Auteur Topic: Hoe krijg ik de blues sound?  (gelezen 25333 keer)

Offline Lazy Resi

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • WWW = Wild Wild Woman = I
    • Facebook
Re: Hoe krijg ik de blues sound?
« Reactie #75 Gepost op: 19 december, 2008, 17:20:22 »
Zonder gevoel en enthousiasme kun je technisch gezien wel goed zijn maar
je zult iets missen in een lied.
Het is als de kip en het ei  ;) wie was er het eerst en wie het belangrijkste!
Ik denk zonder beide is er niets dan stilte  ;D (dus ook geen omelet  ;) ;) )
Only man and fools, play by the rulezz

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
« Reactie #76 Gepost op: 19 december, 2008, 17:46:41 »
stilte..................OHM !
de perfecte muziek, waar alle geluiden; symphonien; trillingen samenkomen :o !

Offline Simon Hans

• Jr. Member
  • **
  • Voxy Vox-strot
« Reactie #77 Gepost op: 18 september, 2009, 09:26:30 »
Is de vraag "hoe krijg ik de blues sound?" of "hoe speel ik de blues techniek?"

.....

Het vereist veel oefenen en een echte passie. En uiteindelijk maak jij de blues sound.

Succes,
Frans.

Daar wil ik me bij aansluiten. Het heeft ook gevolgen voor de leerweg om het technisch onder de knie te krijgen.
Zoek een gitarist op vraag hem een bluesje in G te spelen, pak je C harmonica en kijk (luister) wat er gebeurd: ga het gewoon proberen.
Volgens mij leren al die ouwe blues giganten het op die manier. Kijk maar eens naar mensen als Leadbelly en zo, zie hoe ze bijvoorbeeld gitaar spelen: duidelijk eerts de "feel"  en daarna de techniek.
Voor mij is de emotie ook altijd de drijfveer geweest tot het aanleren van een nieuwe techiek, nooit andersom.  O0

:thumps:

Simon
Remedy: let's kick some ass!

Offline Bob'ke

• Sr. Member
  • Deep NONrelaxed Embouchure
    • Guesthouse "Les Sources du Moulin"
Re:Hoe krijg ik de blues sound?
« Reactie #78 Gepost op: 18 september, 2009, 13:02:38 »
Hoi Bluesseekers,

Hoewel al een topic van bijna een jaar oud is/blijft de vraag natuurlijk nog steeds actueel.
Mijn 2 cents: het boek "Bluesify your melody" van Jon Gindick kan je hierbij ook een stuk op weg helpen.  :thumps:

Suck6 en grtjs,
Bob'ke

Offline arie

• Newbie!
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 02 november, 2009, 20:07:15 »
waar vind ik die regeltjes en blues schemas? zijn die wel te doen voor mij of is dat als wartaal?
Yep, das ook een vorm van blues en Resi natuurlijk kan een tussen haakje minder goede speler(mezelf) ook de blues spelen, als hij er zich maar helemaal wil geven en als het ware in de muziek , emotie kruipt!

Smaken verschillen en wat de ??n bv wel de Blues vind, vind de ander niks..... zo ben ik zelf nu al blij zo af en toe het bluesgevoel te hebben en hoop deze in de loop der jaren, nog meer te kunnen uitstralen, het is dus duidelijk wel een mooie en lange weg om de blues te leren kennen , te voelen en uit  te dragen, denk ik, alhoewel dit niet altijd nodig is ;)

Is een beetje hoe mijn eigen gedachte erover is, leuke discussie trouwens ;D

groetjes

Ron

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #80 Gepost op: 15 augustus, 2010, 00:27:43 »
maar hoe krijg je nu het gevoel in de muziek,
dus je emotie via je instrument naar buiten ???
als ik naar mijn ´geweldige opnames ´luister, dan  nonono
in eerste instantie klinkt het wel ´goed,leuk ´,maar valt steeds meer tegen eigenlijk
nu heb ik al zeker 3 weken niet mijn harpjes gezien (zij mij ook niet)
hoop wel dat ik weer zin krijg in harp spelen

groetjes muskey

Offline Robin van Roon

• Full Member
    • www.thebluestones.nl
« Reactie #81 Gepost op: 15 augustus, 2010, 11:13:24 »
Muskey, in principe kan je met 1 toon al gevoel overbrengen. Het hoeft niet eens een melodie te zijn.

Dat dit één van de belangrijkste elementen, zo niet DE belangrijkste van de blues is lijkt me duidelijk. Je kan de meest technische, tongblokkende gekke technieken beheersen op een mh maar heb je geen gevoel voor de blues, of kan je dat niet overbrengen dan blijft het "net niet".

Je moet jezelf ook wel de tijd gunnen om je mh onder de knie te krijgen, een mooie toon en gevoel overbrengen met je instrument vereist oefening (uren maken dus).
Home is where my harp is.

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #82 Gepost op: 26 augustus, 2010, 10:56:11 »
Muskey, in principe kan je met 1 toon al gevoel overbrengen. Het hoeft niet eens een melodie te zijn.

Dat dit één van de belangrijkste elementen, zo niet DE belangrijkste van de blues is lijkt me duidelijk. Je kan de meest technische, tongblokkende gekke technieken beheersen op een mh maar heb je geen gevoel voor de blues, of kan je dat niet overbrengen dan blijft het "net niet".

Je moet jezelf ook wel de tijd gunnen om je mh onder de knie te krijgen, een mooie toon en gevoel overbrengen met je instrument vereist oefening (uren maken dus).

Zit heel veel waarheid in deze post Robin. Zat afgelopen weekend naar de docu "It might get loud." te kijken op tv waarin Jimmy Page, The Edge en Jack White hun zegje doen over hoe het gitaarspelen bij hun is ontstaan en hoe het zich ontwikkeld. Jack White herrinerde mij weer eens aan Son House, en meer specifiek het nummer Grinnin in your face:

Ik zou zeggen, luister eens naar deze plaat en leer hoe het óók kan. Zang is niet perfect, het geklap is zelfs a-ritmisch maar wat een gevoel brengt het over!

Offline floppy lips

• Jr. Member
  • **
« Reactie #83 Gepost op: 26 augustus, 2010, 21:30:16 »
the ultimate bluessound from the heart  and it also can be done in dutch i think its a good lesson to be stubbern and show yourself off, thanks for sharing

Online Mrs. Limepop

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ook in 2012 schr(b)ikkelen we lekker door!
« Reactie #84 Gepost op: 27 augustus, 2010, 10:30:27 »
Jongens, graag wil ik nog iets aan dit onderwerp toevoegen, als vrouw met levenservaring.

Muskey, zou het zo kunnen zijn dat de blues wel in jouw spel zit, maar de blues even niet in jou? Soms heb je zo'n periode in je leven dat je even wat verder van je gevoel af staat.  :Jam:
En dan komt de blues niet binnen, of je laat het niet binnen, omdat je dan te veel gaat voelen.... :'(

Laat mij eens een het stuk horen, waarover jij schrijft; ''ik denk eerst 'wel leuk' en dan toch mis je de blues er in.'' Wellicht denk ik heel anders over jouw muziek en kan het mij wel raken!
Zonder bluesharp ist nie wat!

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #85 Gepost op: 27 augustus, 2010, 18:07:18 »
Klopt mrslimepop..herken wat je schrijft, mischien ook een tip....probeer eens als je speelt, af en toe eens al je gevoel-adem-emotie in één noot te leggen die je maakt.

Zet een noot/toon zacht aan en laat hem harder worden

Speel een rifje in een slowblues en laat de laatste noot uit je ziel komen...alsof je het uitschreeuwt zo graag wil je die bluesnoot, dit doe je dan via je instrument natuurlijk.

Niet elke noot hoeft een bluesnoot te zijn, stop alles wat je hebt in één enkele noot en oefen dit, geef jezelf helelmaal alsof je één wordt met je instrument.

Het liefst doe ik dit zelf , bij een in adem noot.

groet

Ron

Offline muskey_B

• Sr. Member
  • ik doe mijn best
« Reactie #86 Gepost op: 28 augustus, 2010, 18:43:51 »
aan mrslim
Laat mij eens een het stuk horen, waarover jij schrijft; ''ik denk eerst 'wel leuk' en dan toch mis je de blues er in.'' Wellicht denk ik heel anders over jouw muziek en kan het mij wel raken!

ik heb precies 2 ´blues´opnamen en die staan bij ´het topic ´onderweg.
of de blues in mij zit weet ik niet hoor , zelf hou ik van oude soul en reggae
laatst liet ik 2 veschillende personen die mekaar niet kennen het nummer ´waarom´ horen en allebij zijden ze dat het op augusto pablo leek (reggae piano en melodica)

bedankt mentor
ik geloof dat ik met je omschrijving van hoe je het gevoel leggen aanpakt veel kan doen ,ga het zeker op jouw manier doen en niet proeren

Robin,sind je schijven ben ik begonnen met gewoon 1 of 2 noten te spelen met variatie s zoals hand en keel vibratie ed.om te luisteren ren hoe ze samen klinken of hoe de toon klinkt bij variatie
eigenlijk best wel grappig

en boven alles bedankt voor de reaccies die gaven me weer zin in spelen (oefenen ,trainen)

Offline blepper

• Full Member
« Reactie #87 Gepost op: 06 september, 2010, 22:24:23 »
klopt deze theorie?

The blues scale is constructed in the following order of  minor 3rd's, whole (w) and half (h) steps.
m3rd-w-h-h-m3rd-w

in the key of C this becomes: C Eb F F# G Bb C

http://www.overblow.com/index.php?menuid=200

Offline Arnold C.

• Hero Member
  • IIIVIVI
    • Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!
« Reactie #88 Gepost op: 07 september, 2010, 09:33:35 »
klopt deze theorie?

The blues scale is constructed in the following order of  minor 3rd's, whole (w) and half (h) steps.
m3rd-w-h-h-m3rd-w

http://www.overblow.com/index.php?menuid=200

Overblow.com is onze Bijbel.
Trekt u dat niet in twijfel aub.  ;)

Met vriendelijke groet,

Arnold
Iedere muzikant is een drummer.

Forkord Turnaround, the truly harmonic harmonica!          Nu te koop!
http://www.forkord-turnaround.com

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #89 Gepost op: 07 september, 2010, 10:22:52 »
klopt deze theorie?
The blues scale is constructed in the following order of  minor 3rd's, whole (w) and half (h) steps.
m3rd-w-h-h-m3rd-w

Natuurlijk klopt die, maar denk er aan dat je voor de bluesscale in de key of C op een F harp speelt.

Dat is dan: -2 -3' +4 -4' -4 -5 +6

Doe je hetzelfde op een C harp, dan speel je in de key of G:

G  Bb   C   C#  D   F   G
-2  -3' +4  -4' -4  -5  +6

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.