Auteur Topic: Special 20 vs Marine Band  (gelezen 1869 keer)

Offline Maarten

• Full Member
  • Geslacht: Man
  • blaaszuigblaas zuigzuigblaas...hijg
Special 20 vs Marine Band
« Gepost op: 29 december, 2004, 16:59:37 »
Gegroet waarde harpisten,

Een maand of twee geleden heb ik een Marine Band C gekocht. Ik probeer nu al een tijdje om te benden op dat ding, maar het lukt me langs geen vierkante millimeter. Enkel op de 1 kan ik een bend maken, die bijna onhoorbaar wordt door de gigantische hoeveelheid lucht die ik door dat gat moet zuigen. Nu heb ik me onlangs echter een Special 20 G gekocht en dat ding bend alsof het niets is: de toon gaat mooi omlaag, zonder extra hard te moeten zuigen. Nu is mijn vraag: komt dat door het type harp, de kam (hout vs plastiek) of de sleutel?

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Jervis

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Heel Nederland aan de mondharmonica!
    • Business Harmonics
Re:Special 20 vs Marine Band
« Reactie #1 Gepost op: 29 december, 2004, 17:24:45 »
Een maand of twee geleden heb ik een Marine Band C gekocht. Ik probeer nu al een tijdje om te benden op dat ding, maar het lukt me langs geen vierkante millimeter. Enkel op de 1 kan ik een bend maken, die bijna onhoorbaar wordt door de gigantische hoeveelheid lucht die ik door dat gat moet zuigen. Nu heb ik me onlangs echter een Special 20 G gekocht en dat ding bend alsof het niets is: de toon gaat mooi omlaag, zonder extra hard te moeten zuigen. Nu is mijn vraag: komt dat door het type harp, de kam (hout vs plastiek) of de sleutel?
Maarten,
wees gerust: het kan liggen aan zowel het type, de kam en de toonsoort :-\. Andere veelvoorkomende bronnen van dergelijke problemen: de afstelling van de stemtongen en (hoogst waarschijnlijk ook) jouw eigen techniek. Vwb de afstelling van stemtongen: kom naar de Customizing Workshop op 23 januari (zie elders op deze site). Vwb je speltechniek: laat een goede leraar je spel horen en feedback geven. Makes a big difference!
Groet,
Jervis
www.harmonicainstituut.nl