Auteur Topic: Hoe krijg ik de blues sound?  (gelezen 26565 keer)

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
Hoe krijg ik de blues sound?
« Gepost op: 24 juli, 2007, 16:49:19 »
Hallo iedereen!

ben nu een tijdje met de MH bezig, kan de tabs al redelijk mee spelen. wat ik uiteindelijk wil is natuurlijk de Blues! en dan wel gewoon zelfstandig zonder begeleiding, dus gewoon keiharde solo's >:D :o 8)

maar hoe bereik ik dat?  melodietjes spelen is leuk, maar de blues....hoe doe je dat?!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • neen, je benD niet zover...
Re: Hoe krijg ik de blues sound?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli, 2007, 17:38:18 »
al eens gehoord van een bluesschema?
hoe meer de stukken van het bluesschema afwijkt, hoe minder bluesy dat is.

zo defineer ik blues eigenlijk....

grtz
Flipper

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli, 2007, 17:49:15 »
idd, blues is geen speciale klank, het is gewoon een soort van muziek met een paar regeltjes waar je je aan moet houden.

Offline marklwd

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli, 2007, 18:00:59 »
waar vind ik die regeltjes en blues schemas? zijn die wel te doen voor mij of is dat als wartaal?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli, 2007, 18:42:58 »
Een bluessound krijg je op een harmonica door niet in eerste positie maar in 2e positie te spelen.
Als je een C harp hebt dan speel je dan blues in G.

Misschien heb je hier iets aan:

http://tenhole.com/?menuid=314

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli, 2007, 10:19:21 »
waar vind ik die regeltjes en blues schemas? zijn die wel te doen voor mij of is dat als wartaal?
hier is de link; http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2309.0
de romeinse cijfers duiden een trap aan.
zoals je ziet zijn de trappen I, IV en V de belangrijkste in blues.

als je blues in G speelt (met een C-harp), is het uiteraard belangrijk dat je de toonladder kan opzeggen;

1   2   3   4   5   6   7    8
G   A   B   C   D   E  F#  G

De vetgedrukte letters geven trappen I, IV en V weer aan.

stel nu dat je een blues in E speelt (met een A-harp) de E-toonladder:

1   2     3   4   5   6      7     8
E   F# G#  A   B   C#  D#   E

dus de vetgedrukte letters geven dan de ook de I, IV en  V trap weer

grtz
Flipper

p.s. handig als je de kwintencirkel kent; http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2154.0

Offline Ron

• Super Hero!
  • **
  • SoulBlower Harmonicas
    • De Mondharmonica Winkel
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli, 2007, 23:02:20 »
Dag Mark en Flipper

Heb al eens eerder een kleine uitleg gegeven hierover, hoe ik er tegenaan kijk, bij deze nogmaals ;)

Nou, waar zal ik beginnen.
Leren Improviseren is volgens mij een toch iets wat je gaande weg zult leren naar mate je groeit in je spelontwikkeling.
Als je net begint heb je dus vaak te weinig basis om een goede improvisatie temaken.
Je zult dan vaak vals of naast de goede noten blazen.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat je zo vertrouwd met de MH wordt als dat je Fiets of loopt, het gaat dan automatisch en je hoeft er niet meer bij na te denken.

Wat mijn advies voor je is en dat zou bv kunnen zijn:
Leer eerst goed enkele noten te blazen of zuigen en zorg dat je ademhalingstechniek goed is.
Leer daarnaTongblockking/slapping
Leer daarna of tussentijds bekende blueslicks of riffs
Leer daarna of tussentijds het benden
Leer daarna of tussentijds accoordenspel
Leer daarna of tussentijds bluesladder en gewone toonladder
Leer daarna of tussentijds de 12 bar blues/ accoorden volgorde.
Leer daarna wat het positiespel inhoud.

Met tussentijds bedoel ik dat je niet weken achter elkaar hetzelfde oefent, want dan wordt het saai, wissel of doe van verschillende technieken elke dag oefeningen.
ook kun je daar al beginnen  met op gevoel te improviseren.

Als je deze basis hebt en ik zal best nog iets vergeten, dan ben je al een heel stuk op weg, om je eigen improvisatie te maken en leer niet alles wat je van een ander hoort maar gebruik daar wat van en probeer je eigen improvisaties te vinden.

Op deze manier zul je ook je eigen stijl ontwikkelen, dus ik denk zelf dat je de meeste basis technieken redelijk moet beheersen en dan hoef je je niet druk  te maken over improviseren , want dat ga je vanzelf doen en naarmate je oefent zul je hier steeds beter in worden.

Kijk eens in het muzieklokaal, staan al meerdere  leuke oefeningen voor puckering/enkele noten, voor tongblock, voor de 12 bar bluesoefening en voor de bluesladder.
Kun je al meerder maanden mee vooruit, neem eens een les bij een leraar of volg 1 van de geweldige workshops bij het harmonica instituut.

Denk nu niet , jeeetje dat is me teveel werk, want hoe meer je ondekt en leert op dit instrumentje , hoe leuker het wordt, maar wil je het goed leren, dan vraagt het wel veel toewijding en oefening en dat geldt ook nog steeds voor mij

Succes en vraag maar raak hoor  ;)

groetjes

Ron

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli, 2007, 00:35:05 »
kheb vandaag in mijn boek blues geleerd en volgens dat boek is het een notenbalk waar je in moet blijven. Als ik me niet vergis was het zoiets:
1, 3b, 4, 4#, 5, 7b. Kan dat?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli, 2007, 01:54:48 »
Je bedoeld een toonladder. Wat je beschrijft is inderdaad de bluestoonladder.
en de nummers die je aangeeft zijn trapcijfers relatief ten opzichte van de majeur toonladder.

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli, 2007, 08:38:14 »
jah sorry, geen notenbalk natuurlijk  ::)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli, 2007, 12:54:31 »
Sommige ouwe blues spelers speelden alles met tongblock en in hun muziek wordt de tongblock dus niet als effect maar voortdurend gebruikt. Als je bijvoorbeeld naar Adam Gussow luisterd dan faked hij heel veel tong block dingen door anders te puckeren, maar veel mensen doen die akkord dingen met een tongblock.

Aangezien het ook met een pucker kan, denk ik niet dat dat perse iets is dat je als eerste moet kunnen.

Ik zou eerst enkele noten leren spelen en leren benden. (bekende bluesriffs waarin je niet hoeft te benden zijn zeldzaam)

Offline Frans

• Full Member
  • keep on harping
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli, 2007, 23:29:42 »
Is de vraag "hoe krijg ik de blues sound?" of "hoe speel ik de blues techniek?"

Als de vraag is "hoe krijg ik de blues sound", wil ik daar wel op antwoorden. Want dat wordt m.i. nog te weinig belicht.

Ik hoor veel schijnbaar goede mondharmonika spelers blues spelen, en ze hebben al aardig wat technieken ingestudeerd. Maar ik mis nog steeds de blues sound.
Dan denkt men dat de sound door een microfoon of een versterker gemaakt wordt, maar je moet ook acoustisch een goede sound kunnen maken. Een mic. en een versterker zijn maar speeltjes, het gaat uiteindelijk om jouw sound, met of zonder mic.

De echte blues sound maak je zelf, die leer je door jaren oefenen, door je "guts" te gebruiken, en met "ballen" te spelen.
Je volume kunnen gebruiken, op een manier waarop een marktkoopman zijn stem/keel volume gebruikt om zijn waar aan te prijzen, en dan met alle gevoel die je in je hebt.
Gooi al je gevoel erin, de bluesharp is waarschijnlijk het instrument dat het dichtst bij het stem geluid ligt, gooi alles wat je hebt er in, don't hold anything back.
Soms hard, soms gevoelig, soms subtiel. Speel zoals een Flamenco danseres danst, met passie uit het diepst van je ziel. Dat is geen aangeleerde techniek, maar inzet, overgave en veel oefenen.

De blues sound bezorgt mensen kippevel.
Mij ook, ik hoop wat vaker mondharmonica spelers tegen te komen die mij en anderen kippevel bezorgen.
Het vereist veel oefenen en een echte passie. En uiteindelijk maak jij de blues sound.

Succes,
Frans.

Offline Frans

• Full Member
  • keep on harping
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli, 2007, 14:58:57 »
Citaat
als je blues in G speelt (met een C-harp), is het uiteraard belangrijk dat je de toonladder kan opzeggen;

1   2   3   4   5   6   7    8
G   A   B   C   D   E  F#  G

De vetgedrukte letters geven trappen I, IV en V weer aan.

stel nu dat je een blues in E speelt (met een A-harp) de E-toonladder:

1   2     3   4   5   6      7     8
E   F# G#  A   B   C#  D#   E

Dit klopt niet helemaal.

De mondharmonika is gestemd in de majeur toonladder, en in tweede positie speel je de blues toonladder.

De majeur toonladder van G is: G A B C D E F# G

De blues toonladder van G is: G A B C D E F G
Dat komt overeen met de C majeur stemming van je C harmonica.

De blues toonladder heeft een verlaagd septiem, de zevende toon wordt dus een halve toon lager gespeeld.

De blues toonladder zit dus als het ware tussen de majeur toonladder en de mineur toonladder in.

Offline freak

• Jr. Member
  • **
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli, 2007, 15:42:32 »
ik dacht dat de bluestoonladder van G als volgt was:
G, Bb, C, C#, D, E
Volgens mij klopt dit, anders ga ik terug naar de winkel om te zeggen dat hun boek bedrog is  ;D

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli, 2007, 15:59:47 »
De blues toonladder van G is: G A B C D E F G

Dat klopt helemaal niet. Dat is de myxolydische ladder niet de blues ladder. Wel een veel gebruikte ladder in de blues aangezien alle akkoorden vaak een dominant akkoord zijn en de myxolydische ladder daar uitstekend bij past.

de blues ladder van G is:

G Bb C C# D F G

en dus niet:

G, Bb, C, C#, D, E

Ik weet niet welk boek dat is, maar das een hele rare ladder.