Dag Mark en Flipper
Heb al eens eerder een kleine uitleg gegeven hierover, hoe ik er tegenaan kijk, bij deze nogmaals

Nou, waar zal ik beginnen.
Leren Improviseren is volgens mij een toch iets wat je gaande weg zult leren naar mate je groeit in je spelontwikkeling.
Als je net begint heb je dus vaak te weinig basis om een goede improvisatie temaken.
Je zult dan vaak vals of naast de goede noten blazen.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je zo vertrouwd met de MH wordt als dat je Fiets of loopt, het gaat dan automatisch en je hoeft er niet meer bij na te denken.
Wat mijn advies voor je is en dat zou bv kunnen zijn:
Leer eerst goed enkele noten te blazen of zuigen en zorg dat je ademhalingstechniek goed is.
Leer daarnaTongblockking/slapping
Leer daarna of tussentijds bekende blueslicks of riffs
Leer daarna of tussentijds het benden
Leer daarna of tussentijds accoordenspel
Leer daarna of tussentijds bluesladder en gewone toonladder
Leer daarna of tussentijds de 12 bar blues/ accoorden volgorde.
Leer daarna wat het positiespel inhoud.
Met tussentijds bedoel ik dat je niet weken achter elkaar hetzelfde oefent, want dan wordt het saai, wissel of doe van verschillende technieken elke dag oefeningen.
ook kun je daar al beginnen met op gevoel te improviseren.
Als je deze basis hebt en ik zal best nog iets vergeten, dan ben je al een heel stuk op weg, om je eigen improvisatie te maken en leer niet alles wat je van een ander hoort maar gebruik daar wat van en probeer je eigen improvisaties te vinden.
Op deze manier zul je ook je eigen stijl ontwikkelen, dus ik denk zelf dat je de meeste basis technieken redelijk moet beheersen en dan hoef je je niet druk te maken over improviseren , want dat ga je vanzelf doen en naarmate je oefent zul je hier steeds beter in worden.
Kijk eens in het muzieklokaal, staan al meerdere leuke oefeningen voor puckering/enkele noten, voor tongblock, voor de 12 bar bluesoefening en voor de bluesladder.
Kun je al meerder maanden mee vooruit, neem eens een les bij een leraar of volg 1 van de geweldige workshops bij het harmonica instituut.
Denk nu niet , jeeetje dat is me teveel werk, want hoe meer je ondekt en leert op dit instrumentje , hoe leuker het wordt, maar wil je het goed leren, dan vraagt het wel veel toewijding en oefening en dat geldt ook nog steeds voor mij
Succes en vraag maar raak hoor
groetjes
Ron