Gegroet,
In mijn vrije tijd hou ik me nog al eens bezig met allerlei kleine -en vaak nutteloze- statistiekjes. Dus kreeg ik het idee om dat eens te gebruiken voor het nut van de harmonicaspeler. Ik heb geprobeerd om te bepalen welke sleutels van harmonica (van het instrument, niet van het nummer) het meeste gebruikt worden. Als bron heb ik de collectie van maar liefst 457 tabs van de crossharpchronicles gebruikt. De meeste gebruikte sleutel is dus C (in 22% van de gevallen), op de voet gevolgd door Bb (19%). Daarna in volgorde: F, A, G, D, Ab, Eb, en E. B, Db en F# worden zelden tot nooit gebruikt. Daarnaast heb ik ook eens gecontroleerd welke posities het meest gespeeld worden (in blues, uiteraard). Niet geheel onverwachts belande crossharp op de eerste plaats (79%), gevolgd door straight harp (11%). Ook 3e positie wordt regelmatig gebruikt, maar bijna uitsluitend op de Bb-harp. En belangrijke nuance moet hier echter wel gemaakt worden: op de site van crossharpchronicles staan ook nummers die niet oorspronkelijk voor de mondharmonica bedoeld waren.