Auteur Topic: als je me morgen ziet  (gelezen 2423 keer)

elien

• Gast
als je me morgen ziet
« Gepost op: 26 november, 2004, 16:19:46 »
Hoi,
Ik ben op zoek naar de tab van "Als je me morgen ziet" van Acda en de Munnik..?
Heeft iemand die misschien al een keer geprobeerd uit te zoeken of is er een site waar hij opstaat?
groetjes eline

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Apache

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Once upon a time in the west...
    • TWEAKBASE
Re:als je me morgen ziet
« Reactie #1 Gepost op: 08 december, 2004, 10:31:53 »
hmm nog niet gezien op het net, maar zou je het zelf niet eens kunnen uitzoeken? en dan voor ons op het forum zetten?  :) daar leer je pas echt goed van ben ik achter gekomen :P ik weet niet hoe ver jij al bent met spelen maar goed

grtz!!

elien

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08 december, 2004, 18:35:12 »
Hoi hoi,

Ja ik ben dus net begonnen met spelen en ik heb ook wel geprobeerd of ik het msschien zelf kan tabben, maar dat lukt me dus niet omdat ik geen idee heb waar ik moet beginnen rn in welke toonsoort het staat.
Ik speel bijvoorbeeld ook al een tijdje gitaar en daar hoor ik het alleen heel soms wat het goede akkoord is...

Ik hoopte dat iemand het liedje kende en het msschien net zo mooi vond als ik, en het msschien al eens had uitgezocht, want dat zou ik heel erg leuk vinden.

Groetjes en bedankt Eline

Offline Little Roy

• Newbie
  • *
  • Let's boogie!
« Reactie #3 Gepost op: 08 december, 2004, 19:54:59 »
Hi Elien,

Aan de tab. voor mondharmonica kan ik je niet helpen. De tab. voor gitaar kan je vinden op www.nedertabs.nl . Als je het nummer op gitaar speelt, lukt het je misschien om de harmonica-tab zelf uit te zoeken.
Laat horen of het je is gelukt.
Succes!

Little Roy

Offline Kees S

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 december, 2004, 19:01:07 »
Hoi Eline,

Ik ben ook best fan van Acda en De Munnik en heb de cd maar eens even uit de kast gepakt...

Het nummer Als je me morgen ziet staat in E mineur, en dat maakt het al meteen wat moeilijker om het nummer te achterhalen op de mondharmonica, omdat je meestal niet in eerste of tweede positie speelt als je met mineur meespeelt. In dit geval is het het makkelijkst om in vierde positie te spelen; je hebt dan (dus) een G-harp nodig!

Een andere reden dat je dit nummer niet hebt kunnen vinden op je harp, is het feit dat je tonen moet buigen. Je vertelde dat je nog niet zo lang harp speelt, dus misschien beheers je benden nog niet (zo goed). Nou in ieder geval, op de G-harp gaat ie als volgt:

6 6' 6 6' 6 6' 6 6' 6
6 6' 6 6' 6 6' 6 5
6 6' 6 6' 6 6' 6 6' 6 6' 6 (6+)7+  5  5+
5+

6 = 6 draw
6+ = 6 blow
6' = 6 draw bend

Dit is alleen het intro. Voor het ritme kun je best gewoon meespelen met de cd. Als dat lukt kun je ongetwijfeld ook de rest meespelen.

Nog even een paar tips.
1. Als je nou geen G-harp hebt kun je het ook op een D-harp proberen (3e positie). Je moet dan wel met 4 draw beginnen en je hebt dan veel meer (moeilijker) bends.
2. Als je geen G-harp EN geen D-harp hebt kun je je cd op de computer afspelen en met de karaoke functie de toonsoort omhoog of omlaag brengen. (Moet je natuurlijk wel zo'n karaoke funcite hebben ;)) Thomas en Paul klinken dan wel een beetje apart :-\
3.  Als je het benden nog niet beheerst, kun je denk ik het best beginnen met andere nummers (van Acda en de Munnik). Het leren benden a.d.h. van een specifiek liedje lijkt me erg frustrerend. (Leren benden kun je ook beter beginnen op 4 draw.)

Nou veel succes en plezier!!

Groeten,
Peter

elien

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 december, 2004, 18:32:23 »
Hoi peter!

bedankt voor het tabben, het is alleen een btje jammer dat ik op dit moment een mondharmonica in C heb, en ik kan nog niet benden maar daar ga ik verandering in brengen  :)
in ieder geval bedankt

groetjes
eline

ps.. het intro van niet of nooit geweest staat wel op internet en dies ook niet zo moeilijk

Offline Kees S

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 29 december, 2004, 13:21:44 »
Hoi Eline,

Als je alleen een c-harp hebt en nog niet kunt benden, kun je toch wel nummers van Acda en de Munnik spelen (de nummers in G). Je moet dan in 2e positie spelen. Dit komt er min of meer op neer dat je blazen als in plaats van halen en andersom. Je kunt dan niet de bends maken die op de cd worden gemaakt maar dat maakt niet uit want dat kon je toch nog niet  :) !
Let wel: het klinkt minder vloeiend in 2e positie maar het is een goede oefening en een leukere oefening dan vader jacob (vind ik dan).

Ok, hier komt de solo van Het geeft niet (op een c-harp):

4      5+ 5+ 4    3 3
3 4   5+    5+ 5+ 4 ,   5+    4 5+  5+   4
(3+4+5+) 6+   5+  4 ,  5+  4 3 4+ 3 2 2
4      5+5+ 4  ,   7676+   ,  5+45+4 ,   (4' -->)4 4+        3

Tussen haakjes wat variaties om het wat interessanter te maken; de eerste zijn wat voorslag nootjes en de tweede is een 4 draw bend, om te oefenen.

Succes met spelen en oefenen van de bends. Als je die eenmaal kent wordt het allemaal nog veeeel leuker!

Groeten,
Peter

elien

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 31 december, 2004, 15:56:44 »
zeker weten leuker dan vader jacob..!!!

groetjes eline