Auteur Topic: Wat voor chromatische harmonica te kopen  (gelezen 5389 keer)

Offline lennartb

• Full Member
    • Lennartb.com
Wat voor chromatische harmonica te kopen
« Gepost op: 19 juli, 2007, 20:08:41 »
Hey,

Ik zou wel eens willen proberen om wat te spelen op een chromatische harp, maar nu heb ik dat nog nooit gedaan en ik hoor van alle kanten dat het knap lastig is.
En een chromatische is natuurlijk ook flink duur, maaarrrrr ik vond een goedkope:

http://www.kijkshop.nl/product/11695/251-319-320/beeld_geluid/muziekinstrumenten/blaasinstrumenten/amuse-mondharmonica-mh10/

Zou ik het daarop kunnen leren/proberen? En is dit niet na een dag al stuk?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline lennartb

• Full Member
    • Lennartb.com
Re: Chromatisch
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli, 2007, 20:32:09 »
Ik denk niet dat hij na een dag al kapot is, maar of je er ooit met plezier op speelt betwijfel ik.
Voor een beetje chromaat betaal je al snel 80 a 90 euro.

Jaa, dat is 't hem juist.. ik heb geen zin om er 80 of 90 euro aan uit te geven terwijl ik het nog niet eens kan..

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli, 2007, 20:51:39 »
Na een dag stuk zeker niet, maar ik zou er wel een kopen met 12 gaatjes, anders ga je sommige liedjes niet kunnen spelen. Ik heb voor mijn super Chromonica van Hohner 125 euro betaald. Wat betreft dat lastig: met een beetje inzet valt het eigenlijk best goed mee.  Je hoeft niet per se meteen chromatisch te beginnen. Het is eigenlijk een diatonische C harp en een diatonische Cis harp waar je tussen wisselt met de schuif. Ik heb nu een studieboek gekocht, daarin staan in het begin gewoon liedjes zonder schuif en na een tijdje krijg je steeds meer en meer kruisen. Het is dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar je moet natuurlijk niet meteen beginnen met stukken waar enorm veel kruisen en mollen in voorkomen want dat is op het begin heel erg verwarrend.

Offline lennartb

• Full Member
    • Lennartb.com
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli, 2007, 22:20:08 »
Weet iemand dan een goedkoop alternatief? Normale diatonische harmonica heb ik nu wel aardig onder de knie, maar ik was niet van plan gelijk 100 euro te besteden aan een Chromatische harmonica.

Offline smeagol

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli, 2007, 22:57:26 »
Hoi Lennartb,

Ik denk dat er nieuw niet een GOED goedkoop alternatief is. Kijkshop MH's heb ik gehoord dat ze niet fijn spelen http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=1062.0Misschien tweedehands.  (Maar de vraag is of je dat wilt natuurlijk)
Ik heb zelf es twee tweedehands chromaten aangeschaft (zie hetzelfde artikel) en ik kan maar een ding zeggen: kijk heel goed uit. Bij mij liggen nu twee seydells uit de DDR op een plankje mooi te glimmen maar mooi dat ik die dingen NIET IN MIJN MOND STEEK :P  :-X:P  :-X:P. En dat terwijl ik toch de beschikking heb tot medicinale alcohol. Mijn ervaring met goeikope MH's is dat ze erg zwaar blazen of dat er aan alle kanten valse lucht uitloopt. Dat vergroot het speelplezier echt niet.  Wil je het een keer proberen, misschien dat je iemand kan overhalen om op zijn chromaatje te proberen?

Succes in je zoektocht en laat es weten waar het op uitgekomen is?

Arjen
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/

Offline Rianne

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Begin de dag met een lach!
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli, 2007, 23:01:48 »

Waarom zoek je niet een muziekschool of muziekleraar/lerares in de buurt die MH-les geeft. Dan vraag je een proeflesje aan en probeer je een chromaat uit... Krijg je meteen tekst en uitleg _ oefeningen. Kun je daarna beoordelen of je er verder mee wil!

Greezz,
Rianne
Oefening baart kunst...

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli, 2007, 23:08:22 »
De goedkope alternatieven zijn wellicht goed om te leren spelen, maar dan zal je na een tijdje toch een duurder model moeten kopen.

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli, 2007, 09:41:56 »
Ik heb een vrij wel nieuwe hohner "hardbopper"
te koop voor een zacht prijsje.

Evt. met engels talig Jazz-harmonica boek erbij.

gr arnoud

Offline Machiel.

• Hero Member
  • Ik ben Machiel en ik speel mondharmonica :)
    • Stackhouse: Serving blues with a feeling!
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli, 2007, 10:45:34 »
Kijk wil je een goeie chromaat dan gaat dat je gewoon geld kosten bven ik bang... Maar ik heb zelf ook eerst een chromaat van de kijkshop gekocht. Gewoon om er eerst een beetje het gevoel voor te krijgen, voordat ik een goeie aan schafte... En om er eerst een beetje gevoel voor te krijgen die die van de kijkshop een leuk alternatief... Wil je ?cht met een chromaat aan de slag dan moet je een dure kopen!

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli, 2007, 12:54:09 »
lijkt me ook: koop een goedkope om het te leren, daar kan je misschien 1 jaartje mee verder, dan kan je daarna nog altijd beslissen of je een duurdere wil.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli, 2007, 13:45:26 »
Weet iemand dan een goedkoop alternatief? Normale diatonische harmonica heb ik nu wel aardig onder de knie, maar ik was niet van plan gelijk 100 euro te besteden aan een Chromatische harmonica.

Het goedkkopste alternatief is leren chromatisch te spelen op de bluesharp. Dan heb je geen chromaat meer nodig.

Offline lennartb

• Full Member
    • Lennartb.com
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli, 2007, 13:45:54 »

Het goedkkopste alternatief is leren chromatisch te spelen op de bluesharp. Dan heb je geen chromaat meer nodig.

chromatisch op bluesharp? ja met overblowing, of hoe je dat wilt noemen..
dat kan, maar ik wil gewoon eeen beetje chromatisch proberen..

ik denk dat ik hem dan maar koop om een beetje het gevoel te krijgen (zoals hierboven word gezegt) en wat chromatische deuntjes te leren spelen

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober, 2007, 18:51:01 »
hoe staat het ermee lennarth, ik ben erg benieus. Ik ben namelijk een beginneling en begonnen op een diatonische mh terwijl ik een reuzefan van Toots ben. Mij is daarom ook aangeraden om het met een chromaat te proberen. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.
Gr. Aquarius.

Offline lennartb

• Full Member
    • Lennartb.com
« Reactie #13 Gepost op: 03 december, 2007, 21:42:53 »
Zo dat is een lange tijd verder

Ik heb hem nog steeds niet, maar als ze hem nog hebben heb ik hem deze week waarschijnelijk..

Offline lennartb

• Full Member
    • Lennartb.com
« Reactie #14 Gepost op: 06 december, 2007, 07:24:40 »
Ik heb hem hoor, en ik moet zeggen.. je kan er best een deuntje op spelen. maar hij is zo lek als een gieter...
Maar hij doet 't wel perfect, ik kon zonder moeite direct een baantjer tab van dit forum spelen..