Auteur Topic: welke 2e mh?  (gelezen 1884 keer)

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Harmonica Rocks !
welke 2e mh?
« Gepost op: 06 oktober, 2007, 15:34:20 »
Hallo forumfans,
Ik heb nu een paar weken mijn Hohner Special 20 marine band in C in huis en heb nooit eerder gespeeld. Ik vind het met hulp van tabs van verscheidende pagina's al heel leuk om op te spelen. Ik ben overigens nog in afwachting van de cursus"FIRST LESSONS BLUES HARMONICA"  Nu kom ik hier op dit forum ook wel tegen dat het raadzaam is om gedurende de leerperiode, ook op verschillende mh's te spelen. De Lee Oscar komt ook geregeld voorbij als aanrader. Mijn vraag is nu welke toonsoort ik, dus naast de C die ik al heb, het beste kan aanschaffen. Alle reacties zijn zeer welkom. Alvast zeer bedankt.
Alvast bedankt,
Aquarius  :)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • neen, je benD niet zover...
Re: welke 2e mh?
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober, 2007, 16:14:37 »
hmm, Blues in E komt heel vaak voor, dus neem je best een A-harp (2e positie nvdr.)
C-jam blues komt overigens ook veel voor, dan neem je een F-harp,

eigenlijk zou je alle toonsoorten moeten kopen.... :)

grtz
Flipper

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober, 2007, 16:50:51 »
Eigenlijk is alleen een C harmonica voldoende, dus misschien moet je juist nog een C harmonica kopen dan kan je beter vergelijken.

Als je dat niet wil dan zou ik een lage harmonica kopen, G of A. Dan kan je lekker diep brommen, das fijn.

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober, 2007, 17:34:16 »
Bedankt Tinus en Flipper voor jullie reacties. Nu weet ik het alleen helemaal niet meer. Ik heb eigenlijk de ballen verstand van A of G ? Het zegt me niets. Ik dacht wel dat G een lagere toonhoogte heeft dan C. Zover ben ik dan weer wel. Om nu alle soorten te kopen wordt me iets te kostbaar Flipper. Wat raden jullie me aan?
Gr Aq..

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober, 2007, 17:44:12 »
Ik dacht wel dat G een lagere toonhoogte heeft dan C.
toonsoorten op een rijtje van laag naar hoog;
G G# A A# B C C# D D# E F F#

low en super low niet meegerekend he,...
A zou ik pakken, omdat ie zowel bromt en ermee de E-blues kan spelen :)

grtz
Flipper

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober, 2007, 17:48:54 »
Hoi Flipper,
Leg es uit.... als je wilt. Wat is E blues?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober, 2007, 17:55:49 »
Misschien helpt het als jij eerst verteld wat voor muziek je wil maken.
En wat voor muziek je tot nog toe hebt gemaakt.
Dan is het voor ons makkelijker om te bedenken wat voor jou goed zou kunnen zijn.

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober, 2007, 17:59:28 »
Ik ben tot nu toe niet verder dan wat oefenen van tabs van het forum van: schrik niet, Edelweis, Tears in heaven, Imagine.  Om een idee te geven van mijn muzieksmaak zeg ik dat ik een heuse fan ben van Toots, country ligt me ook wel. Kun je daar iets mee?
Gr Aq...

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober, 2007, 18:15:58 »
Als je fan bent van Toots is het misschien een idee om een chromatische harmonica te proberen. Dat is een heel ander instrument dan de diatonische harmonica. Als je niet direct van plan bent om een blues in E te gaan spelen maar eerder melodisch werk wil spelen, dan heb je waarschijnlijk meer aan een chromaat.

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober, 2007, 18:33:37 »
Oh ???  ??? Verkeer begonnen denk ik dus al. Maar dat geeft niet, want ik vind dat ik op mij diatonisch C'tje Hohnertje al leuke dingen kan doen. Ik experimenteer dus vrolijk verder. Een A of G, is dat wat? Zo'n chromaat wordt denk ik meteen zo erg moeilijk, of zie ik dat verkeerd?
Gr en bedankt. Aq...

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober, 2007, 18:49:42 »
Nou dat valt eigenlijk wel mee.

zolang je van de knop afblijft is het eigenlijk net zo iets als de diatoon.
Er zitten een paar noten op een andere plek maar dat scheelt niet zoveel.

eigenlijk zitten de noten hetzelfde als op de diatoon van gaatje 4 tm gaatje 8 alleen dan een paar keer achter elkaar.

Het voordeel is dat je niet hoeft te leren buigen en overblowen als je noten wil spelen die niet in de c toonladder zitten.
Het nadeel is dat je niet kan buigen (ja ik weet het kan wel, maar is anders) en overblowen en dat er daardoor een heel andere klank uit de chromaat komt.

Persoonlijk vind ik de diatonische harmonica veel fijner dan de chromaat dus ik zou niet zeggen dat je verkeerd begonnen bent :)

Een A of G harmonica is hetzelfde als je C harmonica maar dan lager. Zolang je niet met andere mensen samen aan het spelen bent of dingen van plaat aan het naspelen bent maakt het niet zoveel uit op welke toonhoogte je speelt.

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober, 2007, 18:53:20 »
Bedankt Tinus,
Ik denk dat ik gewoon nog maar moet door oefenen op mijn Hohner C als ik je goed begrijp.

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober, 2007, 18:59:34 »
heuh! :o

country en Toots is natuurlijk wat anders dan blues...

een chromaat lijkt me idd handig,
ik geef een in theorie (dus niet uit ervaring) de voorkeur aan een twelve-hole chromaat (12 gaten chrom.), in C lijkt me het handigste voor jou,

Een A of G, is dat wat?
dat zijn toonsoorten, A is bijvoorbeeld La en G is Sol, C is dan een Do,...

Zo'n chromaat wordt denk ik meteen zo erg moeilijk, of zie ik dat verkeerd?
Gr en bedankt. Aq...
pffft, een chromaat word in theorie (ja, zeg ik ben een theoriticus...) gemakelijker dan een diatoontje,
omdat je in 1 handdruk alle toonsoorten kan spelen,
met een diatonische moet je bend- en overblow-technieken gebruiken, dat is aanvankelijk moeilijk

Hoi Flipper,
Leg es uit.... als je wilt. Wat is E blues?
heuh! :o

om kort te zeggen, zonder al te veel details, ditjes en datjes, en om mijn theorietaal (ook wel eens de Flipper-taal genoemd ;) );
Blues is een genre waar je bepaalde regels moet volgen (o.a. de bluesschema),
E-blues is dus zoals ik al zei; een genre waar je bepaalde regels moet volgen, in de toonsoort en toonladder E .

als je hiervan niets begrijpt, dan is het niet erg, zolang je maar plezier hebt aan de MH! :)

grtz
Flipper

Offline Aquarius

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober, 2007, 19:26:10 »
 :-\Tsjoeh, nu heb ik echt het idee dat ik verkeerd ben begonnen en wellicht op een forum aan het ..... ben waar ik niet thuis hoor, alhoewel jullie mij wel erg helpen en wijs maken natuurlijk. Het feit dat ik het heel leuk vind om op mijn diatoontje te spelen en de wetenschap dat ik toch nooit een"Toots"zal worden geeft mij toch de wil om door te gaan met mijn mh'tje.  Misschien als ik die technieken die je noemt ooit eens beheers (moet ik natuurlijk wel blijven oefenen) dat ik toch nog eens een chromaat aanschaf. En dan natuurlijk the one and only "Mellowtone"zoals bespeeld door the one and only. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Bedankt en tips zijn nog altijd welkom.
Gr. Aquarius. :)

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober, 2007, 21:46:07 »
Maak je geen zorgen, ik denk zeker niet dat je verkeerd begonnen bent. Er valt alleen een heleboel te leren en als je alles in ??n keer hoort kan het heel verwarrend zijn. Maar als je rustig blijft en op je eigen tempo de dingen leert dan kan je er je leven lang plezier aan beleven. En het maakt niet uit of je dat op de diatonische harmonica of op de chromaat doet. Beiden hebben hun voordelen en nadelen. Ik speel ook nummers die Toots speelt op de diatoon en dat gaat prima dus maak je daar geen zorgen over.
Het gaat om de muziek, dus als je speelt wat je mooi vindt dan leer je vanzelf wat je moet weten om die muziek mooi te kunnen spelen.
Geduld en genieten.