Auteur Topic: Hoe krijg ik de blues sound?  (gelezen 25334 keer)

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Re: Hoe krijg ik de blues sound?
« Reactie #60 Gepost op: 16 augustus, 2007, 20:29:14 »
Oefening baart kunts he,

flipper; zou jij mij eens een stukje van jou speelkunsten toe kunnen sturen? evenals misschien enkele leuke blues tabs? misschien de tabs en dat een nummer waarop jij het meespeelt, dat leert zoveel sneller! ik zou je daar erg dankbaar voor zijn,

vr gr Mark

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #61 Gepost op: 20 augustus, 2007, 18:25:11 »
Kan iemand in contact komen met flipper? ik heb hem ge Pb t en toegevoegd aan msn, maar nog geen reactie!? wil toch wel erg graag voorbeelden hebben van hem ;) >:D

Offline AKT

• Newbie!
  • *
  • Geslacht: Man
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #62 Gepost op: 26 oktober, 2007, 10:58:45 »
Hallo iedereen!

ben nu een tijdje met de MH bezig, kan de tabs al redelijk mee spelen. wat ik uiteindelijk wil is natuurlijk de Blues! en dan wel gewoon zelfstandig zonder begeleiding, dus gewoon keiharde solo's >:D :o 8)

maar hoe bereik ik dat?? melodietjes spelen is leuk, maar de blues....hoe doe je dat?!
Ik lees alle antwoorden op je vraag maar zie niemand die erbij schrijft dat Blues in je bloed zit en een gevoel is. Natuurlijk is het blues schema belangrijk,maar je kunt nog zoveel leren uit je hoofd, als het gevoel er niet is lijkt het nergens naar. dus ogen dicht en de blues spelen!!!!

Offline Barroom Hero

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #63 Gepost op: 19 november, 2007, 19:17:45 »
Hoi,

Heeeeel goed AKT
Zoals John Lee Hooker ooit zei:
Toen Eva in de appel beet was de blues geboren.
Dit gaat over emotie en dan kan je nog zo goed je lickjes en rifjes en schemas kennen, als de emotie niet daar is, word er niemand warm of koud van.

Offline fender

• Newbie
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 20 augustus, 2008, 12:10:03 »
Is de vraag "hoe krijg ik de blues sound?" of "hoe speel ik de blues techniek?"

Als de vraag is "hoe krijg ik de blues sound", wil ik daar wel op antwoorden. Want dat wordt m.i. nog te weinig belicht.

Ik hoor veel schijnbaar goede mondharmonika spelers blues spelen, en ze hebben al aardig wat technieken ingestudeerd. Maar ik mis nog steeds de blues sound.
Dan denkt men dat de sound door een microfoon of een versterker gemaakt wordt, maar je moet ook acoustisch een goede sound kunnen maken. Een mic. en een versterker zijn maar speeltjes, het gaat uiteindelijk om jouw sound, met of zonder mic.

De echte blues sound maak je zelf, die leer je door jaren oefenen, door je "guts" te gebruiken, en met "ballen" te spelen.
Je volume kunnen gebruiken, op een manier waarop een marktkoopman zijn stem/keel volume gebruikt om zijn waar aan te prijzen, en dan met alle gevoel die je in je hebt.
Gooi al je gevoel erin, de bluesharp is waarschijnlijk het instrument dat het dichtst bij het stem geluid ligt, gooi alles wat je hebt er in, don't hold anything back.
Soms hard, soms gevoelig, soms subtiel. Speel zoals een Flamenco danseres danst, met passie uit het diepst van je ziel. Dat is geen aangeleerde techniek, maar inzet, overgave en veel oefenen.

De blues sound bezorgt mensen kippevel.
Mij ook, ik hoop wat vaker mondharmonica spelers tegen te komen die mij en anderen kippevel bezorgen.
Het vereist veel oefenen en een echte passie. En uiteindelijk maak jij de blues sound.

Succes,
Frans.

mooie uitspraken !

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #65 Gepost op: 03 december, 2008, 23:02:58 »
ik wel  ;D ;D

Frans' verhaal geld wat mij betreft zo ie zo voor muziek.
muziek = emotie,  maar meer techniek betekend wel meer mogelijkheden om die emotie te uiten.
Ik bedoel, hoe breder je woordenschat hoe verfijner je gedichten ;D

Vinnie

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 03 december, 2008, 23:07:06 »
De Blues Sound.

Is die sound er wel?

Blues staat voor "LEVEN".
Iedereen leeft op zijn eigen manier.
Ik denk dus ook dat de bluessound voor iedereen anders is.

In de grote lijnen is er wel een algemene sound die als "de blues sound" bestempeld wordt natuurlijk.
Dit zal in het algemeen ook wel als de blues gezien worden.
Met name omdat alle toppers rondom deze sound hun eigen we gaan.

Ik denk dat het het belangrijkste is als je gewoon je eigen ding kan doen.
Blijf je binnen de vage grenzen van de blues heb je jouw bluessound gevonden.
Ga je toch over de grenzen is er nog geen probleem dan noem je het fusion en ben je ineens hip of een trendsetter.

Voor nu wens ik iedereen succes met zijn zoektocht naar "zijn" sound.

Groeten,

Vincent

Offline spijkerlaan

• Full Member
  • Joe Rocks !
« Reactie #67 Gepost op: 04 december, 2008, 20:34:10 »
oeoe inderdaad mooi gezegd van Frans..

bluesharp spelen is als: je uitleven op een boksbal.. die emoties laten gaan..

en die blues sound is er toch degelijk? die valt alleen niet in letters uit te drukken omdat je geen intonatie hoort, lichaamstaal ziet..
Maar Frans lukt het aardig, en vinnie ook, ieder zn eigen blues maar je moet het wel durven uiten...guts en ballen.

met blues hoef je geen punten te scoren natuurlijk, blues is rauw, eerlijk en ongezouten..

jasper
Women make the blues, Men play the blues..

Offline drachir

• Newbie
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 17 december, 2008, 18:08:17 »
De blues kan wel in je bloed/ziel/weetikveel zitten, maar voordat je zomaar iets speelt moet je zeker wel eerst de theorie en techniek beheersen. Bijv, de 'blues' sound kan je lastig krijgen als je niet kan benden, dus eerst veel oefenen op benden. Verder is het handig als je wat standaard blues licks weet, wat de achtergrond is met akkoorden, wat goed klinkt bij elkaar etc.. Als je het gevoel hebt, komt dat waarschijnlijk door al veel oefenen en luisteren, er gaat toch wel nog wat aan vooraf.

Offline Verwijderd

• Sr. Member
« Reactie #69 Gepost op: 17 december, 2008, 21:04:08 »
Kom je thuis, kachel uit, wijf pleite, kinderen onder de zeik moet je met je kouwe klauwen ook nog houtjes hakken  :'( :'( en je hebt op dat moment geen harmonica  ;D ;D ;D ;D

Offline Lazy Resi

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • WWW = Wild Wild Woman = I
    • Facebook
« Reactie #70 Gepost op: 17 december, 2008, 21:12:18 »
Maar wel de Blues  ;)
Only man and fools, play by the rulezz

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #71 Gepost op: 17 december, 2008, 21:16:16 »
Yep, das ook een vorm van blues en Resi natuurlijk kan een tussen haakje minder goede speler(mezelf) ook de blues spelen, als hij er zich maar helemaal wil geven en als het ware in de muziek , emotie kruipt!

Smaken verschillen en wat de ??n bv wel de Blues vind, vind de ander niks..... zo ben ik zelf nu al blij zo af en toe het bluesgevoel te hebben en hoop deze in de loop der jaren, nog meer te kunnen uitstralen, het is dus duidelijk wel een mooie en lange weg om de blues te leren kennen , te voelen en uit  te dragen, denk ik, alhoewel dit niet altijd nodig is ;)

Is een beetje hoe mijn eigen gedachte erover is, leuke discussie trouwens ;D

groetjes

Ron

Offline Lazy Resi

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • WWW = Wild Wild Woman = I
    • Facebook
« Reactie #72 Gepost op: 17 december, 2008, 21:23:10 »
Precies Ron, je begrijpt het helemaal, je geven en weg laten dragen in de muziek die je maakt,
je geeft jezelf en je emotie prijs in een liedje!
Dat is ook wat ik bijvoorbeeld mooi vind aan hoe jij een muziekstuk weergeeft.
Ik voel wat je bedoelt omdat je iets van jezelf erin mee laat klinken  :D

groetjes van Lazy Resi  ;)
Only man and fools, play by the rulezz

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #73 Gepost op: 18 december, 2008, 21:39:05 »
Dank je Resi, maar ik vind wat Arnoud schrijft, hoe beter je de technieken beheerst en uitbreid, des te meer je je kunt uiten en je gevoel in en met de blues kunt weergeven ;)

groetjes

Ron

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #74 Gepost op: 19 december, 2008, 13:18:23 »
stel je voor dat je drie woorden kunt schrijven en je gaat een discussie aan op het bluesharp forum..... :P

de kans dat je begrepen wordt en dat je je ei kwijt kunt is kleiner dan dat je driehonderd woorden kent... ;)

wil niet zeggen dat het ene meer gewaardeerd dient te worden dan de andere,
het is juist het ontwikkelen en groeien waar je lol in kunt hebben ! ;D