Auteur Topic: benden en tongblokking  (gelezen 10685 keer)

Bertil

• Gast
benden en tongblokking
« Gepost op: 19 januari, 2004, 14:37:52 »
Wie verteld me hoe ik dat doe
toonladders spelen ?
Bending
tongblokking
accoorden op de bluesharp
dubbele tonen

enz

Bedankt

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline NIEK

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Showerman
    • ensvi
Re:benden en tongblokking
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari, 2004, 18:12:34 »
Kijk eens op www.harmonicagame.com en download de  bendometer  

Goed hulpmiddel Ik zoek zelf een manier hoe het te kopen via internet omdat ik de maker waardeer voor zo'n goed progje
Via internet krijg ik niks betaald (geen creditkaart)

Allan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus, 2004, 14:10:40 »
Ik heb toen via internet een les pakket van Jerry Portnoy besteld bestaand uit 3 cd,s en een boekje. Is een goed lespakket waarin alles duidelijk wordt uitgelegd. Eerts beginnen met enkele tonen te blazen enz enz Heb alleen geen idee waar het nu nog te koop is. ???

Offline tomtom

• Full Member
  • Ik hou van bluesharp!
    • www.bluesharp.nl
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus, 2004, 15:02:54 »
Hoi,

Ga een keer naar de Harmonica heaven. Daar wil vast wel iemand vertellen hoe je het een en ander doet.
Vertellen is lastig. Je moet het horen en doen. Dan gaat het makkelijkste door het met iemand te proberen die je kan vertellen hoe he tmoet.
Met vriendelijke groeten,

Thomas de Groot

pans

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus, 2004, 00:27:29 »
Neede Portnoy CD's zoek ik ook al een tijdje, BOL.com had ze maar nu zijn ze niet meer leverbaar.

Bummer!

Offline Cel

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus, 2004, 11:59:41 »
Amazon! :)
vergeet niet van het te laten aanduiden als geschenk, anders betaal je nog invoertaksen.

3 weken voor een levering tenzij je veel extra geld wilt besteden aan luchtpost.

De mijne zijn gisteren aangekomen, en ik ben al volop mee aan het spelen.

Tongblocking is niet zo makkelijk als het lijkt, maar we geven niet op! :)

Rob

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus, 2004, 15:17:13 »
Op de volgende site van Jerry Portnoy is het boek gewoon te koop (Ik had het binnen 10 dagen binnen): www.harpmaster.com

Nakkie Marc

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 03 november, 2004, 23:15:48 »
Als ik speel rol ik mijn tong op zodat ik als het ware een kokertje krijg. Het spelen van enkele noten en accoorden gaat perfect. Alleen benden enz. wil niet lukken. Denken jullie dat benden mogelijk is als je je tong zo houdt met spelen?

Offline Jervis

• Hero Member
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
« Reactie #8 Gepost op: 04 november, 2004, 09:28:08 »
Als ik speel rol ik mijn tong op zodat ik als het ware een kokertje krijg. Het spelen van enkele noten en accoorden gaat perfect. Alleen benden enz. wil niet lukken. Denken jullie dat benden mogelijk is als je je tong zo houdt met spelen?
Ik ken dit eigenlijk alleen maar uit boekjes, die opgerolde tong. Het lijkt mij heel lastig, ook om daarmee noten te buigen. Wat ik niet begrijp is dat je daar ook accoorden mee kan spelen: als je een accoord speelt, speel je toch op meer gaatjes tegelijk? Maak je dan een heel breed kokertje met je tong?
Groet,
Jervis

Nakkie Marc

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04 november, 2004, 23:33:25 »
Ja idd dan maak je het kokertje gewoon wat groter zodat hij over meerdere gaatje heen valt. Maar idd alleen het buigen gaat voor geen ene meter. Heb je misschien tips om het toch voor elkaar te krijgen?

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #10 Gepost op: 05 november, 2004, 11:04:57 »
Ja idd dan maak je het kokertje gewoon wat groter zodat hij over meerdere gaatje heen valt. Maar idd alleen het buigen gaat voor geen ene meter. Heb je misschien tips om het toch voor elkaar te krijgen?
Ik ben niet thuis met spelen met een gootje in je tong en dan ook nog tegelijk buigen. Ik heb dus geen tip voor je, helaas (behalve dan "stoppen met die gekrulde-tong methode". Maar misschien mis ik daarmee wel een heel bruikbare techniek, dus daar schiet jij niets mee op).
Succes,
Jervis

Offline Adriaan

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #11 Gepost op: 05 november, 2004, 11:45:23 »
Jervis, kun jij aangeven hoe jij deze techniek toepast. Ik heb jou horen spelen en dat klinkt toch redelijk pro.

m.vr.gr.

Adriaan

Nakkie Marc

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 05 november, 2004, 20:58:36 »
Als ik iedereen een tip mag geven: kijk op deze site er staat een geweldige tip om het benden onder de knie te krijgen. Voor het eerst kreeg ik er een gebogen noot uit. De Oy oy manier hihi klinkt stom maar werkt wel.

http://www.bigroadblues.com/harp/playingit.shtml

Offline Apache

• Newbie
  • *
  • Once upon a time in the west...
    • TWEAKBASE
« Reactie #13 Gepost op: 08 december, 2004, 10:21:17 »
hey! ik heb 2 dagen de techniek tongblocking EN de techniek van het "net-als-in-een-rietje-blazen" geprobeerd maar het lukte me maar niet, toen kwam iemand met een hele mooie techniek, gewoon ff proberen en dan lukt het fantastisch.

Je legt je bovenlip OP je harp en met je onderlip op de "reed" oftewel het gaatje (zeg ik het nog goed?:P) en dan door de natuurlijke holte van je onderlip gaat het prima bij mij!!!!

Offline Jervis

• Hero Member
    • Business Harmonics
« Reactie #14 Gepost op: 08 december, 2004, 15:02:50 »
hey! ik heb 2 dagen de techniek tongblocking EN de techniek van het "net-als-in-een-rietje-blazen" geprobeerd maar het lukte me maar niet, toen kwam iemand met een hele mooie techniek, gewoon ff proberen en dan lukt het fantastisch. Je legt je bovenlip OP je harp en met je onderlip op de "reed" oftewel het gaatje (zeg ik het nog goed?:P) en dan door de natuurlijke holte van je onderlip gaat het prima bij mij!!!!
Gefeliciteerd! Kijk ook eens op deze site onder de rubriek "Klas lokaal" en het bericht "Spelen met je harp 45 graden gekanteld". Da's volgens mij precies wat jij nu doet. Spelen via je onderlip. Werkt erg goed!
Groet,
Jervis