Auteur Topic: 2 Soorten C's ?  (gelezen 2870 keer)

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
2 Soorten C's ?
« Gepost op: 14 juli, 2007, 13:29:09 »
Haaj,

Ik heb sinds een week ongeveer een MH gekocht, een Hohner Big Valley in C, toen k thuiskwam vond k het geluid wat eruit kwam niet echt "mijn ding", iets te vrolijk naar mijn mening, ook vond ik 'm erg groot maar volgens de meneer in de winkel was dit goed om mee te beginnen.

Nu wil ik dus toch iets anders en was aan een Hohner Sp20 aan het denken, maar ik lees veel dat je ook met deze het beste in C kunt beginnen, nu is dus mijn vraag:
Is het geluid wat uit de Sp20 komt, gelijk aan de Hohner Big Valley... ?

StanS.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: 2 Soorten C's ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli, 2007, 13:55:51 »
Nooit luisteren naar meneren in muziekwinkels.
Die zeggen van alles over harmonicas maar de kans dat je iemand treft die inderdaad iets weet over harmonicas is astronomisch klein.

Het is mij een raadsel waarom muziekwinkel types altijd aan iedereen tremolo harmonicas proberen te slijten terwijl het merendeel van de mensen echt helemaal niet op zoek is naar een tremolo harmonica.

De Hohner Big Valley is een tremolo harmonica (nooit meer iets bij die winkel kopen dus) en is iets heel anders dan een bluesharp. Deze hebben dubbele rieten waarmee een soort van orgel/akkoordeon achtig geluid ontstaat.

De special 20 is een bluesharp, met enkele rieten een heel ander beest met veel meer mogelijkheden. Waarschijnlijk is het geluid dat je zoekt veel eerder te vinden in een special 20 dan in een tremolo harmonica. De bluesharp hoor je terug in heel veel muziek.

Akda en de Munnik, Skik, Racoon, Alanis Morissette, Led Zeppelin, Aerosmith, The Culture Club, Sly and the Family Stone, Funkadelic, Bob Dylan, Neil Young, Sonny Boy Williamson, Muddy Waters, Howlin Wolf, Nina Simone, The G Geils Band, Hewey Lewis and the News en ga zo maar door...

Mocht je echter op zoek zijn naar een geluid als dat van Toots Thielemans of Stevie Wonder dan moet je op zoek naar een chromatische harmonica. Een cleaner geluid, een harmonica waar heel veel tonen netjes opzitten en dus eenvoudiger te bespelen in muzikaal complexe situaties, maar met iets minder expressieve mogelijkheden dan de bluesharp.

Ik ben heel benieuwd of iemand een band kan noemen waarin iemand tremolo harmonica speelt?

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli, 2007, 14:31:29 »
Kijk, dit is nou een antwoord!
Damn ! Bedankt :)

De MH wat ik nu heb komt idd een beetje accordeon'ish over, ook wel leuk, maar niet wat ik zoek.

Anyways, bedankt!

StanS.

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli, 2007, 16:19:58 »
Zo, net een Lee Oskar in C gekocht, wel beetje prijzig, maar nu heb k wel wat k wilde hebben.

Dit klinkt zo veel beter...   ;D

StanS.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli, 2007, 16:56:15 »
holalalaaa
een lee oskar is naar 't schijnt zowat de beste merkjes voor beginners...

persoonlijk vind ik dat een hohner beter klinken...
('t is maar een mening h?)

grtz
Flipper

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli, 2007, 17:12:29 »
Juhh, een mening is een mening :)

Maar 't feit is dat deze jongeman geen geduld heeft, en op een Sp20 moest ik wachten, en daar had ik geen zin in... :P hahaha.

Ik ga binnenkort hier eens in de buurt rondkijken of ik niet ergens lessen kan krijgen, en anders ga ik me eens inschrijven op 't harmonicainstituut, lijkt me wel cool, want ik kan nog heeeelemaal niks :)

StanS.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli, 2007, 17:22:57 »
Hele goeie keus een Lee Oskar. Onverwoestbaar, lekker luchtdicht. Goed werk, veel plezier ermee.
Waarschijnlijk speel je nog op die Lee Oskar als ander mensen al 6 Hohners hebben versleten :)

waar is hier in de buurt?

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli, 2007, 17:51:11 »
Hehe, ik woon zelf in Heerlen, Limburg. Denk alleen niet dat er veel te vinden is ...
Daarom is t misschien wel stoer om een kleine cursus te volgen in Amsterdam, kan k ook nog ff bij een paar vrienden langs, en bij mn oom :)

StanS. ik ga karten nu, ben er strax weer ;)

Offline 1985Casper

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli, 2007, 18:50:49 »
holalalaaa
een lee oskar is naar 't schijnt zowat de beste merkjes voor beginners...

persoonlijk vind ik dat een hohner beter klinken...
('t is maar een mening h?)

grtz
Flipper

Blij dat te horen! Ik heb al half (Belgisch) Limburg afgezocht naar een deftige muziekwinkel die naast de Hohners ook nog een Lee Oskar heeft. Ik kan niet wachten om eraan te beginnen... Vrijdag of zaterdag heb ik hem!

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli, 2007, 21:15:14 »
Hey Casper, ik weet niet of je 'n beetje bekend bent in Heerlen, maar die winkel (Guus Arons, niet op internet in de webshop kijken want dan vind je niks) ligt tegenover parkeergarage 't Raadhuis.
Maar dat vind je ook wel op internet.

StanS.

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli, 2007, 22:08:59 »
Stan,
Ook mijn ervaring met meneren die het goed weten in muziekwinkels, weten het vaak niet, of hebben de klok (ergens ver weg) horen luiden.
* Hohner is het enige merk dat gemaakt wordt (!)
* Waaat? Hering, is dat een chinees apparaat ofzo? het zal zeker niets zijn.
* Ik heb geen Bb, moet je maar een B nemen die zit er vlak bij.

en andere zaken (Boehoe :'()
Was achteraf wel lachen, maar eigenlijk diep triest. (en wat denk je dan van het minderwaardige gezicht dat wordt getrokken als je zegt dat je 'maar' 1 MH wilt?)
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli, 2007, 22:19:46 »
Hahaha, ik heb verder geen verstand van het verschil tussen C, G, A enz. enz... dus ik zou zoiets al lang geloven.

Maar k ben niet ech raar aangekeken toen ik d'r maar een wilde hebben.

Ik vertelde die man vandaag wel dat ie me vorige keer de verkeerde gegeven had, en toen zei 'ie alleen, O...
Ik had iets van naja, kun jij misschien niks aan doen, maakte mij verder ook niet uit.
Als ?e n? maar de goeie had liggen, had de keuze uit de Hohner MS, of die Lee Oskar wat 'k vandaag gekocht heb, weet niet waarom ik voor die Lee Oskar ben gegaan. Haha! :).

StanS

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli, 2007, 22:48:44 »
Lee Oscar is heeeeeelemaal niets mis mee.
Ik heb ze ook ;) en totnutoe geen klachten.
(ik zou nog wel es op een custom willen spelen)
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/

Offline 1985Casper

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli, 2007, 23:12:11 »
Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad eigenlijk wel alleen maar Belgisch Limburg bekeken en uiteraard had ik ook wel de grens over kunnen trekken...  ;D Zal voor de volgende keer zijn!

Offline StanS

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli, 2007, 23:20:53 »
Maar je heb jou Lee Oskar wel al bestelt?
Zo ja, wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag, want ben eigenlijk wel eens benieuwd of die winkel waar ik 'm gekocht erg duur is...

StanS.