Auteur Topic: Ademen  (gelezen 2893 keer)

Sander

• Gast
Ademen
« Gepost op: 20 november, 2004, 19:21:27 »
Hallo mensen

Ik heb een vraag over het ademen tijden het mondharmonica spelen.
Ik heb vanmiddag een mondharmonica gekocht, hohner bluesharp in A.
Maar is ik snel probeer te spelen met blazen en zuigen, moet ik tussendoor wel eens opnieuw ademhalen. komt dit omdat ik de zachtjes blaas? kan iemand mij uitleggen wat de beste manier is om gewoon een beetje normaal door te kunnen ademen. of kan dat niet?

gr sander

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Adriaan

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
Re:Ademen
« Reactie #1 Gepost op: 20 november, 2004, 22:50:49 »
Sander ik ben een super beginner, 3 lessen gehad van Jervis.

Toen hij mij de eerste oefening opgaf, was ik in 2 tellen buiten adem.

Ben met die eerste oefening aan de slag gegaan, speel iederedag in de auto, naar mijn werk. Binnen een paar dagen denk je niet meer aan ademhalen. Maar als je denk dat wanneer je je harp onder je hoofdkussen legt en zo leert spelen op een achter na middag, moet ik je teleurstellen. Het is werken geblazen

succes  Adriaan

sander

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 november, 2004, 11:39:54 »
haha , ja ik heb hemook pas een dag, maag ik zal er flink aan werken.
bedankt      

sander

Hans Mentink

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 november, 2004, 12:17:20 »
Sander,
Bij een blaasinstrument denk je altijd eerst aan diep ademhalen, bij de blues-harp is dat absoluut niet zo.begin gewoon een simpele riff. draw 6, blow 6, draw 4. en probeer zo een ritme te krijgen. ennuh....heel veel oefenen. en veel luisteren naar andere harp-players.

sander

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 november, 2004, 12:51:05 »
ok thanks, ik heb hem trouwens gekocht om hem te kunnen bespelen samen met gitaar met zon beugel. ik weet dat ik nog veel moet oefenen.

gr sander

Offline Apache

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Once upon a time in the west...
    • TWEAKBASE
« Reactie #5 Gepost op: 08 december, 2004, 10:07:41 »
ok, dit is misschien een oud topic maar voor het geval iemand hier toch nog komt voor info  ;), ik speel nu een week mondharmonica maar in het begin had ik het ook dat ik te weinig adem had, maar na 3 dagen had ik een nieuwe manier van blazen zodat ik perfect 1 "gat" tegelijk kon blazen/drawen.. totaal geen last meer van een tekort aan adem !  :D duss... eerst proberen elke toon/noot goed appart te krijgen

Offline angolo

• Newbie!
  • *
  • Harmonica Rocks !
Re: Ademen
« Reactie #6 Gepost op: 16 september, 2005, 13:20:58 »
 :D hoi apache ik zou graag willen weten weten hoe jij one hole aanblaast ik krijg het haast niet voor elkaar.

Groetjes Ruud

Offline Robert N

• Newbie
  • *
  • hakke hakke puf puf
    • Mesmerise massagetherapie
« Reactie #7 Gepost op: 17 september, 2005, 10:36:20 »
Hallo,

Kijk ook eens op http://www.freeharmonicalessons.com (Engelstalig) hier staat erg duidelijk uitgelegd hoe eea werkt. Het is een erg duidelijke site. Met per dag een oefening. Ik heb gewoon de hele site uitgeprint en in een map gedaan. Zo heb je een handig boekje.
Ook is het handig om op www.reba.nl het "Leerboek voor country- en blues mondharmonica" te bestellen. Kost ongeveer ? 8,50 incl. verzendkosten. Het boek is Nederlandstalig en er staan leuke oefeningen in.
En zo moet je overal de informatie vandaan halen, er is ook genoeg op internet te vinden.
Wel heb ik besloten om ook les te gaan nemen. Ik vind het namelijk prettig om te zien heo eea werkt. En zo weet je dan ook zeker of je bepaalde dingen goed of juist niet goed doet. Maar goed dit is natuurlijk persoonlijk.

Groeten en succes, Robert N (ook een beginner)

Offline cornelvis

• Jr. Member
  • **
  • Bluesharp fanatic
    • Jackie D. Blues and Rock Band
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober, 2005, 10:03:24 »
en zoals ik het ervaar (ben ook net serieus begonnen) is roken ook niet echt bevoordelijk.
het is net olsof je inhaleren een beetje te goed gaat, nadat je gespeeld heb en heb je het gevoel dat je kort ademig bent.
Bij zang nooit last van gehad, maar dat werkt net ff anders
Greetzzz,

CornElvis
www.cornelvis.com[/url] www.jackied.nl[/url]

Offline Apache

• Newbie
  • *
  • Once upon a time in the west...
    • TWEAKBASE
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart, 2006, 14:16:22 »
ligt dat kortademige niet aan je ademhaling? via je buik ademen gaat namelijk stukken beter!! en 1 hole aanzuigen of blazen doe ik via m'n onderlip.. staat hier ook wel ergens op het forum, gewoon op 45 graden kantelen zoeken ofzo :)

Offline joep

• Newbie
  • *
  • Harmonica Rocks !
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart, 2006, 14:51:57 »
ja dat werkt best goed als je je harp kantelt
het nadeel is wel dat de tonen bij mij best snel buigen, dus dat het wat vals gaat klinken, maar met wat meer oefenen moet dat wel op te lossen zijn denk ik...