Auteur Topic: beginner  (gelezen 1505 keer)

Offline Iljohnno

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
beginner
« Gepost op: 10 december, 2004, 17:53:30 »
Ik speel een aantal jaar gitaar en wil nu proberen de bluesharp op te pikken. Dan komen de vragen eigenlijk vanzelf, ik heb het forum grotendeels doorgelezen maar mijn vragen zijn nog niet gesteld, mogelijk dat het gewoon "stomme"vragen zijn. Daar komen ze:

Ik heb weleens gehoord dat een bleusharp altijd een kwint hoger moet zijn dan de toonsoort waar je in speelt. Bijvoorbeeld een A harp bij gitaar in standaard E stemming, een B harp bij een blues in G enzovoort. Is dit juist?

Wat is het verschil tussen een chromatische mondharmonica en een blues harp

Een bluesharp heeft 10 gaatjes, is diatonisch, betekent dit dan hij meer dan 1 octaaf heeft? 1 1/2 of zo?

Wanneer dit zo is, betekent dit dan dat je een bijvoorbeeld een A harp ook gedeeltelijk kunt gebruiken voor een blues in F of misschien wel F#( dit staat haaks op mijn eerstevraag, maar OK)

De harpjes die ik mooi vind zijn de Lee Oscar en de Hohner proharp, wat raden jullie een absolute beginner als mijzelf aan?

jullie zien veel vragen, natuurlijk ook stomme maar het geeft jullie wel de kans al je kennis te spuien......

bij voorbaat dank,

Iljohnno

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re:beginner
« Reactie #1 Gepost op: 11 december, 2004, 10:55:13 »
Hoi !
Voor al je vragen te beantwoorden, misschien een leuke tip:
je zou kunnen gaan zoeken binnen dit forum, naar thema's die betrekking hebben op jou vragen, om op die manier aan informatie te komen.
Dan kun je vervolgens de overgebleven vragen stellen....
Dat scheelt weer !
Succes, veel plezier !
greetz Arnoud

Offline Iljohnno

• Newbie!
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11 december, 2004, 11:53:16 »
goeiemorgen Arnoud,

Ik begon mijn bericht met de opmerking dat ik inderdaad heb rondgekeken en mijn vragen nog niet was tegengekomen.
Vind ik overigens vreemd want zo uniek zijn ze nou ook weer niet......

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 11 december, 2004, 14:29:45 »
Hoi,
Inderdaad je had het al doorgelezen !! (maar heb je toch nog niet goed genoeg door gelezen! :))

Over die kwinten: zie lerarenkamer over naamgeving 3e 4e positie:
naamgeving 1e ; 2e 3; 4e; 5e positie gaat in principe over welke harmonica bij welke toonsoort.
Maar blues wordt meestal in de 2e positie gespeeld, oftewel crossharp. gitaar in A - harmonica in D, gitaar in E- harp in A, gitaar in G- harmonica in C  etc. etc.

Verschil Chromatisch en Diatonisch: Ik ben niet theoretisch onderlegd, dus kan het je alleen maar op de volgende simpele manier uitleggen:
Stel je hebt een bluesharp in C, dan kun je de noten vergelijken met de " witte" toetsen van een piano.
Een chromatische harmonica in C is dan hetzelfe, met het verschil dat als je de schuif van de harp indrukt, dan krijg je de zwarte toetsen (halve noten)
(Er zijn vast mensendie dit logischer kunnen uitleggen...)  

Een bluesharp heeft 3 octaven.
Vanaf gaatje 4 een 'complete'
Vanaf gaatje 1 kun je 'm spelen met een aantal 'afgebogen'(benden) noten.
En vanaf 7, waarbij je de 1 na laatstetoon 'afgebogen; speelt.

Voor die vraag over een A harp spelen in F zie antwoord op je eerste vraag.

Welke harmonica: ook daar wordt binnen dit forum eerder uitvoerig over  geschreven, ik weet niet precies waar, maar dan moet je even zoeken...

Succes,
groet Arnoud

Offline Iljohnno

• Newbie!
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 december, 2004, 14:42:55 »
shame on me, ik had inderdaad niet goed gekeken! het meeste is te vinden, ik vind alleen dat verhaal over eerste tweede derde positie verwarrend.
Ik zal eerst maar eens zo'n ding kopen, misschien dat het dan wat duidelijker wordt.
Overigens vind ik dit forum een geweldig initiatief1