Auteur Topic: Bushman Delta Frost  (gelezen 6610 keer)

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Geslacht: Man
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
Bushman Delta Frost
« Gepost op: 23 juli, 2008, 17:34:47 »
Vraag,
Kent iemand Bushman Harmonicas ??

Kwam met toeval de website er van tegen.

Is een Bushman nog zo'n mondharmonica ??

groet,

Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
Re: Wie kent Bushman Harmonicas ??
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli, 2008, 18:45:40 »
Bushman is wel een goed bekend staand merk, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ze zijn blijkbaar aardig populair in de States, hier zie je ze maar zelden.

Christian Friedrich Buschmann was de uitvinder van de mondharmonica zoals we die kennen. Ik denk echter niet deze Duitse meneer iets met de Amerikaanse harmonica's te maken heeft :-)) Ze hebben waarschijnlijk wel zijn naam gejat (en vervolgens verkeerd gespeld LOL).

Grtz, Marijn.
It's not the notes that you play, but the music that you make...
http://facebook.com/marijnraaijmakers
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli, 2008, 20:49:33 »
Hoor ik goed verhalen over, de suzuki harpmaster is afgekeken van bushman, zoek maar eens een foto op van de harpmaster, is gewoon een kopie van de bushman delta frost, lekker luid..

Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Tinus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli, 2008, 00:54:15 »
Eigenlijk is het andersom

Bushman maakt zelf namelijk geen harmonicas.
Zij verkopen andere fabrikanten hun harmonicas onder hun eigen naam.

De delta frost wordt gemaakt bij Suzuki en de Soulvoice door Seydell.
Dus als je een soul voice koopt wordt die in duitsland gemaakt, naar america geexporteerd en dan weer terug naar nederland gestuurd. Je kan beter direct je geld aan Seydell geven.

Bovendien hebben een aantal mensen die ik ken zeer slechte ervaringen met de mensen van Bushman. Tot onbeschofte behandeling van klachten toe.

Offline The HARA

• Super Hero
  • *
  • Me and the Devil Blues
    • Harald's Blogje
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli, 2008, 09:02:14 »
Kijk hier hebben we wat aan !!, niet dat ik een 'Bushman' wil aanschaven.
De Hohner's die ik nu heb bevald mij prima tot nu toe.
Loop zelf nog niet zo lang in de 'harp' wereld maar je komt nu en dan wel eens wat tegen waar je even navraag over wild doen hier op het forum.

Het mooi van dit forum is dat hier echte liefhebbers zitten ze kraken elkaar niet af !! ze vullen elkaar aan. (wel eens anders meegemaakt op andere forums, ben daar ook snel weer weg) met goed advies.

Dat mag ook wel eens een keer gezecht worden  8)

grtzz.

Harald
Blues is not my anti-drug, blues is my drug, blues is the healer !

Offline DutchBones

• Newbie
  • *
  • Blues Harp Rules!
Bushman Delta Frost
« Reactie #5 Gepost op: 01 april, 2009, 06:47:45 »
Op het eerste gezicht lijkt de Delta Frost het zelfde als de Suzuki Harpmaster, dit is een van de redenen
(misschien wel de voornaamste reden) dat de Delta Frost hoegenaamd niet verkoopt hier (in Japan)
Het verschil in de coverplaten is niet noemenswaardig . 
De reedplaten zijn ook het zelfde op het eerste gezicht en zelfs de nummering op de platen geven de
indruk dat ze van dezelfde fabriek komen....   Het geluid van beide harmonikas is hetzelfde volgens mij en
de bespeelbaarheid  geeft weinig verschil.

Ik heb echter verschillende harmonikas in de zelfde keys van beide companies, maar ik moet zeggen dat ik
tot nu toe (en we spreken over ongeveer 4-5 jaren) nog nooit een probleem met m'n Deltas gehad.
Ik heb geleerd om the buigen (bending the notes) op de zelfde harmonika die ik nu nog steeds gebruik, en we
weten allemaal wat dat betekend voor 'n harmonika. Maar ze hebben 't allemaal "doorstaan" en zijn nog steeds
goed bespeelbaar.
Mijn Hohner sp20, die dezelfde "behandeling" kreeg, is op het harmonica kerkhof in mijn schrijfbureau... samen
met m'n Black Blues, die onbespeelbaar was VOOR  dat ik 'm uit de doos haalde....

De Suzuki Harpmasters  lijken het meest op de Deltas en de reden waarom ik meestal m'n Deltas pak, is omdat
de reeds nooit "ophangen" (ik weet niet wat de gebruikelijke term is, the reeds never get stuck)
Iemand op 'n ander forum zei (zij?) dat het materiaal en "gapping" van reeds verschillende van de Suzukis en dat
dat de betrouwbare bespeebaarheid verklaard.

Persoonlijk.... ik heb geeeen idee, ik weet alleen dat m'n Deltas nooit problemen geven.
Zoals ik in mijn 3rd entry voor the Bushman contest zong ....   
"All my harps are slowly dying, but my Deltas are still playing fine"  that sums it up...

Keep Drawing 'till It Bends!

Offline Ted

• Super Hero!
  • **
Re:Bushman Delta Frost
« Reactie #6 Gepost op: 01 april, 2009, 09:32:09 »
Thanks!

Offline Ted

• Super Hero!
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei, 2009, 16:18:56 »
Naar aanleiding van je verhaal heb ik er maar eentje besteld, Hans.
Ik ben benieuwd! 8)

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei, 2009, 16:48:02 »
Hey Teade,

Heb je toevallig ook een suzuki harpmaster thuis liggen, kun je ze vergelijken, de 2 lijken erg veel op elkaar.  ;D

Groet,

Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei, 2009, 17:18:49 »
Heb je toevallig ook een suzuki harpmaster thuis liggen, kun je ze vergelijken, de 2 lijken erg veel op elkaar.  ;D

Zie:  http://www.harponline.de/index.php?page=specials/bushman/specials111_delta_01&lang_id=en_GB&

Offline Ted

• Super Hero!
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei, 2009, 23:33:06 »
Ja, goede recensie op Harponline. Dat maakt het onderscheid ook een beetje duidelijk, het verschil tussen de Harpmaster en Delta Frost zit blijkbaar niet aan de buitenkant, maar meer aan de binnenkant. Dit zou betekenen dat de (kleine) probleempjes met de plakkende reeds (van de Harpmaster waar jij laatst een paar keer over schreef, Doc) mogelijk niet voor de Delta Frost geldt.

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei, 2009, 00:09:07 »
Zou zo maar kunnen Ted, het belangrijkste verschil is natuurlijk die phosfor bronze stemtongen. Wanneer er bij mijn Harpmaster een reed breekt vervang ik de stemplaten door die van de Delta Frost's.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei, 2009, 01:20:18 »
Zou zo maar kunnen Ted, het belangrijkste verschil is natuurlijk die phosfor bronze stemtongen. Wanneer er bij mijn Harpmaster een reed breekt vervang ik de stemplaten door die van de Delta Frost's.

De Suzuki Bluesmaster heeft OOK fosfor-brons tongen, heeft dezelfde kam als de harpmaster, maar wel die heerlijke afgeronde en doorlopende deksels. OK, jij zou dus kiezen voor een Delta Frost t.o.v. een harpmaster, maar waarom dan niet de Bluesmaster... voor mij toch nog steeds de No. 1 Harp!

Grtz, Marijn.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Offline Doc

• Super Hero
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei, 2009, 01:41:42 »
Heb de Bluesmaster nog nooit geprobeerdt Marijn, maar ik persoonlijk kan me totaal niet storen aan de hoeken van de Harpmaster, ze zijn lekker glad (in tegenstelling tot die van de Sp20 die in het begin knappies scherp zijn). Zo heb ik ook de Golden Melody met doorlopende deksels, net zoiets als de Bluesmaster, ik vind dit persoonlijk geen verschil maken in speelgemak in vergelijking met "gehoekte" deksels, het voegt voor mij niks extra's toe.

En over het vervangen van de stemplaten... dit doe ik ook met m'n Sp20's, het levert relatief gezien maar heel weinig financieel voordeel op i.v.m. verzending ervan vanuit Duitsland (Harponline), maar daar doe ik het ook niet voor... ik kan het gewoon niet over m'n hart verkrijgen een harp weg te gooien die nog voor 99% goed is (aangezien er altijd maar een stemtongetje stuk is), het zal wel een tic van me zijn maar dit vind ik "not done". Ik heb een soort "band" met m'n harpjes na er ??ren met veel plezier op gespeeld te hebben, maar degene die me niet bevallen... die doe ik gewoon weg, b.v. via Marktplaats.

Offline BlackCat

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Light my Campfire
    • Brothers in Blues
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei, 2009, 01:53:30 »
Ik denk nog steeds dat Bushman gewoon Suzuki is. En omdat Amerikanen nou eenmaal het liefst "American" kopen hebben ze een merk in de US opgezet dat slechts weinig afwijkt van de Japanse Susuki's... een Harpmaster met met Bluesmaster reeds: Bushman Delta Frost. Er zijn meer Japanse bedrijven die dit doen (Honda Motoren is een strak voorbeeld :--))

Ik denk dat als je Bushman Deltafrost speelt, dat je feitelijk een Bluesmaster speelt met Harpmaster deksels :-)

Grtz, Marijn.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.