Fender,
Inderdaad heel veel vragen, ik zal ook wat info proberen te verstrekken:
Ik denk dat je bij het begin moet beginnen, jij hebt het al over wedstrijd fietsen terwijl je nog moet leren fietsen.....
Hoe kun je het leren? Zelfstudie, heel veel zelfstudie en een aantal lessen waarmee je goed op weg geholpen wordt door een leraar is erg prettig om de juiste technieken zeker in het begin onder de knie te krijgen.
Mondharmonica:Er zijn legio verschillende soorten diatonische mondharmonica's,
ik zou zeggen zoek een exemplaar dat voor jouw prettig speelt.
Advies is om te beginnen met een C Majeur stemming.
En ja het kan gebeuren dat je een aantal verschillende merken gaat kopen.
Voorbeeld, ik ben begonnen met Lee Oskar, was makkelijk om op te spelen,maar ik vond er geen mooi geluid uitkomen, daarna de Hohner bluesharps en deluxes gebruikt en nu de Seydel 1847 getuned door Ben Bouman.
Geluid:Er zijn een aantal verschillende dingen die invloed hebben op het geluid:
De grootste invloed op het geluid heb jezelf. Naarmate je techniek(en) beter worden zal het geluid ook aanzienlijk prettiger worden om naar te luisteren.
Wat voorbeelden:
- Hoe hou je de mondharmonica vast?
- Kun je enkele noten spelen?
- kun je gebogen noten spelen?
- Kun je tongblocken
- Kun je al simpele liedjes spelen?
- Heb je een goed cup techniek?
- Maak je gebruik van handeffecten?
Versterking:Er zijn mensen die al jaren op zoek zijn naar het ultieme mondharmonica geluid. Elke versterker in combinatie met een microfoon en speler klinkt anders. Vraag maar eens aan Ron hoeveel verschillende versterkers hij al geprobeerd heeft

. Ben Bouman is met het vele testen inmiddels een expert op het gebied van versterkers, ook harpsucker op You Tube heeft er al de nodige getest.
Voor wat betreft de Fender Blues deluxe, deze kan prima fungeren als mondharmonica versterker, echter een groot probleem met het aansluiten van microfoons op gitaarversterkers is de feedback.
Dit kun je ondervangen door onder andere voorversterker buizen te plaatsen, ook hier zijn geen gouden regels voor, sommige mensen gebruiken anti-feedback filters (kindermann) maar ik zou zeggen doe een zoek op het internet en je vindt legio tips en trucs.
Microfoons:Ook voor microfoons zijn er heel veel verschillende soorten en smaken, High impedance, low impedance, bullets, staafmicrofoons, vingermicrofoons, zangmicrofoons en ga zo maar door, hier geldt dus ook wat is voor jouw het meest prettig om te gebruiken. Mic Bullet ook een formum lid weet veel af van mondharmonica mic's en verkoopt ze ook maar ook Ben Bouman heeft zeer veel microfoon ervaring en kennis.
Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg heb kunnen helpen.
Groeten,
George Harmonica Reijnders