Auteur Topic: Welke harmonica en instructieboek ?  (gelezen 4124 keer)

Offline fender

• Newbie
  • *
Welke harmonica en instructieboek ?
« Gepost op: 17 augustus, 2008, 20:55:10 »
hey mensen, ik zou heel graag harmonica leren spelen, maar ik heb geen idee welke harmonicas en leerboeken het beste zouden zijn. ik heb gehoord dat een hohner special 20 heel goed is ? alleen heb ik 'm is opgezocht, en stond het geluid me niet echt zo aan. een harp die me dan weer wel kon bekoren, was de suzuki harpmaster. wat denken jullie ervan ? nog dingen die ik zou moeten weten ?

merci !  :)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • Geslacht: Man
Re: Welke harmonica en instructieboek ?
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus, 2008, 21:42:46 »
Hoi fender,

Beide prima harpjes,
volgens mij klinken alle harpjes ongeveer het zelfde hoor.... zeker voor beginners.
hooguit is de ene iets anders gestemd dan de andere of is tie wat harder/zachter..
Het 'geluid' dat je gehoord hebt kan ook beinvloed zijn door de speler of de opname techniek.

Wat betreft lesmateriaal:

www.bluesdvd.nl
heeft hele  leuke instructie dvd's.

www.mondorgel.nl
idem...

http://www.freeharmonicalessons.com/

http://www.angelfire.com/tx/myquill/Harmonica.html

Er is nog veeeeeeeeeeeeel meer, maar daar kom je vanzelf wel achter,

greetz arnoud ;D

Offline Charles

• Hero Member
    • CJRDesign
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus, 2008, 21:56:53 »
Een workshop volgen bij het harmonicainstituut.nl helpt je ook een eind op weg.
Ik weet dat vroeg je niet, maar het leek me nuttig te melden hier.

www.harmonicainstituut.nl

Groeten,
Charles
shirts / mugs / bags / caps
http://www.cjrdesign.spreadshirt.net

Offline fender

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus, 2008, 09:49:41 »
Hoi fender,

Beide prima harpjes,
volgens mij klinken alle harpjes ongeveer het zelfde hoor.... zeker voor beginners.
hooguit is de ene iets anders gestemd dan de andere of is tie wat harder/zachter..
Het 'geluid' dat je gehoord hebt kan ook beinvloed zijn door de speler of de opname techniek.

Wat betreft lesmateriaal:

www.bluesdvd.nl
heeft hele  leuke instructie dvd's.

www.mondorgel.nl
idem...

http://www.freeharmonicalessons.com/

http://www.angelfire.com/tx/myquill/Harmonica.html

Er is nog veeeeeeeeeeeeel meer, maar daar kom je vanzelf wel achter,

greetz arnoud ;D

"volgens mij klinken alle harpjes ongeveer het zelfde hoor.... zeker voor beginners."
ik speel al een tijd gitaar, dus mss heeft dat er iets mee te maken, maar ik hoor toch soms wel redelijk grote verschillen in timbre tussen verschillende harps. de harpmaster klinkt (op alle clipjes die ik al gehoord heb) rauwer en een beetje meer funky, terwijl de special 20 eerder zachter klinkt (qua klank, niet volume) en bijlange niet zo rauw.

ik zoek echt naar een heel rauwe harp :) (om, je raad het al, blues mee te spelen)

qua instructiemateriaal dacht ik eerder aan een boek, ala dit:

is er een reden dat je geen boeken, enkel sites aanraadt ?

Een workshop volgen bij het harmonicainstituut.nl helpt je ook een eind op weg.
Ik weet dat vroeg je niet, maar het leek me nuttig te melden hier.

www.harmonicainstituut.nl

Groeten,
Charles
ik geraak er niet goed uit op de site of ze nu digitale cursussen geven of in 'real life'... als het het tweede is zal dat voor mij moeilijk worden aangezien ik in belgie woon :D

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
  • I'm just a pilgrim on this road, boys
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus, 2008, 09:54:04 »
Als je blues wilt gaan spelen, moet het andere harmonica lesboek hebben, namelijk deze:

N.B. Dit is dan de Engelse uitgave (Teach yourself...), maar zover ik weet is er van beide boeken ook een Nederlandse vertaling (Leer jezelf...).

By the way een uitstekend lesboek, ik heb het zelf ook (de Engelse voor Blues Harmonica)  en heb er veel van geleerd (en nog steeds).

Zie hier een topic dat over (het verschil tussen) deze twee boeken gaat: http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2147.0
www.commonblackbirdblues.nl
| []  []  []  []  []  []  []  []  []  [] |

Offline fender

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus, 2008, 10:58:47 »
Als je blues wilt gaan spelen, moet het andere harmonica lesboek hebben, namelijk deze:

N.B. Dit is dan de Engelse uitgave (Teach yourself...), maar zover ik weet is er van beide boeken ook een Nederlandse vertaling (Leer jezelf...).

By the way een uitstekend lesboek, ik heb het zelf ook (de Engelse voor Blues Harmonica)  en heb er veel van geleerd (en nog steeds).

Zie hier een topic dat over (het verschil tussen) deze twee boeken gaat: http://www.bluesharp.nl/harmonica/index.php?topic=2147.0
wel, ik zou naast blues ook gewoon de basis van harmonica willen leren, wat blijkbaar in dat boek niet behandeld wordt (enkel de 2e positie).

ik las juist Arnoud z'n reactie in dat topic dat je me linkte,
Citaat
Maar wat ik het nadeel vind van dit soort les materiaal, is dat het gaat over liedjes leren spelen, ipv harmonica leren spelen.

Het belangrijkste wat je moet leren is om een mooi toon te leren spelen, middels een goede ademhaling; houding, ontspanning etc...
Deze zaken worden vaak minimaal behandelt in lesboeken.

Als je liedjes wilt leren spelen, dan kan zo'n boek handig zijn, maar als je echt harmonica wilt leren spelen,
dan heb je er mijns inziens maar weinig aan.
Je gaat nl alleen maar verkeerde technieken aanleren, die er maar moeilijk uitgaan....
Ik heb dat zelf ervaren door jaren lang te spelen, en er dan achter komen dat ik bepaalde dingen verkeerd aangeleerd heb...

ik wil zeker liedjes leren spelen, maar het is ook zeker mijn bedoeling om 'echt harmonica te leren spelen'.
zou ik dan nog altijd dit boek aanschaffen, of hebben jullie een alternatief dat je geen verkeerde technieken aanleert ?

sorry voor al de vragen hoor, maar ik zou niet graag het zelfde voor hebben als Arnoud :)

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus, 2008, 11:29:06 »

Voor de duidelijkheid: ook bij het boek Blues Harmonica begin je bij het begin, het is dus niet zo dat dit boek een (moeilijker) vervolg is op het "gewone" Harmonica lesboek.

Alleen omdat je speciaal schreef dat je juist blues wilde spelen, dan zou ik het boek "Blues Harmonica" adviseren, omdat in dit deel bijv. benden etc. uitgebreid(er) wordt behandeld (wat nou juist het blues-geluid geeft). Maar wil je toch liever liedjes en melodie?n leren spelen, en vooral eerste positie, dan is het andere Harmonica boek een betere keuze.

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus, 2008, 11:59:46 »
Trouwens, wat betreft "verkeerde technieken aanleren" zou ik je toch aanraden om een goede leraar te zoeken. Alleen, waarschijnlijk heeft niet iedereen zoveel mazzel als ik heb. Ik had al jaren gezegd dat ik wel mondharmonica-les wilde, maar dat de muziekschool geen leraar daarvoor had. En wat blijkt nou? Op nog geen 300 meter bij mij vandaan woont ie... de stiekemerd. 8)

Offline Arnoud

• Global Moderator
  • Super Hero!
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus, 2008, 12:07:45 »
Citaat: "Arnoud, bedoel je met gestemd het aantal Hertz?  Bijv. 440 Hz. of 444 Hz? Of; Just Intonation, Compromised Tuning of Equal Tuning?"

Ja dat bedoel ik !

Maar nogmaals wat betreft je opmerkingen over klank: funky; rauw; zacht etc.... in mijn beleving heeft dat niet zo veel met het merk/ type harp te maken hoor...maar misschien denken anderen hier anders over.

Zeker als je versterkt wilt gaan spelen, zal je microfoon en versterker keuze hier van grote invloed op zijn.

Wat betreft lesboeken: dvd's hebben net dat beetje extra's dat de docent laat zien en horen wat hij doet...
Verder zijn er weinig lesboeken die onderwerpen als; ademhaling en toonvorming goed behandelen, daarvoor is een workshop bij ben bouman (harmonicainstituut.nl) een absolute aanrader.

Greetz Arnoud

Offline fender

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus, 2008, 14:39:34 »
Citaat: "Arnoud, bedoel je met gestemd het aantal Hertz?  Bijv. 440 Hz. of 444 Hz? Of; Just Intonation, Compromised Tuning of Equal Tuning?"

Ja dat bedoel ik !

Maar nogmaals wat betreft je opmerkingen over klank: funky; rauw; zacht etc.... in mijn beleving heeft dat niet zo veel met het merk/ type harp te maken hoor...maar misschien denken anderen hier anders over.

Zeker als je versterkt wilt gaan spelen, zal je microfoon en versterker keuze hier van grote invloed op zijn.

Wat betreft lesboeken: dvd's hebben net dat beetje extra's dat de docent laat zien en horen wat hij doet...
Verder zijn er weinig lesboeken die onderwerpen als; ademhaling en toonvorming goed behandelen, daarvoor is een workshop bij ben bouman (harmonicainstituut.nl) een absolute aanrader.

Greetz Arnoud

hmmm, de klank die ik zoek is in deze richting;
is er een bepaalde harp die jullie hiervoor me aanraden, of neem ik gewoon een harpmaster of special 20 ?

is een fender blues deluxe geschikt om een harp mee te versterken ? die gebruik ik namelijk als gitaarversterker, en het zou handig zijn moest ik later geen nieuwe moeten kopen voor m'n harp :)

is de dvd die bij dat boek vn peter gelling zit dan niet goed ?
Malden is voor mij n?t iets te ver, aangezien ik in belgie woon :)

bedankt iedereen voor de hulp en mijn excuses voor al mijn vragen, maar ik ben een man die graag goed geinformeerd is :D

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus, 2008, 15:29:18 »
hmmm, de klank die ik zoek is in deze richting;

Dat is toch wel behoorlijk blues, ja. En lekkere worstjes trouwens... ;D

De Special 20 is uitstekende harp, ook om mee te beginnen.

Offline George harmonica

• Full Member
  • We're on a road to nowhere, but enjoy the ride!
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus, 2008, 12:06:08 »
Fender,

Inderdaad heel veel vragen, ik zal ook wat info proberen te verstrekken:

Ik denk dat je bij het begin moet beginnen, jij hebt het al over wedstrijd fietsen terwijl je nog moet leren fietsen.....

Hoe kun je het leren?
Zelfstudie, heel veel zelfstudie en een aantal lessen waarmee je goed op weg geholpen wordt door een leraar is erg prettig om de juiste technieken zeker in het begin onder de knie te krijgen.

Mondharmonica:
Er zijn legio verschillende soorten diatonische mondharmonica's,
ik zou zeggen zoek een exemplaar dat voor jouw prettig speelt.
Advies is om te beginnen met een C Majeur stemming.

En ja het kan gebeuren dat je een aantal verschillende merken gaat kopen.
Voorbeeld, ik ben begonnen met Lee Oskar, was makkelijk om op te spelen,maar ik vond er geen mooi geluid uitkomen, daarna de Hohner bluesharps en deluxes gebruikt en nu de Seydel 1847 getuned door Ben Bouman.

Geluid:
Er zijn een aantal verschillende dingen die invloed hebben op het geluid:

De grootste invloed op het geluid heb jezelf. Naarmate je techniek(en) beter worden zal het geluid ook aanzienlijk prettiger worden om naar te luisteren.

Wat voorbeelden:
- Hoe hou je de mondharmonica vast?
- Kun je enkele noten spelen?
- kun je gebogen noten spelen?
- Kun je tongblocken
- Kun je al simpele liedjes spelen?
- Heb je een goed cup techniek?
- Maak je gebruik van handeffecten?

Versterking:
Er zijn mensen die al jaren op zoek zijn naar het ultieme mondharmonica geluid. Elke versterker in combinatie met  een microfoon en speler klinkt anders. Vraag maar eens aan Ron hoeveel verschillende versterkers hij al geprobeerd heeft  :). Ben Bouman is met het vele testen inmiddels een expert op het gebied van versterkers, ook harpsucker op You Tube heeft er al de nodige getest.

Voor wat betreft de Fender Blues deluxe, deze kan prima fungeren als mondharmonica versterker, echter een groot probleem met het aansluiten van microfoons op gitaarversterkers is de feedback.

Dit kun je ondervangen door onder andere voorversterker buizen te plaatsen, ook hier zijn geen gouden regels voor, sommige mensen gebruiken anti-feedback filters (kindermann) maar ik zou zeggen doe een zoek op het internet en je vindt legio tips en trucs.

Microfoons:
Ook voor microfoons zijn er heel veel verschillende soorten en smaken, High impedance, low impedance, bullets, staafmicrofoons, vingermicrofoons, zangmicrofoons en ga zo maar door, hier geldt dus ook wat is voor jouw het meest prettig om te gebruiken. Mic Bullet ook een formum lid weet veel af van mondharmonica mic's en verkoopt ze ook maar ook Ben Bouman heeft zeer veel microfoon ervaring en kennis.

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg heb kunnen helpen.

Groeten,

George Harmonica Reijnders

Offline fender

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus, 2008, 09:48:01 »
Ok. ik denk dat ik me gewoon beide boeken van peter gelling zal aanschaffen, en waarschijnlijk ook dus een special 20.

Bedankt iedereen (met name George voor het uitgebreide antwoord) !

Offline Ted

• Global Moderator
  • Super Hero!
    • Common Blackbird Blues
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus, 2008, 09:55:18 »
Ok. ik denk dat ik me gewoon beide boeken van peter gelling zal aanschaffen

Dat is natuurlijk het makkelijkst. :D

Citaat
en waarschijnlijk ook dus een special 20.

Nou, daar ga je nooit spijt van krijgen!

Offline Mad_Dog

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Highway man, please don't block my road!
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus, 2008, 10:02:52 »
Ik wil voor diegene onder ons die de engelse taal machtig zijn toch ook een lans breken voor het boek "First Lessons Blues Harmonica" van David Barrett, er zit namelijk ook een dvd bij waarin veel basistechnieken op een heldere manier door David uitgelegd worden. Wat mij betreft ook zeker een aanrader voor een beginneling.