Auteur Topic: Hoe krijg ik de blues sound?  (gelezen 26565 keer)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.tinuskoorn.nl
Re: Hoe krijg ik de blues sound?
« Reactie #45 Gepost op: 07 augustus, 2007, 14:04:17 »
Ja de noten op gaatjes 2 3 4 gezogen spelen en leren buigen lijkt met de beste methode om te beginnen met het krijgen van een blues sound.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #46 Gepost op: 07 augustus, 2007, 16:55:57 »
oke, dan moet lukken ;) als je dat kan? ik neem aan dat je soms ook bijvb op 3 gaatjes tegelijk moet zuigen ... wat is nu een echt blues nummer wat redelijk makkelijk te leren is?

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #47 Gepost op: 07 augustus, 2007, 21:25:30 »
ik heb een (nieuw) boek van phil Duncan, die staan er? ?vol van eenvoudige buesnummers tot zeer moeilijke (voor expert -die staat er pas op het einde-) bluesnummers,
als je de titel van dat boek wilt weten (en dat zou ik je zeker aanraden, als je iets kent van staccatto en ritmes? kan lezen..) de titel is;
YOU CAN TEACH YOURSELF BLUESHARP
ik heb dat gekocht op www.bluesdvd.nl zeker een aanrader!!

grtz
Flipper

meer info; http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2348.0

Offline Renalt130

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #48 Gepost op: 08 augustus, 2007, 14:10:08 »
oke, dan moet lukken ;) als je dat kan? ik neem aan dat je soms ook bijvb op 3 gaatjes tegelijk moet zuigen ... wat is nu een echt blues nummer wat redelijk makkelijk te leren is?
Hierbij een link naar het nummer Easy, gespeeld door de podium vrezers in Amsterdam op het MH Gala

Dit is een nummer waar ik (de badmuts op het filmpje)? veel plezier aan heb (gehad)en is voor beginners/gevorderde een uitdaging
Hier kan je vrij makkelijk mee beginnen, en wanneer je het nummer een beetje onder de knie krijgt kan je dit verder uitbreiden, zoals de meester zelf!
veel plezier ermee.
Easy ( Big Walter Horton)

Nummer in staat in G en op harp in C? (2e positie)

1e tm 4e maat

-3 +4 ?4
-4? +5 ?4? +4 ?3

5e t/m 8e maat

+5? -5 +6
+6 ?5 +5 ?4

-4 +5 ?4

9e t/m 12e maat

-5 +5 ?4 +4
+6 -5 +5 ?4 ? 3?? - 3? ?2
-3 ?4 +4 +5 + +6 ?1 -1

Groet Ren?

Groet Ren?

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #49 Gepost op: 08 augustus, 2007, 15:43:54 »
Inderdaad Rene, het nummer Easy van Big Walter is kei leuk, maar om te oefenen/mee te spelen kun je veel beter de versie van Litte Walter nemen (die heet Kansas City Blues). Die begint heel simpel en zuiver op de noot (precies volgens jouw tabs) en bouwt dan bij elke volgende maat op. Als iemand het nummer niet heeft kan ik het wel doormailen, stuurt een mailtje naar bluesharp@blackcat.nl

PS: Rene je link naar podiumvrezers werkt niet....

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Renalt130

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #50 Gepost op: 08 augustus, 2007, 20:35:07 »
hoi Marijn,

Ik heb de link veranderd!
en ik denk dat je gelijk hebt wat betreft Litle Walter.

groet Ren?

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
EASY (THE TRUE STORY)
« Reactie #51 Gepost op: 13 augustus, 2007, 15:11:11 »
Alles valt op zijn plaats... er is erg veel foutieve informatie op het internet te vinden over "Easy". Ik ben er helemaal uit. Het nummer "Easy" is uitgebracht op single (Sun 180, Matrix U-61) in 1953 onder de naam "Jimmy & Walter". Dit waren Jimmy DeBerry en Big Walter Horton. Het nummer is ook te vinden op internet als Litte Walter & Jimmy Reed, getiteld "Kansas City Blues", "Easy" of "Almost Lost My Mind", allemaal hetzelfde nummer (zelfs dezelfde opname). DAT IS DUS ALLEMAAL KEI FOUT, waar dit vandaan komt is mij nog niet duidelijk, maar de foute info is helaas inmiddels wijd verspreid... Ik heb diverse boeken van Sun Records, dit is een scan uit 1 ervan:

Het nummer is origineel van Ivory Joe Hunter, het is door vele artiesten opgenomen, o.a. door Eddie Cochran, text van dit nummer staat zelfs in MIJN EIGEN BOEK uit 1989 over Eddie. Ik heb dit boek zelfs al jaren on-line staan: http://www.rockabilly.nl/eddie/ en het kwartje is niet eerder gevallen LOL :-)))

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Renalt130

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Re: EASY (THE TRUE STORY)
« Reactie #52 Gepost op: 14 augustus, 2007, 14:39:44 »

Het nummer is origineel van Ivory Joe Hunter, het is door vele artiesten opgenomen, o.a. door Eddie Cochran, text van dit nummer staat zelfs in MIJN EIGEN BOEK uit 1989 over Eddie. Ik heb dit boek zelfs al jaren on-line staan: http://www.rockabilly.nl/eddie/ en het kwartje is niet eerder gevallen LOL :-)))

Grtz, Marijn.
Hoi Marijn,

Wat kan het soms Easy zijn h? ! Leuk dat je deze info hebt kunnen vinden,zo leren we iedere keer weer bedankt hiervoor.
Ik ben ooit eens bezig geweest met Sonny Boy Williamson? 1 en 11 dit is ook een verhaal op zich.
Jervis heeft hier op het Forum ooit iets over geschreven.

ps. Ik ben benieuwd of? Marklwd? al iets aan onze info heeft gehad?

groet, Ren?? ?

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #53 Gepost op: 15 augustus, 2007, 12:38:14 »
Heb me net een Lee Oskar in C aangeschaft. Moet zeggen dat ik de Hering 1923 in Db lekkerder vind. Is zwaarder, voelt dus kwalitatief beter, en er zit goed wat volume in. Dat is bij de Lee Oskar niet zo, deze vind ik meer speelgoedachtig aanvoelen! Vooral het 2de gaatje draw en de laatste paar gaatjes draw komen er niet lekker uit. Maar goed, dat weten we allemaal;)

De info die hier tot nu toe is verstrekt heb ik zeker wat aan gehad! Ik ben nu hard bezig met benden etc. Lastige hier is dat ik dus geen vergelijkings materiaal heb. Misschien is het een idee om een normale drawnoot op te nemen gevolgd door te zelfde noot alleen dan gebend. En dat met verschillende gaatjes uiteraard. Ik zou hier heel erg veel aan hebben en ik denk anderen ook!

Heel erg bedankt voor alle info!

vr gr Mark

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #54 Gepost op: 15 augustus, 2007, 13:34:28 »
Hier alvast een paar:

http://www.tenhole.com/server/files/mp3/examples/tinus_bends14.mp3

Dit zijn de half step bends op gaatjes 1 tm 4 die ik laatst heb opgenomen.
Ik zal binnenkort nog even de diepere bends ook opnemen.

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #55 Gepost op: 15 augustus, 2007, 13:41:51 »
Super dit!! ik ben meteen aan de gang gegaan, de 1 one bend lukt me vrijwel direct, de 2de niet, de 3de ook niet, en de 4de een beetje! is hier een logische verklaring voor, moet ik bij de 2 3 en 4 hole bend een andere beweging maken oid?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #56 Gepost op: 15 augustus, 2007, 14:10:23 »
ja de 1 en de 4 zijn dezelfde tonen alleen een octaaf hoger/lager.
Dus als je er 1 kan is de ander ook makkelijker te doen.

Die andere zijn andere tonen en je moet dus ook een andere toon resoneren als je hem wil benden. blijven zoeken.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #57 Gepost op: 15 augustus, 2007, 21:01:01 »
super!! bend 1 en 4 klinkt net hetzelfde als die van mij!!

dus zit ik goed!!

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #58 Gepost op: 15 augustus, 2007, 21:49:55 »
Ja de bend op 1 en 4 lukt mij ook, maar de 2 en 3 lukt me echt niet!

Offline timvn

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #59 Gepost op: 16 augustus, 2007, 10:23:47 »
marclwd, ik heb hetzelfde probleem. De bend op 2 en 3 klinkt nogal hol. Soms krijg ik op de 3 bend wel een goed geluid, maar dat is maar sporadisch.