Presentatie deze keer in handen van Jervis Groeneveld.
Ben Bouwman is vandaag verhinderd. Hij is in Engeland om een weekend van de National Harmonica League bij te wonen.
Verder weer een aantal nieuwe gezichten en een groot aantal bekende gezichten in deze Harmonica Heaven.
Cor Groot, een benadigd gitarist, mondharmonicaspeler en zanger, had toegezegd om een toelichting te geven over de rol van de mondharmonica in een jugband.
Helaas heeft hij toch nog af moeten melden.
We hopen, dat hij een andere keer de jug alsnog komt demonstreren.
Verder doet Jervis een oproep aan eenieder, die Harmonica Heaven een warm hart toedraagt, een bijdrage te verzorgen.
Deze bijdrage kan bestaan uit een presentatie over zangtechniek, andere muziekrichtingen, iets over chromatisch of versterkers. Het enige is, dat de bijdrage een relatie moet hebben met mondharmonica.
Vandaag een presentatie van Jervis.
Jervis vertelt over Pre-war Blues.
De dingen, die mij dan bij blijven zijn dan de muzikale voorbeelden. Mijn oren staan scherper op het moment, dat Jervis met zijn harp de trein laat passeren.
Ook de voorbeelden op CD zijn prachtig, waarbij het dan niet alleen om het blazen door de harp, maar ook het sissen langs de harp gaat. Als ik mijn ogen sluit, zie ik warempel een stoomtrein langskomen.
Dan vertelt Jervis dat hij in zijn beginjaren vooral de gaten 2 t/m 6 bespeelde. 7 t/m 10 heeft hij altijd een eng gebied gevonden. Later heeft hij de hogere gaten gevonden.
Jervis deelt een A4 uit. Helaas zijn er te weinig. Zodoende veel samen kijken. Hierop wat aanbevolen materiaal rondom de harmonica-wizards uit de periode 1920-1940.
Maar wat ik eigenlijk veel leuker vind, is de tab van het basisthema van Choking Blues (Kyle Wooten).
Bijna iedereeen heeft een A-harpje bij. Jervis doet voor. De groep harpt na. Prachtig ! Ook al lukt het mij nog niet helemaal goed. Ik vind het leuk. Daarna breidt Jervis deze basis uit met tongue-blocks en accent via een rrrrrollende tongue slap op bepaalde posities. Jervis demonstreert hoe hij de zijkant van zijn tong tegen zijn harp legt.
(Wat een lap van een tong heeft die man !)
In de afsluiting van deze Harmonica Heaven vertelt Jervis nog over het harmonicainstituut. Zie hiervoor
www.harmonicainstituut.nl. Inmiddels zijn er 2 nieuwe leraren bij het instituut gekomen. Het wachten is nog op een leraar uit het zuiden. Verder is het instituut bezig met muziektherapie voor mensen met astma, COPD en andere luchtwegaandoeningen.
Na de presentatie wordt er nog wat samengeschoold rondom de piano. Met gitaar, piano en meerdere harpjes wordt er nog gezellig nagejamd.
Wederom heb ik vandaag genoten van een geweldige Harmonica Heaven.
Jervis, Hartelijk Bedankt !
Ren? van Deutekom