Hoi Eline,
Ik ben ook best fan van Acda en De Munnik en heb de cd maar eens even uit de kast gepakt...
Het nummer
Als je me morgen ziet staat in E mineur, en dat maakt het al meteen wat moeilijker om het nummer te achterhalen op de mondharmonica, omdat je meestal niet in eerste of tweede positie speelt als je met mineur meespeelt. In dit geval is het het makkelijkst om in vierde positie te spelen; je hebt dan (dus) een G-harp nodig!
Een andere reden dat je dit nummer niet hebt kunnen vinden op je harp, is het feit dat je tonen moet buigen. Je vertelde dat je nog niet zo lang harp speelt, dus misschien beheers je benden nog niet (zo goed). Nou in ieder geval, op de G-harp gaat ie als volgt:
6 6' 6 6' 6 6' 6 6' 6
6 6' 6 6' 6 6' 6 5
6 6' 6 6' 6 6' 6 6' 6 6' 6 (6+)7+ 5 5+
5+
6 = 6 draw
6+ = 6 blow
6' = 6 draw bend
Dit is alleen het intro. Voor het ritme kun je best gewoon meespelen met de cd. Als dat lukt kun je ongetwijfeld ook de rest meespelen.
Nog even een paar tips.
1. Als je nou geen G-harp hebt kun je het ook op een D-harp proberen (3e positie). Je moet dan wel met 4 draw beginnen en je hebt dan veel meer (moeilijker) bends.
2. Als je geen G-harp EN geen D-harp hebt kun je je cd op de computer afspelen en met de karaoke functie de toonsoort omhoog of omlaag brengen. (Moet je natuurlijk wel zo'n karaoke funcite hebben

) Thomas en Paul klinken dan wel een beetje apart

3. Als je het benden nog niet beheerst, kun je denk ik het best beginnen met andere nummers (van Acda en de Munnik). Het leren benden a.d.h. van een specifiek liedje lijkt me erg frustrerend. (Leren benden kun je ook beter beginnen op 4 draw.)
Nou veel succes en plezier!!
Groeten,
Peter