Auteur Topic: beginner  (gelezen 1505 keer)

Offline Iljohnno

• Newbie!
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
beginner
« Gepost op: 10 december, 2004, 17:53:30 »
Ik speel een aantal jaar gitaar en wil nu proberen de bluesharp op te pikken. Dan komen de vragen eigenlijk vanzelf, ik heb het forum grotendeels doorgelezen maar mijn vragen zijn nog niet gesteld, mogelijk dat het gewoon "stomme"vragen zijn. Daar komen ze:

Ik heb weleens gehoord dat een bleusharp altijd een kwint hoger moet zijn dan de toonsoort waar je in speelt. Bijvoorbeeld een A harp bij gitaar in standaard E stemming, een B harp bij een blues in G enzovoort. Is dit juist?

Wat is het verschil tussen een chromatische mondharmonica en een blues harp

Een bluesharp heeft 10 gaatjes, is diatonisch, betekent dit dan hij meer dan 1 octaaf heeft? 1 1/2 of zo?

Wanneer dit zo is, betekent dit dan dat je een bijvoorbeeld een A harp ook gedeeltelijk kunt gebruiken voor een blues in F of misschien wel F#( dit staat haaks op mijn eerstevraag, maar OK)

De harpjes die ik mooi vind zijn de Lee Oscar en de Hohner proharp, wat raden jullie een absolute beginner als mijzelf aan?

jullie zien veel vragen, natuurlijk ook stomme maar het geeft jullie wel de kans al je kennis te spuien......

bij voorbaat dank,

Iljohnno

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re:beginner
« Reactie #1 Gepost op: 11 december, 2004, 10:55:13 »
Hoi !
Voor al je vragen te beantwoorden, misschien een leuke tip:
je zou kunnen gaan zoeken binnen dit forum, naar thema's die betrekking hebben op jou vragen, om op die manier aan informatie te komen.
Dan kun je vervolgens de overgebleven vragen stellen....
Dat scheelt weer !
Succes, veel plezier !
greetz Arnoud

Offline Iljohnno

• Newbie!
  • *