Auteur Topic: drawbend op 6  (gelezen 940 keer)

Offline timvn

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
drawbend op 6
« Gepost op: 06 juli, 2007, 19:11:30 »
Ik heb een probleem met het benden van de draw op het 6de gaatje.
Ik bekom daar een heel scherp en hoog geluid, zo hoog dat het pijn doet aan de oren. af en toe krijg ik de juiste noot eruit, maar ik kan deze niet aanhouden...

Ik ben nog maar een beginner, maar bij de rest lukt het benden wel zonder zo'n schel te krijgen.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: drawbend op 6
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli, 2007, 19:43:02 »
De hoge pieptoon is een torsie toon. Komt omdat het zuigriet rare dingen gaat doen. Bij sommige harmonicas gebeurt dit eerder dan bij anderen, maar op de 6 gezogen kan het ook liggen aan een slechte buigtechniek.

Indien het aan de techniek ligt is het meestal zo dat je te ver buigt, dus dat je mondstand zo is dat beide rieten in het gaatje eigenlijk niet goed meer functioneren. Omdat er  wel veel energie naar de rieten gestuurd wordt en die ergens moet blijven ontstaat dan de kans dat  je torsie trillingen te horen krijgt.

Als het aan de harmonica ligt kan een beetje was op de klinknagel helpen of het dichter zetten van het zuigriet, als het aan de techniek ligt helpt het om niet zo ver te buigen. Oefen dat door heel langzaam naar beneden te buigen en niet direct naar die gebogen toon te willen.