailadres zichtbaar.

Groeten,
Charles

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #27 Gepost op: 29 mei, 2008, 20:45:12 »
H? Charles, ben wel benieuwd naar je document :P
stuur je ook een exemplaarke naar mij a.u.b.?

mijn mailadres zit bij mijn profiel

grtz
Flipper

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #28 Gepost op: 29 mei, 2008, 22:38:36 »
Ik heb de documenten naar je verzonden hoor.

Groeten,
Charles

Offline Caranthir

• Newbie!
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 05 augustus, 2008, 21:21:23 »
ik ben ook sinds vandaag begonnen, ik had ook graag die docu's gehad :)