Auteur Topic: heel veel gaatjes  (gelezen 4057 keer)

Offline anita

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
heel veel gaatjes
« Gepost op: 08 december, 2007, 00:00:34 »
hallo allemaal,

Ik ben een fan van het horen van MH riedeltjes in popliedjes. Nu heb ik een MH gekregen voor mijn verjaardag.

Ik heb een Hohner C orchester Bravo 48 stimmen. Dit is een hele lange MH, de meeste die ik wel eens heb gezien zijn veel smaller? hij heeft twee rijen van 24 gaatjes. Is dit een speciaal soort? Kan ik hier wel op leren spelen, of is diet meer een MH voor gevorderden. Bij de muziek winkel hebben ze deze aangeraden, als MH voor beginners?

Ik heb geen ervaring in het spelen van een instrument. Ik ben nu aan het oefenen met simpele liedjes als vader jacob, klopt het dat ik dit liedje op 3 toonhoogtes kan spelen?

Ik hoor het graag. groetjes  ::)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Charles

• Hero Member
  • Geslacht: Man
    • CJRDesign
Re: heel veel gaatjes
« Reactie #1 Gepost op: 08 december, 2007, 11:00:22 »
Hallo Anita,
Jij hebt een tremolo harmonica, lijkt mij niet eenvoudig om hierop te leren spelen, ik zou beginnen met een richter diatonic harmonica, eentje met 10 gaatjes..

Vader Jacob speel ik op de gaatjes 4,5 en 6

Groet,
Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline anita

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #2 Gepost op: 09 december, 2007, 14:26:29 »
bedankt, ik ga dan toch nog maar een simpele versie aanschaffen. Heeft iemand ervaring met de MH die ik heb. Wat kan je er allemaal wel mee?

gr Anita

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09 december, 2007, 14:49:46 »
Ten eerste moet er een verbod komen op muziekwinkels die advies geven over harmonicas. Die raden altijd de raarste dingen aan. De kans dat iemand in een muziekwinkel iets weet van harmonicas is blijkbaar astronomisch klein.

De tremolo harmonica is heel populair in de volks muziek en in azie. Ik geloof dat John Lennon ook tremolo speelde, dus dat er een aantal nummers van de beatles zijn met tremolo harmonica (maar ik zou me kunnen vergissen).

hier een paar voorbeelden:

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #4 Gepost op: 09 december, 2007, 15:10:55 »
Dit is denk ik ook een tremolo:

en dit zeker:

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #5 Gepost op: 09 december, 2007, 17:04:58 »
Ah daar was ik al niet helemaal zeker over. Ik dacht dat John alleen op tremolos speelde vandaar. Sorry voor de misinformation :)
D'r zit een of ander raar effect op dan zeker.

Trouwens een tremolo harmonica is ook een diatonische harmonica hoor.

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #6 Gepost op: 09 december, 2007, 17:26:39 »
Oh nee we zaten er allebij naast: volgens Lennon zelf was het een chromaat "you know with a button"

Zie hier:
What harmonica did John Lennon use to play the intro to "Love Me Do" and other songs by The Beatles?

Offline TinusK

• Super Hero
  • *
    • www.tinuskoorn.nl
« Reactie #7 Gepost op: 09 december, 2007, 18:16:41 »
Misschien heeft ie gewisseld van harmonicas na de intro.

Ja inderdaad een tremolo kan je het beste aanduiden als een tremolo en een bluesharp als een bluesharp want ze zijn allebij diatonisch. Het is ook heel verwarrend :)

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #8 Gepost op: 09 december, 2007, 18:24:54 »
Trouwens een tremolo harmonica is ook een diatonische harmonica hoor.
qua bouw van de tonen zeker,
maar qua klank is dat natuurlijk anders,
het verschil is dat de Tremelo al een tremelo effect heeft, in een Diatoontje zit dat niet,
EN de Tremelo is geschikt voor (meestal orchestrale) begeleidingen, en een diatoontje, tja, met die rauw klinkende akkoorden daar kan je natuurlijk moeilijk in een orkest mee begeleiden :-\

grtz, Flipper

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #9 Gepost op: 09 december, 2007, 18:42:11 »
Love me do, is idd een Chromatische harmonica,
o.a. op 58sec : (refrein) drukt ie de knop in, probeer maar mee te spelen op een diatoon. ;D

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #10 Gepost op: 09 december, 2007, 21:17:38 »
klank blijft hetzelfde, alleen hij speelt een noot die je niet op een diatoon kunt spelen tenzij je gaatje 3 en 2 goed kunt benden, en dat kan hij niet. En zo klinkt het ook echt niet.

Aan het begin vh refrein speelt hij twee draw met de knop ingedrukt.
Hij speelt dus gewoon chromatisch.
(Hij zegt het zelf ook toch ?)

Misschien leuk voor een weddenschap......
wat leggen we in.... ? kratje pils ? ;D ;D

Offline Flipper

• Super Hero
  • *
  • neen, je benD niet zover...
« Reactie #11 Gepost op: 10 december, 2007, 12:03:12 »
zou het ook kunnen dat hij speelt met een dubbeldekker?
ik heb ergens zoiets gezien, ik heb de foto nog niet gevonden, maar het is mogelijk ja... hiermee kun je snel overschakelen naar een andere toonsoort (evt. met soort MH -diatoon en chrom.-)

2e mogelijkheid is: een diatoon met een schuif, hier is d'r zo eentje: http://www.harrystrading.nl/catalog/popup_image.php/pID/192

helemaal mee eens dat de klankkleur op een chromaat anders is, die zijn veel 'ronder' die herken ik direct, een diatoon heeft meer van die 'hoekige' klanken, die meer wordt gebruikt voor blues, rock, etc...

nou, als ik het hier niks moeilijks mee maakt... :-\

Flipper

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #12 Gepost op: 10 december, 2007, 12:18:22 »
Hoi Hans,

je heb het over bluesharp versus chromaat, maar in je voorbeelden noem je Beatles versus Toots, Hermine en Stevie.
alle drie  top harmonica spelers.
Dat verklaart het andere geluid.
M.n. de handvibrato die je bij de Beatles hoort maakt dat het geluid wat anders (amateuristisch)klinkt.

Ik heb gisteren zelf het stukje zowel op een Marineband als op mn hardbopper (chromaat) gespeeld. als ik dezelfde handvibrato gebruik verschilt het geluid niet veel, behalve wanneer je dus de schuif gebruikt, of de bends op de bluesharp.

Ik blijf bij de chromaat, en ga voor het kratje.

Zijn er nog anderen met opvattingen,  :P
lekker belangrijk allemaal, maar wel leuk !!

In de toekomst een leuke Triviant vrag wellicht ;D ;D ;D

Greetz Arnoud

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #13 Gepost op: 10 december, 2007, 19:26:25 »
Een bluesharp heeft een houten, plastic of metalen body.
Metaal: hohner meisterklasse; suzuki mr 350; seydel favoriete.

Ik heb een Hard Bopper (chromaat) met houten body
Ook heb ik een Chromonica 64: houten body
Chromonica 3: houten body

Een Chrometta: plastic body

Dat klopt dus niet......

Zo ie zo zit er geen verschil in klank tussen hout; plastic en metaal, wel in afstelling van de stemtongen, luchtdichtheid, en misschien dikte vd stemtongen.

Een chromaat klinkt wel anders dan een bluesharp, ben ik met je eens.

Maar het love me do stukje vind ik niet perce klinken als een bluesharp, ook vind ik niet de klank anders worden bij 58 sec, het enige dat verandert is dat de betreffende noot niet zonder benden gespeeld kan worden op een bluesharp (C), en de overgang klinkt heel soepel, dus moet je echt goed kunnen benden, dat kan de betreffende speler niet, dus is het een schuifje wat hij indrukt.

Onze discussie zal wellicht geen bevredigend antwoord voor ons beide krijgen....
maar ik vind dit wel leuk, en ik denk dat er ergens wel iets te vinden is over de feiten. ;D ;D

Wordt vervolg ! 8)

Greetz Arnoud

Offline smeagol

• Hero Member
  • BIGGER! FATTER! MEANER! UGLIER!
    • Webpaginaatje
« Reactie #14 Gepost op: 10 december, 2007, 23:06:58 »
"Love Me Do" wordt op 'n diatoon gespeelt. De originele mh uit het nummer is in het bezit van Rob Bolland.
En deze is GESTOLEN door John Lennon!
Op 17 augustus 1960 kwamen The Beatles met de boot in Nederland aan. In Oosterbeek werd een tussenstop gemaakt en in Arnhem verzeilden ze in de platen- en muziekwinkel van de Firma Bergmann. The Beatles gingen er naar binnen en aten in korte tijd de koektrommel op de toonbank leeg. Buitengekomen bleek John Lennon een mondharmonica te hebben gestolen. Volgens de overlevering heeft hij dit instrument in 1962 gebruikt op Love Me Do.

In dit geval gedijt gestolen goed, best goed! ;)
In stead of talking he plays,
and when he better play, he talks

http://homepages.ipact.nl/~smeagol/